Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Saturday 16 February 2013

Bukan Pengganti - Episod 4 (Akhir)

Episod 1 | Episod 2 | Episod 3

Penulis: Amienieya Yusof
Blog: http://mim-hasniyah.blogspot.com


Alia menarik nafas panjang sebelum melangkah keluar dari kereta. Sudah dua hari dia mengambil cuti dan hari ini, dia membuat keputusan untuk kembali ke pejabat. Dia sudah bersedia untuk memberi jawapan kepada Nabil.
Alia berdiri di sebalik pintu masuk pejabatnya, cuba mencari kalau-kalau Nabil sudah berada di pejabat. Tiba-tiba, dia terdengar satu deheman kecil di belakangnya. Spontan Alia menoleh. “Cari siapa?” soal Nabil dengan senyuman.
“Tak ada siapa.” Alia terus sahaja berlalu ke bliknya. Macam mana boleh kantoi? Alia membuka komputernya dan bermain dengan pen di atas meja. Terasa dirinya janggal ketika ini. Apa yang dia perlu lakukan?
Masuk waktu tengah hari, Alia masih duduk di mejanya. Kerjanya baru sahaja separuh disiapkan. Dia lebih berminat untuk menjeling setiap perbuatan lelaki di sebelahnya itu setiap 5 minit. “Alia, lunch?” ajak Liza sperti biasa.
“Tak. Saya puasa hari ni.” Alia menjawab. Tipu sunat. Dia tidak rasa lapar ketika ini.
“Puasa sunat ke puasa wajib?” Hampir terpelanting pen di tangannya mendengar suara Nabil di sebelahnya. Spontan dia menoleh.
“Err, puasa sunat sekali dengan puasa wajib.” Alia menjawab dengan senyuman. Janggal sekali rasanya.
“Puasa maksudnya menahan diri, kan? Saya rasa puasa awak dah batal. Saya nak turun ni? Nak pesan apa-apa?” soal Nabil lagi.
“Kenapa pulak puasa saya batal?” soal Alia pelik.
“Habis tu yang awak dok jeling saya dari pagi tadi bukan perkara yang membatalkan puasa ke?” Nabil tersenyum nakal dan terus sahaja berlalu pergi dari situ.
Alia mengeluh berat. Telefon bimbitnya dicapai dan dia mendail nombor telefon Nadia, meminta pertolongan. Beberapa deringan dan panggilannya dijawab. “How?” soal Nadia.
“Aku seganlah.” Alia berterus-terang.
“Dah tu, kau buat apa je sepanjang hari ni?” soal Nadia.
“Aku buat kerja ajelah.” Alia menjawab.
“Mesti kau dok jeling dia sambil buat kerja dari pagi tadi, kan?” Nadia meneka.
Obvious ke?” soal Alia pula.
“Kalau dia tak sedar, tak apalah.” Nadia menjawab.
“Dia sedar.” Alia memberitahu.
“Hah? Kau memang tak berubah, Lia. Dahtu, mestilah dia dah agak kau nak cakap something, kan? Kau cakap ajelah.” Nadia mula geram.
“Aku seganlah.” Alia menekankan sekali lagi.
“Jangan nak mengada. Aku nak keluar makan ni. Kalau kau tak cakap sebelum balik kerja ni, aku je yang bagitau dia, nak?” Nadia mengugut.
“Janganlah…” Alia memujuk.
“Tahu pun.” Nadia menggeleng sendiri. Akhirnya talian dimatikan tanpa mendapat bantuan.
Tamat waktu makan tengah hari, Alia kembali ke mejanya. Dia menjeling seketika ke arah meja Nabil yang masih kosong. Seketika kemudian, Nabil kembali ke mejanya. Alia pura-pura fokus pada kerjanya walaupun hatinya hanya Tuhan sahaja yang tahu.
Setelah agak lama berdiam diri, Alia membuat keputusan untuk bangkit dan menuju ke meja Nabil. “Nabil.” Nabil mengangkat wajah bertanya.
“Saya…” Alia menggigit bibirnya. “Nak pinjam kalkulator, boleh?” Alia terasa ingin menampar dirinya sendiri ketika itu.
“Kalkulator?” Nabil ketawa kecil namun dia membuka lacinya dan menyerahkan kalkulatornya pada Alia. Alia segera mencapai kalkulator tersebut dan berjalan semula ke mejanya. Seketika kemudian, dia menoleh semula.
Nabil memandangnya dengan senyuman nipis. “Terima kasih.” Alia terus kembali ke mejanya. Dia memandang kalkulator itu. Nak buat apa ya dengan kalkulator Nabil ni? Dia duduk bermain-main dengan kalkulator itu seketika. Okay Alia, bagi balik kalkulator ni dan cakap apa kau nak cakap.
Alia bangkit dan membawa kalkulator itu ke meja Nabil. “Terima kasih.” Alia meletakkan kalkulator itu di atas meja Nabil.
“Terima kasih je?” soal Nabil. Dia duduk bersandar di kerusi dan mengalihkan kerusinya menghadap Alia yang berdiri kaku di sisinya itu.
“Kena belanja apa-apa ke?” soal Alia pula.
“Awak datang hantar kalkulator ni takkan untuk cakap terima kasih je.” Nabil bersuara dengan senyuman nakal.
Obvious ke?” soal Alia semula. Nabil mengangguk. “Sebenarnya, saya…” Alia cuba mencari kata-kata.
