Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Friday 17 August 2012

Cik Maid,I Need You! Ep3

Sambungan kepada : Cik Maid,I Need You! Ep2

 “Tolong..!”,pinta Mirza. Beberapa orang nurse datang membantu, salah seorang dari mereka membuka pintu untuk ke bilik doktor. Mirza masuk dan meletakkan Qibthiya, seorang doktor lelaki masuk lalu memeriksa Qibthiya.
Mirza duduk di kerusi didalam bilik doktor tersebut. “Kenapa dengan dia doc? Is she okay?”,tanya Mirza sebaik sahaja doktor tersebut selesai memeriksa Qibthiya.
“Jangan risau,dia senggugut. Badan dia lemah,tu yang dia pengsan. Suhu badan dia pun naik”,
Mirza dan doktor tersebut berpaling kearah katil sebaik sahaja terdengar suara Qibthiya yang sudah sedar. Qibthiya bangun dan menekan perutnya, dia memandang Mirza yang kelihatan gelisah.
“I’m okay!”,kata Qibthiya kepada Mirza.
“Qibthiya?”,panggil doktor tersebut.
“Amir? Amir ni kan?”, soalan dibalas soalan. Doktor tersebut angguk dan senyum lebar. “Dah buka klinik? Wow..”,Qibthiya teruja,sakit tadi melayang entah kemana.
“Tak sangka jumpa kat sini. Dan ni your brother ke?”, tanya Amir sambil melihat Mirza.
“Nope, I’m Mirza,her future husband”,
“Owh...”,balas Amir pendek. Mukanya nampak lain, “Ok check-up dah siap. Boleh ambil ubat kat kaunter”,
“Ok,thanks Amir. Aku suka sangat dapat jumpa kau. Terima kasih!”,ujar Qibthiya. Mirza bangun dari tempat duduk,dia keluar sebaik sahaja Qibthiya keluar. Setelah siap membayar,mereka masuk ke kereta. Mirza membuka pintu kepada Qibthiya, dari jauh Amir memerhati kelakuan mereka.

“Gila la awak ni,ada patut kata macam tu kat kawan saya. Awak tak nampak muka dia berubah terus?”,Qibthiya tergelak besar.
“Kawan masa kat mana?”,
“Edinburgh la.. tapi dia tu senior la,dia habis tahun lepas. Mana awak tahu saya study situ?”,
“Assume je..”,balas Mirza pendek.
“Nonsense~!”,
-----

Pagi itu Mirza masuk pejabat dengan satu perasaan baru. Yelah, hari ni dah rasmi Mirza sebagai CEO syarikat. Rasa macam semalam baru Tan Sri Ismail umumkan penyerahan tersebut. Kerusi CEO ditarik, “Bismillah.. Permudahkan semua urusanku Ya Allah..”, doa Mirza di dalam hati ketika duduk di kerusi baru tersebut.
“Morning boss.. Kopi”,
“Ermm.. bodek la tu”, perli Mirza kepada Nazir.
“Mana ada boss, ni dokumen financial syarikat kita untuk bulan lepas. Saya dah buat baik punya”,ujar Nazir selaku pengurus kewangan Ismail Group.
“Target bulan ni berapa?”,
“Boss tambah 50% dari jumlah profit bulan lepas”,
“Hurm,banyak. Tapi ingat sikit Nazir,kita ni pembekal utama raw material untuk pembinaan di Malaysia. Kita dah tembus Singapura,Indonesia dan lepas ni Thailand. Aku tak nak dengar ada customer complaint pasal urus niaga kita,barang-barang kita. Yang paling penting, jangan buat ‘taik’ dengan customer. Kalau customer mengadu,ambil perhatian dan janga cepat melatah”,
“Baik boss, customer is always right. Right boss?”,
“Tahu pun,ok pergi buat kerja. Aku tengah nak adapt dengan tempat baru ni”, kata Mirza.
Nazir tersengih-sengih, “Boss,satu lagi. Qibthiya macam mana sekarang? Kat mana dia? Boss tak declare apa-apa lagi ke dengan dia?”,
“Mengarut apa ni? Dia tolong malam tu jelah,then langsai. Lagipun aku dah cakap awal-awal kat dia kan”,
“Boss taknak,aku nak. Ok boss,chow!”, Nazir keluar dari bilik Mirza. Fikiran Mirza terus tak tentu hala,dia tahu Nazir sekadar melawak tetapi Mirza tidak suka dengan lawak tu.

