Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Sunday 7 July 2013

Ikemen Butler - Episod 1

Penulis: Amienieya Yusof

HAPPINESS is never easy, but never IMPOSSIBLE…

           Pernahkah bakal suami anda a.k.a tunang anda yang bakal disatukan dalam tempoh tiga bulan tiba-tiba minta putus tunang sebab dia tiba-tiba suka pada kawan baik anda? Susah nak percaya kan? Dan bila anda ingat ianya cuma April Fool, tiba-tiba pada ulangtahun kelahiran anda, hadiah surprise untuk anda ialah berita bakal suami anda tersebut ditangkap berkhalwat dengan kawan baik anda.
Mungkin ianya seperti mimpi ngeri tetapi itulah yang terjadi pada diri aku. Setelah hampir tiga tahun kami sama-sama membina impian, siap bertunang bagai, tiba-tiba dia minta putus. Alasan dia ialah, dia suka dengan kawan baik aku. Padahal, kawan baik aku tu dah ada boyfriend. So, aku terima kata-kata dia sebagai gurauan walaupun pahit untuk ditelan.
Dan akhirnya, segala-galanya terjawab apabila satu panggilan telefon aku terima dari bakal mak mertua aku a.k.a mak ‘bekas’ tunang aku yang menangis-nangis minta aku maafkan anak dia. Terkedu aku tak tau nak jawab apa. Rupa-rupanya, anak dia kena tangkap khalwat dengan kawan baik aku sendiri!
So, aku nak tanya korang, aku ni bodoh sangat kah? Tak nampak keburukan bakal suami sendiri? Kawan aku, Aliya cakap nasib baik dia buat perangai sebelum kahwin, kalau dah kahwin? Yang si Hakim dengan Nurin tu pun pandai pilih tarikh birthday aku untuk kena tangkap basah. Alasan diorang senang je, kononnya nak buat surprise birthday party untuk aku. Ingat dengan alasan tu aku boleh maafkan diorang macam tu aja? Angin ni!
Oh, maaf dah melampau pulak aku ni. Tapi kalau korang jadi korang marah tak? Nak kata aku bodoh, aku pandailah jugak. Ada Master in Computing and Engineering dari Canada lagi. Cuba cakap part mana yang aku lambat tangkap sangat? Apa yang kurang pada aku yang buat tunang aku pandang orang lain? Dan orang lain tu kawan baik aku sendiri!

