Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Saturday, 22 September 2012

Reviu Novel Untuk Semua Lelaki yang Pernah Kucintai




Tajuk novel diulas: Untuk Semua Lelaki Yang Pernah Kucintai
Penulis: Nor Erny Othman
Penerbit: Ghostwriter
Harga: RM30.90


Seboleh-bolehnya elaklah membaca sinopsis di belakang buku ni kalau nak merasa surprise citer ini. Saya rasa summary belakang buku ni adalah antara yang paling lengkap pernah ditulis :) Penceritaan kisah ini memang penuh drama dan menghibakan. Simpati melimpah ruah buat Qasima dan ibunya. Walaupun Qasima dipenuhi sejarah hitam, kita tak dapat menolak rasa simpati buatnya. Tapi tula... byk pilihan jalan hidup yg dibuat Qasima yg menjadikan kita sakit hati dan geram dgn dia. Dia seorg yang cerdik dan bijak tetapi tidak berfikir panjang, terutamanya semasa meninggalkan anaknya, memilih Jefri dan menjadi perempuan kaberet. Qasima bukanlah contoh teladan yg baik tetapi pengalamannya perlu dijadikan ingatan dalam meredah dunia cinta sbg seorg wanita. Qasima ni mungkin bijak dalam pelajaran saja kot, tapi dalam cinta dan kehidupan dia seperti seorang yg sangat2 lah tidak bijak nya. Geram tahap nak tonyoh2 buku tu biler melibatkan scene2 Qasima dan Bidin. Nasib baik lah buku pinjam. kalau tak memang lunyai aku kerja kan. Geram yg membuat kita berkobar2 nak baca sampai habis. hmm memang susah nak cari buku ni di pasaran.


Memang puashati biler dapat baca kisah seorg insan dari saat dia dilahirkan hinggalah ke saat dia menghembuskan nafas yang terakhir ketika meniti hari2 tuanya. Qasima adalah wanita peneraju kisah ini. Kita dibawa menyusuri kisah hidupnya yang penuh kedukaan dan dugaan. Dia seorg gadis kacukan yang cerdik pandai. Kelahirannya diragui halalnya kerana ibunya pernah melarikan diri bersama seorang lelaki Inggeris.


Lafaz cinta yg pertama didengarinya adalah dari Suhaimi yg menjadi idaman ramai wanita. Lafaz itu telah membuatkan dia terbuai hingga pengsan. Ibu saudara yang pendengki menjadi penyebab utama derita dalam hidupnya. Demi utk memastikan anak gadisnya dapat berkahwin dgn jejaka idaman, dia sanggup memerangkap Qasima bersama anak bujangnya lalu dipaksa berkahwin. Qasima terpaksa berhenti sekolah dan menghambakan diri kepada keluarga ibu saudaranya hingga ibu sendiri terpaksa ditinggalkan. Seharian dia didera dan dihina, namun dia tetap sabar dan tabah sehingga menyentuh hati hitam suaminya, Budin. Budin cuba berubah namun hanya sementara. Dia melahirkan anaknya setelah dicerai Budin dan akibat angkara khianat, ibunya rentung dalam rumah sendiri.


Bakhtiar membela nasibnya yg malang lalu menerima kehadirannya dan anaknya, Luqman. Qasima tak mau melukakan hati Saadiah yg baik hati yg sudah lama menyimpan cinta buat Bakhtiar, lalu anak kecilnya ditinggalkan bersama amanat agar Bakhtiar tidak mempesiakan Saadiah dan Luqman.


Jefri menjadi punca maruah kewanitaannya tercalar. Janji manis ditabur hingga tubuh Qasima tergadai. Byk kali dia menggugurkan anak sebelum membuat keputusan utk melahirkan Rusnani. Anak itu turut ditinggalkan kpd Jefri dan isterinya sebelum menjadi perempuan kaberet. Bagi saya, keputusan utk tidak memilih Ali adalah bijak. Sir Albert merupakan satu2nya lelaki yang berjaya membuatnya bahagia selama 20 tahun. 20 tahun itu merupakan tempoh bahagia dlm hidupnya dan sekembalinya ke Malaysia, kisah dukanya bersambung. Cinta Andika yg cuba ditolak singgah juga di hatinya tapi fuh.. memang mengejutkan lah biler tau sapa Andika tu sebenarnya. double kejutan tu. Yg bestnya datin Azizah tu mesti tekejut beruk tengok anak dia bekenan kat sepupu yg dihinanya satu masa dulu, hingga suaminya sendiri, Suhaimi tu pun berhajat nak memperisterikan Qasima. Qasima mengambil keputusan menjauhkan diri dari lelaki muda itu bila mendapati anak yg dilahirkannya sendiri lebih 20 tahun dulu sudah ada ikatan dgn Andika. Antara mak ngan anak Andika nak pilih siapa? Qasima hendak mengalah namun takdir sekali lagi mendera jiwanya dan meninggalkan luka yang paling dalam sepanjang hidupnya. bagaimana Qasima meneruskan sisa hidupnya yg melebihi 5 abad tu? kena baca la buku yg padat dan tidak membosan kan ni. tapi sebelum tu, good luck la dlm pencarian buku nih. and jangan tersalah beli buku 'Untuk Semua Wanita Yg Pernah Kucintai'. tu citer lain oleh penerbit yg sama tapi penulis lain. ahadiat akashah kalau tak silap.


2 comments

dasyat cerita nih.

Anonymous
19:18

Sy nak beli buku ni.katne ade jual.dah lama cari tp x jumpa

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...