Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Thursday 10 January 2013

janji yang pergi #3





bab 2

“Marissa,” nama itu dipanggil berulang kali. Seorang budak perempuan bertocang kuda berpaling memandang Ros yang duduk di meja kaunter. Budak perempuan itu tersenyum lebar sambil melambai-lambai tangannya tanda dengar. Ros yang sedari tadi terjenguk-jenguk hanya tersenyum kecil bila mendapati Marissa bermain pasir di depan kedai. Dia menggeleng kepala, tetapi tetap dibiarkan bersendiri.
Jam menunjukkan pukul lima petang. Ros yang sudah habis mengemas mendapatkan Marissa yang sudah beralih ke tempat duduk. Tangan kecil Marissa dipegang dan diurut lembut. Tenang saja dia melihat air wajah yang comel itu, seperti tiada masalah langsung. Dia gembira.

“Bila Abang Khalil nak pulang Mak?” tanya Marissa buat kesekian kalinya.

“Mungkin kejap lagi, kenapa, Marissa rindu pada abang?” suka Ros bertanya begitu.

“Abang Khalil janji nak main sorok-sorok dengan Marissa...” Marissa menjelaskan maksudnya. Ros hanya tersengih. Faham benar dengan sifat keanak-anakkan anak gadisnya itu. walaupun sudah mengjangkau lima tahun, lidahnya petah berkata-kata. Tiada masalah. Lancar. Sunggu senang menjaga Marissa, ulas hatinya.

“Kita balik dulu. Makan, lepas tu mandi. Nanti bila Abang Khalil dah pulang, bolehlah Marissa main sorok-sorok dengan Abang Khalil..” Ros memujuk. Marissa yang sedikit mengeluh hanya menggangguk lesu. Dihulur tangannya yang kecil kepada Ros, lantas disambut laju. Mereka berjalan beriringan sampai ke kereta. Enjin kereta dihidupkan dan kereta kecil itu mula bergerak menuju ke destinasi yang hendak di tuju.

bersambung..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...