“Balik dah encik.. penat encik?”, tanya Qibthiya sebaik sahaja Mirza masuk ke dalam rumah. Briefcase Mirza dicapai, Mirza berlalu lalu duduk di sofa empuk. “Nak air?”,tanya Qibthiya lagi.
“Dari awak duk soal-soal,baik ambik je. Saya bukan puasa pun hari ni”,
“Tanya pun salah ke.. mana tau dah minum ke”, bebel Qibthiya lalu berlalu ke dapur. Selepas makan malam pada malam itu, Mirza sudah tidak menegurnya seperti malam itu. Dia kembali kepada biasa. “No smile again!”,Qibthiya menyampah tengok Mirza yang tak suka senyum bila balik. Kalau kat luar,bukan main senyum hingga telinga. “Nah minum.. kalau nak makan,pergi dapur. Makanan dah ada bawah saji. Cuma sambal yang encik suka semalam tu saya dah masuk peti,kalau nak makan sambal tu, encik pandai-pandai la panaskan sendiri”,
Mirza tersedak terdengar ayat last Qibthiya,tersembur sedikit air jarang dari mulutnya, “habis awak nak buat apa? Kenapa awak tak panaskan je untuk saya?”,
“Saya banyak kerja,saya nak angkat kain kat jemuran,saya nak kemas bilik membaca encik lagi,saya nak basuh baju encik yang berlambak tu lagi”,
“Pagi tadi awak buat apa?”,
“Baik saya ingatkan encik,bukan encik sorang dalam rumah ni. Ada Tan Sri,Puan Sri,baju-baju mereka saya kena basuh asing.Rumah ni pulak bukan sebesar reban ayam, so banyak tempat kena bersih. Kolam renang tadi yang besar tu pun saya sental. Encik apa tahu...”,
“Merungut la? Elok la awak banyak kerja,tak la bela lemak sangat. Mak Minah mana?”,
“Encik tengok saya gemuk ke? Bukan saya ni type model ke?”,Qibthiya angkat kening. Mirza balas angkat kening juga, “Mak Minah kan? Dia balik,cucu dia balik ke rumah semalam. So dia off tiga hari,Tan Sri dah izinkan”,
“Emm..pergilah buat kerja. Saya nak tidur jap,kejap lagi kejutkan saya”,
“Berapa minit?”,
“30 minit. Jangan lupa kejut”, Mirza terus merebahkan badannya ke sofa. Terus lelap.
Sementara menunggu 30 minit berlalu,Qibthiya sibuk mengemas sekitar kolam renang. Ladang mini untuk pokok liar seperti orkid juga dirapikan, dia sangat sukakan tumbuh-tumbuhan. Segala masalah dalam kepala boleh hilang kalau dia dah habiskan masa dengan pokok-pokok.
“Mirza..ehh dah lewat. Mati lah aku!”,tergopoh-gopoh Qibthiya masuk ke dalam rumah selepas menyedari dia sudah melebihi waktu 30 minit. “Aduhh, encik bangun. Lewat dah ni encik, karang saya tak kejut karang encik marah saya pulak. Encik..encik...”,Qibthiya menolak bahu Mirza lembut. “Tido mati ke apa dia ni..geram betul aku”,bebel Qibthiya perlahan. Mirza masih tidak bangun, mata Qibthiya melirik kepada water spray diatas meja kopi. Dia tersenyum.. “sitsss...sitsss...”,Qibthiya spray muka Mirza menggunakan water spray.
“Apa ni awak!”, marah Mirza tetapi sebenarnya dia bukan nak marah sangat. Terkejut je lebih!
“Bangun.. dah lebih 30 minit”, kata Qibthiya dan berlalu. Sedikit pun tidak kelihatan bersalah. Dalam hati, “Yabedabeduuu~~~~~~~”.
“Sewel la minah sorang ni,harap mengaji je tinggi”,

6 comments

OK, continue plz.... hehe

ya lah...tak sabar nak baca seterusnya. Indah susunan bahasanya...

Selamat hari raya, maaf zahir dan batin.

nakal la perempuan itu

ai loike

@azzpinky ok. turn seterusnya 7hb :)

@ckLah @xiiinam terima kasih awak :) ada cadangan boleh inform saya di ruang chat personal blog ye :)
selamat hari raya :))

@Iffah Afeefah u loike??? lega..lega..haha..tq.

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...