Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Wednesday 16 November 2011

KASEH

"sayang buat apa ini? turun cepat. sayang itu mengandung, degil!" pimpin tangan isteri turun lalu diberi duduk atas kerusi.

. . . . . . 


"anak papa dalam ini jangan nakal-nakal tahu. jangan asyik tendang perut mama dalam itu. kesian kat mama." sambil mengusap perut si isteri.

. . . . . .


"sayang mengucap sayang. teran sayang. erk, doktor, tak keluar lagi ker baby saya? teran sayang." peluh menitis di dahi.

. . . . . .


"terima kasih sayang. terima kasih lengkapkan hidup abang." mengucup kasih dahi si isteri.


. . . . . .

"sayang, baby makin panas. ya allah sayang, sayang pun deman ker? cepat. abang bawa sayang dengan baby pergi clinic." bantu isteri tukar baju.

. . . . . . 


"sayang, jaga baby elok-elok tahu. ajar dia jadi pemimpin terhebat tahu. kalau abang takde, pastikan dia jadi wakil abang untuk jaga sayang okay." kucup dahi baby dan isteri.


. . . . .

". . . . . . . " si isteri memeluk erat baby. di kucupnya dahi suaminya. di kucupnya dahi bayinya.

"nak, sekarang kamu kena jaga mama. kamu kena jadi pemimpin yang terhebat. sebab kamu sekarang wakil papa untuk jaga mama. itu amanat papa untuk kamu nak." si bayi menangis seolah mengerti situasi yang berlaku.

. . . . . 

"mak ini, tak sayang aimanlah. kalau aiman ada papa kan best. mesti dia belikan aiman robot tu! benci mama!" menghempaskan pintu bilik.

. . . . . 

"aiman! sejak bila aiman reti merokok ini?! arwah papa sendiri tak merokok, tapi aiman???" si mama terduduk dikerusi.


. . . . . 

"mak, aiman dapat tawaran dekat Korea. marilah mak, ikut aiman pergi sana. tinggal disana." memegang erat tangan tua si mama.

"pergilah nak, mama nak tinggal sini. nanti kalau mama ikut aiman ke sana. tiada orang nak tengok-tengokkan kuburan arwah papa kamu." melepaskan si anak pergi.

. . . . . 

"assalamualaikum mama. mama sihat? insyallah minggu depan aiman balik." tersenyum

"wa'alaikumsalam nak. mama sihat nak. alhamdulillah. semoga selamat sampai ya nak." memegang dada sambil menahan batuk ketika bercakap.

. . . . . 

"ya allah mama. kenapa mama tak bagitahu aiman yang selama ini mama sakit? ampunkan aiman mak. ampunkan aiman papa. aiman bukan pemimpin terhebat. aiman tak mampu jaga mama seperti yang diamanatkan oleh papa. ampunkan aiman." terduduk dilantai melihat tubuh si mama di atas katil hospital.

"aiman anak mak, bagi mama kamu tetap pemimpin terhebat seperti arwah papa kamu. bagi mama, kamu sudah menjaga mama sebaik mungkin. cuma satu saja mama pohon, jangan lupakan kami walaupun kami sudah tiada. mama tidak mahu beri amanat kepada kamu, cukuplah mohon pada kamu untuk doakan kami di sana nanti." membelai lembut kepala si anak.

. . . . .

"ya allah, tempatkanlah ibu bapa ku di golongan yang bertaqwa. aminnn..." meraup muka dan mengelap air mata kerinduan.




Sabda rasulullah s.a.w yang maksudnya: “ Redha Allah bergantung pada redha dua ibu bapa, dan murka Allah bergantung pada murka kedua-dua ibu bapa.”
riwayat al-Hakim 

8 comments

hurmmm... sedihnya...

niec entry ... tbe2 rse sebak .

cerekarama vibe on it

:D

nice..

T____________________T

kaseh hingga ke syurga..
emmm3

23:06

ok. nak balik kg

dill.

:(.. smg aiman tabah.. sob3x..

rasa nak sepak aiman!

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...