Qairina melemparkan pennya di atas meja. Kertas yang basah dengan air mata itu dikeronyoknya sekuat hati dan dilemparkan ke dalam tong sampah. Mungkin orang akan ingat dia terlalu mengikut perasaan, tetapi apa yang dia patut buat?
Dia sudah penat menyembunyikan rasa sakitnya di hadapan semua orang. Dia sudah penat melindungi tangisannya dengan tawa pahit. Dan dia juga sudah penat melebarkan senyuman untuk memberitahu dunia yang dia seorang gadis yang tabah. Dan dia sudah penat menahan air mata kecewanya dari gugur.
“Nina?” Ketukan di pintu mengejutkan Qairina seketika. Siapa pula yang tiba-tiba datang ke biliknya seawal jam empat pagi ini? Lekas-lekas dia mengelap air mata dan membuang kesemua kertas ke dalam tong sampah di sudut biliknya. Dia membuka pintu dengan muka menahan kantuk.
Sorry, aku kacau kau ke?” soal Aliya di muka pintu.
“Awalnya kau bangun. Kenapa?” soal Qairina mengesat matanya, berpura-pura separuh lena.
“Aku nak pinjam traveler’s iron kau. Kau tak pakai kan? Aku lupa nak minta semalam. Sorry.” Aliya tersengih di muka pintu.
Qairina membuka almari pakaiannya dan mengeluarkan seterika kecil miliknya dan dihulurkan pada Aliya. “Kau pergi mana pulak ni?” soalnya.
“Hong Kong. Tapi kali ni lima hari je. Kalau apa-apa, kau pm je aku, okay? Jangan buckle up sorang-sorang. Okay?” Aliya bersuara separuh memujuk. Qairina mengangguk sebelum menutup pintu setelah Aliya berlalu pergi.
Aliya dan Nurin adalah sahabat baiknya sejak sekolah rendah. Mereka bersekolah di sekolah yang sama sehingga tamat sekolah menengah. Selepas SPM, Aliya mendapat tawaran menyambung pelajaran ke New Zealand manakala dia menyambung pelajaran ke Kanada. Nurin pula menyambung pelajaran ke USA. Sejak itu, mereka terputus hubungan seketika. Hanya dia dan Aliya sahaja yang berhubung. Aliya juga terputus hubungan dengan Nurin. Gadis itu muncul semula dua tahun kemudian ketika mereka masing-masing berada dalam tahun terakhir pengajian.
Tamat sahaja pengajian, masing-masing mendapat tawaran bekerja di Kuala Lumpur. Oleh kerana tempat mereka bekerja agak dekat, jadi mereka menyewa di rumah yang sama.Tiga bulan kemudian, Qairina kembali ke Kanada untuk menyambung pengajiannya ke peingkat Masters. Di situlah dia bertemu dengan Hakim. Berkawan, dan mengikat hubungan dan berjanji untuk sama-sama melangkah ke gerbang perkahwinan.
Dan akhirnya, berita yang langsung tidak dijangkanya tiba-tiba muncul. Bermula dengan sikap Nurin yang pada mulanya cuma mengelak daripada berbual dengannya dan pengakuan Nurin yang dia sudah punya teman lelaki. Dan kemudiannya Nurin bersikap sangat dingin dengannya sebelum Hakim berterus-terang yang dia ‘ter’suka pada Nurin.
Pada mulanya, Qairina tidak mahu mempercayai Hakim kerana padanya, Hakim cuma berjenaka. Nurin sudah punya teman lelaki. Dan akhirnya, saat Puan Fauziah menelefonnya sambil menangis, jantungnya bagai terhenti seketika. Saat itu juga, sungguh dia rasa nyawanya hampir separuh hilang dari tubuhnya. Nasib baiklah keluarga mereka masih belum membuat apa-apa persediaan. Cuma, cuti kahwinnya telah diluluskan. Jadi, apa yang sepatutnya dia lakukan pada tarikh tersebut?
Sejak kejadian itu, ibu dan ayahnya serta seluruh keluarga dan rakan-rakannya langsung tidak pernah mengungkit. Tiada apa yang berubah. Dia sedar kenapa. Kerana dia tidak menitiskan walau setitis air mata pun di hadapan sesiapapun. Dia sentiasa tersenyum, ketawa dan meneruskan kehidupan seperti tiada apa yang terjadi.
Tetapi, hakikatnya, saban malam dia menangis sendiri. Setiap doa dan solatnya diiringi air mata. Dia sedar dia tidak boleh lemah kerana cinta manusia, tetapi dia tetap manusia biasa. Punya sekeping hati yang rapuh. Dia tahu Aliya sedar kelakuannya lain sejak kejadian itu. dia selalu berkurung dalam bilik. Tidurnya seawal 10 malam dan bangun pada jam 5 pagi. Sedangkan hakikatnya, dia cuma mampu lena dua jam sahaja sehari. Begitu teruk sekali perkara itu menghantui hidupnya. Sejak itu juga Nurin sudah berpindah keluar dari rumah mereka. Masing-masing sedar mereka tidak mungkin berhadapan sesama sendiri lagi.
Qairina akhirnya bangkit dan berlalu ke bilik air. Berwudhuk dan bersedia untuk solat Subuh. Hanya ALLAH sahaja tempat dia meluahkan perasaan, tempat dia meminta secebis kekuatan untuk meneruskan kehidupan. Selesai solat Subuh, Qairina turun ke tingkat bawah.
Aliya sudah keluar seawal jam 6 pagi memandangkan dia perlu menanti ketibaan rombongan yang akan dibawanya ke Hong Kong. Aliya memang sentiasa bekerja di luar memandangkan dia seorang pemandu pelancong. Seperti biasa, sebelum meinggalkan rumah, Aliya akan meninggalkan sekeping nota bersama-sama sarapan pagi untuknya.
Selesai bersarapan, Qairina duduk sendirian di ruang tamu. Dia membelek-belek surat yang diterima semalam. Qairina menggeleng sendiri. Banyak betul flyer kedai dan supermarket dihantar ke rumah ini sebenarnya. Dan matanya jatuh pada sekeping kertas iklan. Melancong ke Jepun selama sepuluh hari? Dan tarikhnya jatuh pada tarikh cutinya yang baru sahaja diluluskan tiga minggu yang lalu.
Setelah agak lama menimbang, Qairina mencapai telefon bimbitnya dan mendail nombor telefon yang tertulis di dalam kertas iklan tersebut. Membuat temujanji. Mungkin dia perlu menukar angin sekali-sekala, bukan?
******************************************************************************
Aliya duduk di atas katil milik Qiarina sambil menyusun pakaian yang dilipat oleh rakannya itu. “So, kau habiskan semua duit simpanan kau?” soalnya.
Qairina menjawab dengan anggukan. Dia mengeluarkan sehelai tuala dan dimasukkan ke dalam beg. “You are seriously crazy.” Kata-katanya cuma dijawab oleh tawa Qairina.
Aliya menggeleng sendiri. Duit simpanan untuk majlis pernikahan sahabatnya itu yang disimpan sejak dua tahun yang lalu dilaburkan untuk percutian selama sepuluh hari ke Jepun. Yang mengejutkan lagi, jumlahnya hampir RM15 000. Nasib baik syarikat pelancongan tempat Qairina mendaftar itu milik rakan ayah saudaranya juga. Jadi, tidaklah duitnya lesap begitu sahaja. Pandai betul si Amni Qairina ni buat keputusan sendiri tanpa memberitahunya. Kalau syarikat pelancongan itu menipu bagaimana?
Mereka sama-sama berbual kosong sambil mengemas kesemua barang-barang milik Qairina masuk ke dalam beg. “Na, kau betul-betul ke nak pergi Jepun ni? Kau nak pergi sendiri tau. Selalunya kalau kau nak travel kau pergi dengan aku. Aku yang seram nak lepaskan kau sendiri.” Aliya duduk bersandar di kepala katil milik Qairina itu.
“Ala, aku asyik keluar dengan kau je. Bila pulak aku nak berdikari. Tak apalah, Liya. Lagipun, kau tahukan kenapa aku pilih tarikh ni? Aku nak lupakan segala-galanya, Liya. Aku nak balik dan mulakan hidup baru lepas ni. Kau kena percayakan aku, okay?” Qairina tersenyum sambil memandang Aliya.
I really hope so, Nina.” Aliya membalas senyuman itu. Dia juga sudah penat melihat senyuman plastik yang terlukis di wajah sahabatnya itu. Semoga kehidupan sahabatnya itu akan bertambah baik selepas ini.

bersambung...

2 comments

bagi penampor je kt si Nurin ngan hakim tu

salam ramadhan dari bunda

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...