Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Wednesday 17 April 2013

Terbang

Fiona berdiri sipi di tubir pangsapuri. Menunggu kehadiran anak-anak kecil, yang bakal turun dari langit; Anak-anak kecilku, Levina, Addy dan Kyeden. Ibu menanti di sini. Seperti yang kita janji. Sesekali, Fiona mengepak sayap putih bertatahkan baldunya. Mengibas angin yang sejak tadi menyapa wajah. Dingin malam ini bakal menjadi saksi, pertemuan kembali anak beranak itu; Pertemuan kembali ini adalah kisah masa depan kita. Kisah yang lebih gembira. Kisah yang menghalau segala duka kita, suatu masa dulu.

24 jam sebelum itu.

Anak-anak kecil itu, lena bertempiar di atas katil bersaiz raja. Selimut tebal menjadi pelindung dari kesejukan. Sesekali, Fiona mengerling kilas ke arah anak-anak kecil itu. Terbit rasa sayang yang amat. Tidak berbelah bagi. Tidak sanggup meninggalkan. Apatah lagi ditinggalkan. Lantas, airmata seorang ibu berjuraian. Tanda sesal. Dan sedih yang tiada kesudahan.

Skrin komputer yang terang menyala itu, ditenung dalam. Sambil jari-jemari ligat menaip kata-kata dan ungkapan;

Selamat tinggal realiti. Di sini, kami tidak diperlukan lagi. Sakit. Pedih. Perit. Tiada siapa mahu peduli. Selamat datang cinta abadi. Di sini, kami akan diketemukan kembali. Kembali menyemai benih cinta. Bersatu dan bahagia, buat selama-lamanya.

Fiona tidak menunggu lama. Komputer itu ditinggalkan. Dia tuju ke pintu gelongsor, dan biarkan ia terbuka luas. Fiona kembali pada anak-anak kecil. Mula-mula, yang pertama. Dia kendong hingga ke beranda rumah. Dan campak anak itu jatuh ke bawah; Duk! Duk! Bummmm! Dan kedua, pun yang sama. Hingga yang ketiga. Masih kecil. Masih belum puas kenyang susu. Fiona jatuhkan, hingga terhempas hancur menyembah bumi. Dia habiskan kesemua nyawa. Dan yang tinggal kini, cuma dia. Dan bayi di dalam kandungannya.

“Bapa kamu sudah tidak menghargai kewujudan kita. Dia tinggalkan ibu. Dia tinggalkan kamu. Dia tinggalkan kita. Apalagi yang kita ada?"

Serta-merta, Fiona melompat terjun dari beranda tingkat 17. Dan dia juga, seperti anak-anak kecil tadi. Hancur berderai. Persis hati yang ditinggalkan.

*****

Fiona mengukir senyum. Dari jauh, kelihatan anak-anak kecil berterbangan dengan sayap putih baldu. Dengan wajah kernyih. Sambil menjerit kecil; Ibu! Ibu! Ibu!

“Ya, sayang! Ibu di sini. Seperti yang dijanji. Menunggu kamu, wahai anak-anak syurga,”

1 comment

hebat kak, tak sabar tunggu sambungan nya ;)

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...