Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Saturday 2 February 2013

Reviu: Murtad

Buku: Murtad
Penulis: Hasrul Rizwan
Penerbit: Fixi
Mukasurat: 323 helai

Sebuah lagi buku terbitan Fixi. Setakat ini Murtad menjadi salah satu novel keluaran Fixi kegemaran aku. 

Menceritakan tentang dua orang adik-beradik kembar, Adam dan Akhil yang ditugaskan untuk membunuh orang Islam yang murtad. 

Adam dan Akhil, dideskripsi dengan perawakan tinggi lampai, kulit warna kuning langsat dan bermata sepet. Sesiapa yang minat K-Pop mesti teruja. Haha! Aku hanya minat dengan ketangkasan dan kecekapan mereka je ^^

Murtad pada aku merupakan isu yang jarang-jarang diketengahkan dalam masyarakat umum. Wujudnya murtad itu seperti ulat daun yang menyorok di celahan daun. Ia wujud namun tidak ternampak di mata kasar. Tapi rasanya sekarang ni umat Islam sudah mula perasan tentang permasalahan ini. Hasrul Rizwan mengambil langkah berani dengan mengetengahkan isu murtad sebagai tema novelnya ini.

Penggunaan loghat Kedah pekat menghiasi novel ini. Aku terhibur. Sedikit sebanyak boleh aku belajar. Kadang-kadang tak faham jugak. Nakharrrom! :)

"Tangguh natang jebon apa plak dahhh Khil. Bagi perabih buang la hari ni. Esok mai kerja lain, abih bertindan lagi banyak kerja nak buat." (m/s 174)
Baru sikit je ni. Banyak lagi loghat best!

Watak perempuan turut diselitkan dalam Murtad. Maria dan Zulaikha menjadi pemanis dalam hidup Adam dan Akhil. Menambahkan rencah kejiwangan untuk Adam dan Akhil. Rasanya ia seperti memberi Adam dan Akhil kehidupan lain selain membunuh manusia-manusia murtad. Hidup tidak seratus peratus membunuh, masih ada hidup yang lagi satu. 

Menambah suka aku dengan novel ni pabila penulis menyelitkan watak Nipis dan Koperal Azman. Terus ekor mata mengintai novel Zombijaya. Terasa seronok bila ada cameo dari novel lain. Santai :)

Ada sedikit kesilapan watak Adam dan Akhil dalam sesetengah jalan cerita. Mungkin typo. Nevermind. Tak mencacatkan plot cerita sebab aku faham :)

Aksi perlawanan dan pergaduhan aku imajinasikan seperti layar perak. Rasanya boleh difilemkan cuma elakkan dubbing yang teruk. Hancur semua nanti. Ahaks.

Apa yang aku boleh katakan, mungkin penulis ingin menyampaikan yang murtad boleh menjadi satu krisis yang teruk. Boleh membunuh Islam itu sendiri. Akan wujud manusia-manusia yang berfikiran ekstrem - langsung membunuh si pe'murtad' dari mencuba membantu mereka ke jalan kebenaran.

"Dan bahawa sesungguhnya inilah jalanKu (agama Islam) yang betul lurus, maka hendaklah kamu menurutnya; dan jalanlah kamu menurut jalan-jalan (yang lain dari Islam), kerana jalan-jalan (yang lain itu) mencerai-beraikan kamu dari jalan Allah, Dengan yang demikian itu Allah perintahkan kamu, supaya kamu bertaqwa." (Al-An'aam 6:153) - sumber

"Dan sesiapa yang mencari agama selain agama Islam, maka tidak akan diterima daripadanya, dan ia pada hari akhirat kelak dari orang-orang yang rugi. (Ali 'Imraan 3:85) - sumber

oleh: the ohsem dill

5 comments

wahhhhhhhhhhhhhh....macam best nih..

kalau kak dill reviu memang best.

11:33

@CintaZulaikha yeap. memang best :)

11:34

@Mawar Berduri haha. merepek meraban je

Anonymous
03:42

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1387348708203073&set=pb.100007838711282.-2207520000.1393615686.&type=3&theater

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...