Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Friday 8 July 2011

~Bunga-bunga Cinta~

"Hmm... penatnye..." keluh Alisya setibanya di bilik. Laptop terus dihidupkan sebaik sahaja beg  sandangnya disangkut. "Aik... balik-balik terus ngadap laptop nampak..." tegur teman sebilik Alisya, Nana. Dia hanya diam, malas menjawab. Kebelakangan ini Nana selalu perhatikan Alisya banyak menghabiskan masa meneroka alam maya. Hampir semua laman diterokanya. 'Facebook', 'Twitter', termasuklah ber'blog' saban hari. 

"Bosannya..." keluh Alisya berat, lantas bangun menuju ke tandas untuk mengambil wuduk bagi menunaikan solat Asar. Nana menggeleng-geleng kepala melihat keletah sahabatnya itu. Begitulah keadaan Alisya setiap hari sejak ditinggalkan kekasihnya beberapa bulan yang lalu. Hidup hanya menghadap alam maya, siang dan malam. Nana risaukan Alisya, tapi Alisya tetap dengan hidupnya yang begitu, seakan dia tidak berpijak di alam nyata. 

...............................................................................................................................................................

Malam itu seperti biasa, Alisya melayan facebook, laman sosial yang semakin diminati ramai itu. Bergurau senda dengan rakan-rakan mayanya dengan gembira sekali. Tiba-tiba, ada satu 'notification' menandakan ada mesej baru yang masuk. Teruja Alisya membukanya, jarang sekali dia dapat mesej di facebook.

'Hai sayang musyuk-musyuk! Hehe... ngah watpe tu?'. erkk... terkejut Alisya. Sapa pulak la ni yang sesedap oren bersayang-sayang dengan dia ni. Alisya tidak terus membalas  mesej tersebut. Dia terus membuka wall  penghantar mesej tu lalu meneroka setiap inci facebooknya. Rasanya dia tidak pernah lihat facebook itu sebelum ni. Mungkin kawan-kawan daripada blog agaknya. Memang menjadi kebiasaan dia akan accept siapa saja yang add friend dengannya. 

'Err...ni sape ye?'... tidak lama kemudian si penghantar laju membalas, 'hehe... saya kawan blog awak... mungkin awak tak perasan kot... saya selalu baca blog awak... :) '... 'Ooo... sori-sori, saya tak perasan tadi...hehe...' tersenyum Alisya di depan laptopnya. 

Bermula malam itu, Alisya selalu berhubung dengan 'lelaki misteri' itu. Digelar lelaki itu begitu kerana identitinya tidak diketahui sama ada di facebook mahupun di blog. Lelaki itu kejap menyimpan rahsia siapa dia yang sebenarnya. Alisya juga tidak pernah bertanya atau memaksa lelaki itu berterus terang siapa dia. Baginya, terpulang pada lelaki itu bila dia nak berterus-terang. 

................................................................................................................................................................

"Oit!!! buat apa tu haaa..." kuat Nana menyergah dari belakang. "Haishhh... ko ni... kalo ye pun, pelan-pelan laa... terkejut aku tau... hmm... apelaa..." marah Alisya kerana Nana menggangunya. "Hehehe... sori laa geng... aku tengok ko ni dari tadi dok tersengeh-sengeh sorang ni pehal? hai... ada pakwe baru ekk... asyik chatting je aku tengok sekarang ni...hmm..." tepat Nana menembak Alisya. Alisya hanya tersengeh seperti kerang busuk, tidak mengiyakan dan tak menepis sangkaan Nana itu. 

Semakin hari, Alisya dan 'lelaki misteri' itu semakin rapat. Dia sendiri tidak tahu bagaimana boleh terpikat dengan 'lelaki misteri' tu. Mungkin kerana karekter lelaki itu yang sangat disenanginya. Seakan itulah lelaki idaman yang ditunggunya selama ini, walaupun wajah sebenar belum pernah dilihatnya. 

Hari berlalu, sayangnya pada lelaki itu juga semakin menebal. Tapi dipendamnya, walaupun dalam hatinya teringin benar ingin tahu siapakah sebenarnya yang terselindung di sebalik 'lelaki misteri'nya itu. 

...............................................................................................................................................................

