Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Sunday 6 January 2013

Selautan Cinta Yang Pergi #2

Episod 1

Ya Allah!! KAU kalungkan lah ketabahan yang setinggi gunung detik hati liza. 22 Tahun kehidupan yang dilalui..ini merupakan ujian yang paling perit yang harus ditempuhi.

Sedang Liza termenung melayan perasaan yang kalut tidak bertepi..sentuhan di bahunya mematikan semuanya. "Sayang..jom kita bawa anak-anak keluar, lama dah kita tak keluar sejak ibu sakit.". Liza masih membatu..fikirannya kusut, hati nya tidak tentu arah..Jiwanya kosong. Bidadari itu pergi tatkala Liza baru hendak mendaki puncak kejayaan. Ketika malaikat-malaikat kecilnya baru sahaja mengenal dunia. "Ok..jom lah, tapi kita nak ke mana?" Balas liza dengan hati yang kosong. Namun hati itu miliknya…hanya dia yang tahu. "Ke mana sahaja…asalkan abang dapat lihat awak tersenyum semula. Sejak ibu dah tiada, awak banyak mendiamkan diri. Jawab pertanyaan abang pun endah tak endah." Ya Allah!! Berdosanya aku, melayankan kesedihan yang tiada penghujung telah melalaikan aku sebagai seorang isteri dan ibu. "Maafkan saya bang..saya terlalu mengikut kata hati barangkali. Tegurlah saya andai saya tersasar dari jalan yang sepatutnya. Bimbing lah saya agar saya tidak leka dengan kesedihan ini. Abang tahu kan…ibu terlalu istimewa di hati saya, terlalu dekat di jiwa saya." Tutur liza penuh hikmah, mengharapkan pengertian dari suami yang di cintainya itu.

Alunan lagu ‘Matahariku’ dendangan penyanyi Indonesia mematikan lamunan Liza yang sedang asyik memerhatikan malaikat-malaikat kecilnya riang bermain. Bunyi pesanan ringkas di telefon genggamnya menandakan ada pesanan yang masuk. "Kak..ayah dah tak balik seminggu, dia tak angkat bila adik telefon. Adik kecewa dengan ayah…sampai hati dia buat ibu macam nih, adik rindu ibu. Adik nak keluar dari rumah, adik nak balik kampung. Biar dekat dengan ibu." Terkesima. Adiknya seorang ini memang mudah mencari jalan penyelesaian. Tiada perbincangan…tiada kata dua, dia terus membuat keputusan. Baru sahaja Liza mahu melapangkan fikiran..melegakan hati yang sentiasa sesak dengan kesedihan. Adik pula menghantar ujian yang membuatkan otaknya kembali ligat berfikir. Fikirannya mula sesak dengan persoalan-persoalan yang entah apa-apa. Dalam hati…Liza bermohon agar Allah s.w.t tenangkan hati adiknya itu. Redhakan ujian yang menimpa. Kuatkan semangat adiknya yang rapuh.

"Sayang!!!...sini kejap," laung Liza pada suaminya yang sedang asyik melayankan si kecil mereka. "Abang..kita balik Kuala Lumpur nak tak? Saya rindu adik, rindu ayah. Tiba-tiba jer teringat kat dia orang," pinta Liza dengan genangan air mata yang amat mudah bersatu di kelopak matanya. "Kenapa tiba-tiba? Tadi kata nak kubur ibu lepas nih?" ucap suami Liza dengan muka yang penuh tanda tanya. Liza kelu. Tiada jawapan untuk persoalan itu. Semua kemelut yang melanda keluaga nya tidak pernah di kongsikan bersama lelaki yang berdiri tegap di depan nya kini. Walaupun mereka berkongsi segalanya, namun untuk mengaibkan ayah dan keluaganya bukan lah tindakan yang bijak bagi Liza. "Saya…"

bersambung...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...