Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Friday 4 January 2013

TAKDIR

Pagi yang indah...mendamaikan. Sedang aku asyik menaip terdengar suara rintihan seperti orang kesakitan. Siapa? mata meliar mencari arah bunyi tadi. Mata tertangkap satu susuk tubuh di bawah pokok tidak jauh dari tempat dudukku. Kaki pantas berlari mendapatkannya.

"Encik tak apa-apa?" cuba ku alihkan tangannya yang sedang menekup kakinya yang sedang mengalirkan banyak darah.

"Kaki saya tertusuk kaca. Saya dah cabut kaca tu."aku cuba memerhati luka tersebut. Nampak dalam. Mata mula berpinar, takak mula mual, kepala mula pening rasa nak muntah. Huhu orang mabuk darah memang begini.

"Encik, saya Diya. Biar saya bantu encik ye. Mari saya papah ke baah pokok sana. Saya balutkan luka tu nanti. Dia hanya memerhatikan aku dan memejamkan matanya lama. Mata bertembung dengan anak matanya. Lama anak mataku terpaku di situ. Kekal di situ...hati bergetar. Ku papah dia ke tempat aku menaip tadi.

"Encik, saya ambil first aid di kereta. Tunggu sini ye." aku berlari mendapatkan kereta yang aku parkir jauh di hujung sana. Termengah-mengah di tambah pula dengan skirt labuh kembangku memang menyukarkan aku berlari pantas.

******

"Okey siap. Lepas ni saya bawa encik ke klinik ye. Ni saya buat lebih kurang saja. Risau ada jangkitan pula nanti."Cik diya, jangan lah panggil saya encik. Panggil saya Hery saja." Hery berkata sambil tersenyum. Manis dengan barisan giginya yang tersusun indah, mata hazel yang memukau, rambut yang kemas. Wajah melayu yang bisa membuat aku perpaku dan terkaku.

"Jangan panggil saya cik Diya lah ye, Diya saja. Salam kenal..saya kemaskan barang saya dan bawa encik ke klinik. Ops, Hery.." aku tergelak kecil akibat tersilap sebut encik lagi. 

"Diya, tapi saya ada kereta tu. Saya pergi sendiri sajalah. Tak mau menyusahkan awak. Nanti awak perlu hantar saya ke sini semula pula." Hery serba salah, aku terus memapah dia terus ke kereta ku dan hanya senyum. Malas nak layan tolakan dia. Apa yang penting bawa dia ke klinik sebab aku risau dengan pendarahan yang masih tak berhenti tu.

*****
"Diya, terima kasih bantu saya.Kesian Awak terpaksa bersusah payah buat semua ni." Hery masih dibelenggu rasa bersalah. "Hei..jangan lah macam tu. Orang perlukan bantuan saya bantu jika keadaan saya mengizinkan. Mungkin nanti bila saya susah ada yang sudi bantu saya juga, siapa tau kan?" Kami sama-sama berbalas senyuman.

Dari satu bab ke satu bab kami bertukar cerita. Ternyata Hery juga sama seperti aku datang ke Cherating ni untuk bercuti. Dia bercuti aku berniat untuk mencari ilham untuk menyiapkan novel aku yang dah berbulan tak siap-siap ni. Hery peramah, mudah nak berbual dengannya. Satu demi satu cerita kami kongsikan malam itu. Angin malam yang lembut buat suasana begitu indah. Mengasyikkan.

"Diya, nak tau tak?" Hery tiba-tiba bersuara selepas kami menyepi beberapa ketika."Erm? " aku merenung wajah tenang di hadapanku lama. Ingin sekali aku tatap wajah yang mendamaikan itu tanpa henti, jika boleh selamanya. 

"Cuba tengok ni" lantas dia menunjukkan sekeping foto dari dompetnya. Du hulur kepadaku tanpa dengan kelipan mata yang penuh makna.

Aku tergamam. Tak sangka wajah gadis di sebelahnya persis wajahku. Hampir serupa. Terlalu mirip. Aku sendiri  bagai mimpi. Tak pernah menatap wajah yang begitu serupa denganku."Ni siapa?" aku meminta kepastian. Sedikit bergetar suaraku menahan debar.

"Tunang saya, arwah tunang saya....dia meninggal dua bulan lepas. Sepatutnya majlis kami akan berlangsung lagi dua bulan.Dia meninggal selepas terlibat dalam kemalangan jalan raya." Hery menjawab tenang.

Lama aku berdiam diri...melayan perasaan. Sepatutnya Hery yang lebih terkejut kerana wajah di hadapannya mirip insan yang disayangi. Tapi berbalik pula, aku rasa sedikit gementar mengetahui semua ini.

"Diya, jangan lah diam. Saya tak apa-apa. Malah tak niat apa-apa pun bagi tau awak semua ini. Sebab dah selesa berkawan saya ceritakan pada Diya. Tu saja maksud saya.Takda niat lain pun." Hery berkata perlahan, seperti berbisik kepadaku. Mungkin rasa bersalah melihat aku mendiamkan diri.

****
Empat hari bersama menghabiskan di sini, suka duka kami kongsikan bersama. Ternyata Hery amat menyenangkan. Terasa serasi walau umurku beberapa tahun lebih tua dari Hery. Usia bukan penghalang untuk kami bersahabat baik. Satu permulaan yang baik buat kami. Andalusia? Andartu? apa saja gelaran buat aku yang berusia 31 tahun ini tak menghalang persahabatan aku dan Hery. 

Aku dan Hery berjanji andai permulaan yang baik ini menunjukkan jalan ke arah yang lebih baik kami akan lalui bersama. Apa yang penting kami saling selesa dan menerima baik buruk di antara kami...

TAMAT....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...