Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Tuesday 9 April 2013

Mendung Berarak Pergi

Aku terkaku di situ. Aku bagai dipukau, wajah insan yang selama ini aku rindu betul-betul di hadapan muka ku. Bagai terlihat kelibat hantu aku tak mampu berkata-kata. Hanya linangan air mata yang bergenang tatkala cuba mengawal perasaan yang bercampur baur saat ini.

"Alisha? " Lukman Hakim bagai tak percaya aku insan yang pernah dipuja suatu ketika dulu benar-benar berdiri dihadapannya.

"Ye Aku Alisha"aku menjawab lemah sambil cuba berdiri semula. Buku nota dan fail yang berteraburan di atas jalan raya aku pandang sepi. Dia cuba membantu aku bangun pantas saja aku menepis tangannya. Aku tak mahu lemah akibat sentuhannya nanti. Aku tak mahu perasaan yang mula menghilang akan subur semula akibat peristiwa ini.

"Alisha, I minta maaf, tergesa-gesa nak pergi meeting sampai tak perasan Alisha melintas jalan. Harap tiada yang luka teruk." Lukman cuba membelek tanganku yang mula bermandi darah. Terasa pedih dan mataku berpinar mula nak pitam. Bukan nak pitam kerana tak tahan sakit tetapi aku memang mabuk darah. Walau luka kecil aku akan pitam sebab ternampak darah.

Terasa mukaku basah...fuhh lega dah tersedar. Seorang kakak membasahkan muka ku untuk menyedarkan aku dari pengsan."Lukman, awak masih ada lagi di sini?" aku terkejut melihat Lukman berdiri di sebelahku. Aku ingatkan selepas dia menghantar aku ke klinik dia akan terus pergi memandangkan dia memburu masa untuk pergi mesyuarat. 

"Takkan I nak tinggalkan awak dalam keadaan begini Alisha?" aku hanya menggangguk dan membelek kaki dan lenganku yang telah siap berbalut. Cuma luka kecil saja, syukurlah. Aku mengucap syukur di dalam hati. 

"Sekali lagi I minta kerana menyebabkan u jadi begini Alisha."Lukman masih merasa bersalah, aku hanya mendiamkan diri. Bukan tak mampu memaafkan tetapi tak tau nak berkata apa. Kehadirannya secara tiba-tiba menyebabkan luka di hatiku lebih parah dari luka yang ada ini.

**************

"Alisha, ada orang nak jumpa kau."Sue memanggilku sambil terus melangkah masuk ke kamarnya. Mungkin memberi ruang aku bertemu tetamu yang datang atau mungkin tidak mahu anmbil tahu atas urusan diriku.

Segera aku menjenguk melalui tingkap. Lukman? aduh! apa lagi yang dia mahukan dariku? Segera aku sarung tudung dan keluar menemui Lukman. Lebih cepat bertemu lebih cepat dia pulang. Tak manis jika jiran nampak lelaki bersidai di depan pagar rumahku malam-malam begini.

"Assalamualaikum, ada apa ye datang malam-malam begini ke sini?" aku bertanya. Terasa tak selesa menerima kunjungan Lukman secara mengejut waktu malam begini.

"I ada perkara penting nak bincang dengan u, pasal kita. I tak mahu bertangguh lagi. Dah 8 bulan i cari u Alisha. Sekarang i dah jumpa pun u. I perlu jelaskan perkara yang you tak tahu. 

"Erm? perkara apa yang aku perlu tahu lagi. Rasanya dah jelas yang kau dah ada insan istimewa selain aku. Aku ni hanya mengganggu hubungan kau dan dia saja. Aku perampas hak orang, apa lagi penghinaan yang aku petut dapat dari menyayangi kau dulu Lukman?" semuanya aku lepaskan, tak mampu lagi aku menahan seksa pedih akibat perpisahan itu. 

Sedang kami asyik merancang majlis pertunangan kami yang hampir berlangsung tak sangka ia menjadi tragedi apabila seorang gadis cantik mengaku dirinya adalah tunangan Lukman dan aku telah memporak perandakan hubungan mereka. Katanya telah lama keluarga menjodohkan mereka dan kehadiranku amat-amat menghiris hatinya.Sebagai seorang wanita pasti aku sangat malu dengan diri sendiri yang sanggup merampas dan mengguris perasaan insan sejantina denganku. Aku melarikan diri setelah melihat semua gambar percutian Lukman bersama wanita tersebut yang aku temui di dalam peti suratku dua hari selepas wanita itu bersemuka denganku.


"I tak suka berbual depan gate macam ni, tak manis jiran nampak." aku mendengus kasar."Okey, jom keluar minum dan i akan jelaskan apa yang u masih kabur Alisha please ...bagi I jelaskan perkara sebenar." Lukman merayu. Nampak keihklasan di wajahnya. aku akhirnya bersetuju mendengar apa yang ingin Lukman jelaskan.

Setelah memesan minuman Lukman menerangkan satu persatu, aku bertanya dan dia menjawab segala kemusykilan di hatiku. Segala apa yang wanita tersebut katakan aku ulang kembali dan Lukman menjelaskan sedalam-dalamnya. Lukman sangat kesal kerana aku tidak pernah meminta sebarang penjelasan darinya sebelum pergi begitu sahaja. Puas mencari di kampung dan merata tempat masih tidak menemui aku. Kemalangan tempoh hari ada hikmahnya. Tak sangka keputusan yang aku ambil adalah satu kekejaman buat diriku sendiri dan Lukman sendiri. 

Patutlah mama Lukman pun sama cuba menghubungi aku beberapa kali tetapi aku sengaja tidak menjawab panggilan tersebut. Fikirku mungkin mamanya ingin memarahiku kerana mengganggu hubungan Lukman dan wanita tersebut. 

Alhamdulillah semuanya telah terjawab. Aku salah sangka dan memang sepupu Lukman berniat ingin menghancrukan hubungan kami kerana dia menaruh perasaan terhadap Lukman sejak zaman persekolahan lagi.

Mendung berlalu pergi, akhirnya dia yang aku rindu berada di depan mata, hanya Allah yang tahu betapa bahagianya aku di saat ini. Kehancuran yang aku rasai selama ini lesap sekelip mata. Lukman di depan mataku, Lukman di hatiku...Lukman bakal beraja di hatiku selamanya, Insya Allah...

TAMAT.

1 comment

:) suke.suke.suke

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...