Sudah seminggu lelaki itu menyepi. Hidup Alisya serba tidak kena. Apa saja yang dilakukannya sentiasa dibayangi 'lelaki misteri'nya itu. Hampir setiap hari juga dia menangis apabila terlalu rindukan lelaki itu. 'Tu la ko ni... obses sangat dengan lelaki tu pesal... ntah-ntah dia nak main-mainkan ko je kot..." bebel Nana pada Alisya. Alisya hanya diam, tidak menjawab sambil memejamkan matanya pura-pura tidur. Dia tak perasan tadi yang Nana asyik memerhatikannya menangis. 

...............................................................................................................................................................

Pertama kali ku dengar suaramu
Sayunya hatiku merindui dirimu
Walaupun belum kita bersua muka
Namun aku tetap jatuh cinta


Sedang berbaring melayang sambil melayan lagu 'Luahan Hati', nyanyian Kristal, Alisya dikejutkan dengan mesej di handphone. Nombor yang tak dikenalinya. Pantas dia menekan punat 'baca' itu. 

'Salam...hai sayang... ngah buat apa tu?' terlompat Alisya bangun dari pembaringannya. Mana lelaki itu dapat nombor dia. Oh ya! baru Alisya teringat yang dulu dia pernah bagi nombor handphonenya semasa dia ingin pulang bercuti, kerana di rumah dia tidak dapat online. Tapi waktu tu, lelaki itu tidak pula contact Alisya. 

Tidak lama kemudian Alisya dapat satu lagi mesej. 'Esok saya ada dekat restoran yang saya cakap hari tu. Kalau nak jumpa, pukul 3 petang, ok. :) Selamat malam sayang...' Berdebar-debar jantung Alisya malam itu. Kedua-dua mesej itu tidak dibalasnya. Dia tidak tahu nak taip apa. Malam itu Alisya tidur tidak lena memikirkan sama ada nak pergi atau tak esok hari jumpa 'lelaki misteri' itu.

...............................................................................................................................................................
 

Esoknya, Alisya buat keputusan untuk pergi tapi sekadar untuk melihat dari jauh sahaja. Ketika tergesa-gesa hendak melintas jalan, Alisya tidak perasan ada kereta sedang menuju laju ke arahnya. Dia tergaman di tengah jalan itu, tiba-tiba ada tangan kasar menariknya ke belakang. 
    
“Awak ok? “ lelaki itu menyoal Alisya kerisauan. Alisya yang masih dalam keadaan terkejut hanya menganggukkan kepala tanda dia baik-baik saja. “Tu laa… lain kali nak lintas jalan jangan berangan… hehe...” lelaki itu mengejutkan Alisya dari lamunannya. Terima kasih awak.  Maaf tadi saya nak cepat, tak perasan lak ada kete lalu sini.” Lelaki itu hanya tersenyum menampakkan lesung pipitnya dan melangkah pergi ke arah restoran di seberang  jalan. 


Baru Alisya perasan yang lelaki itulah yang sedang memerhatikan dia tadi dari depan restoran itu. Sebenarnya dah setengah jam Alisya di seberang jalan memerhati ke arah restoran itu untuk melihat kalau-kalau nampak kelibat ‘lelaki misteri’nya itu. Namun puas dia menunggu tetap tiada bayang-bayangnya juga. Masakan Alisya tahu yang mana satu lelaki itu, sedangkan tidak pernah langsung dia mendapat gambaran tentang fizikalnya. Dia mengambil keputusan untuk terus balik saja.

.............................................................................................................................................................
 

Malam itu, Alisya terbayangkan kembali kejadian petang tadi. Dia rasa seperti ada sesuatu dengan lelaki berlesung pipit yang menyelamatkannya tadi itu. Ada satu aura yang tidak dapat diungkapkan. Tiba-tiba ada mesej masuk di handphonenya.
‘Lain kali hati-hati ya lintas jalan… :)’


Tersenyum Alisya bahagia…  
     

4 comments

so sweettttttttttttt!

hihi..nak bercinta !!! errr..

alisya?? nama bakal anak aku tu hahaha

Mawar Berduri : baru permulaan kot..hehe...

vampire's lovex :adehh...dah siap ada nama bakal anak lak ko ni VL... haha

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...