“Fasal peminangan tu, kan? Saya tak kisah pun kalau awak tak nak.” Nabil tersenyum memandang Alia yang terkial-kial di hadapannya itu.
“Hah, itulah yang saya nak cakap…” Alia mengerut dahi kemudiannya. “Apa awak cakap?”
“Saya tak kisah pun kalau awak tak setuju, cik Dahlia Aqilah.” Nabil mengulang semula ayatnya dengan senyuman nipis.
“Siapa cakap saya tak setuju?” soal Alia hairan.
“Dah tu?” soal Nabil juga hairan.
“Saya setujulah. Sejak bila pulak saya cakap saya tak setuju?” soalan dibalas soalan.
“Lah… saya ingatkan awak tak nak. Itu yang awak dok jeling-jeling saya, kan? Nak tengok mood saya okay ke tak?” Nabil meneka.
“Bukanlah. Saya… segan.” Alia berterus-terang.
“Tak apalah. So, awak setujulah kiranya?” soal Nabil semula. Alia mengangguk sedikit sebelum kembali ke tempatnya. Dia terus menumpukan perhatian pada komputer padahal hatinya berdebar yang amat. Nabil hanya ketawa kecil. She’s cute.
******************************************************************************
“Cuba bagi sepuluh sebab kenapa saya kena ikut awak hari ni?” soal Alia masih berdiri di hadapan rumahnya.
“Sebab kita kena pergi rumah nenek saya?” Nabil bersandar di sisi keretanya.
“Yalah, tapi kenapa saya kena ikut pulak?” soal Alia masih tidak berpuas hati.
“Kalau awak tak nak, yang awak bersiap pakai baju kurung, tunggu saya depan rumah ni, kenapa?” soal Nabil semula.
“Ibu!” Entah dari mana Akma tiba-tiba muncul memeluk tubuhnya. Ini lagi satu masalah. Siapalah yang ajar si Akma ni panggil dia ibu?
Isn’t that enough reason to follow?” soal Nabil sambil memandang Akma yang sudah berada dalam dukungan Alia.
Fine.” Alia masuk ke dalam kereta dan Nabil menutup pintu. Dia masuk ke tepat pemandu dan terus memandu menuju ke destinasi mereka.
Sepanjang perjalanan, Alia hanya mendiamkan diri dan bermain dengan Akma. Nabil pula hanya menumpukan perhatian pada pemanduannya. Dia tahu Alia marah kerana Alia pastinya mahu pulang ke kampungnya seperti kebiasaannya.
Nabil meletakkan kereta di hadapan rumah neneknya dan mematikan enjin. Mereka samapsama keluar dari kereta dan menuju ke pintu utama rumah yang sederhana besar itu. Nabil melangkah masuk sambil mendukung Akma diikuti Alia.
“Assalamualaikum.” Nabil memberi salam sebelum melangkah terus ke ruang tamu.
“Waalaikumussalam, Nabil.” Nabil agak terkejut melihat wajah lelaki separuh usia di hadapannya itu.
“Atuk!” Akma terlebih dahulu memeluk datuknya itu.
“Papa.” Nabil bersalaman dengan bapa mentuanya itu. “Seorang je?”
“Dengan mama. Dengan adik-adik jugak.” Encik Halim tersenyum memandang bekas menantunya itu.
Nabil hanya mengangguk. Dia sungguh tidak menyangka yang dia akan bertemu dengan kedua-dua ibu bapa arwah Balqis di sini hari ini. Dia bersedia, namun bagaimana pula dengan Alia? Bersediakah gadis itu? Alia sudah menghilangkan diri ke dapur
“Akma datang dengan ayah ya?” Encik Halim bertanya pada Akma.
“Dengan ayah, dengan ibu.” Petah Akma membalas. Terkedu Nabil seketika.
“Dengan ibu?” Encik Halim bertanya. Nabil menggigit bibir. Pasti soalan itu ditujukan kepadanya, bukan pada Akma. “Ibu nama apa?” soal Encik halim lagi.
“Kak Alia.” Akma menjawab. Encik Halim ketawa dan bermain seketika dengan Akma sebelum Akma berlari ke dapur.
So, papa dnegar Nabil dah nak bertunang?” soal Encik Halim.
“Insya-ALLAH, bulan depan.” Nabil menjawab. Pasti mereka telah mengetahui segala-galanya dari mamanya. Dia bukannya berahsia, cuma dia tahu lambat laun berita itu pasti akan sampai kepada mereka.
“Tahniah. Akhirnya Nabil jumpa juga ibu baru untuk Akma. Baguslah. Papa kasihan dengan kamu, dengan Akma. At least ada juga orang tengok-tengokkan kamu dengan Akma.” Encik Halim menepuk bahu Nabil. Nabil hanya mengangguk. Mereka berbual-bual sementara menunggu tetamu tiba memandangkan tahlil akan bermula selepas Zohor dan persiapan sudah hampir selesai.
Alia membantu menghidangkan makanan di dapur apabila seorang wanita menghampirinya. “Alia, ya?” tegur wanita itu.
“Ya.” Alia mengangguk.
Auntie ni mama arwah Balqis.” Puan Watie memperkenalkan dirinya.
“Oh, maaf auntie. Saya tak tahu.” Alia segera bersalaman dengan wanita itu. Hatinya mula resah. Kenapa Nabil tidak memberitahu akan kehadiran mama dan papa arwah Balqis ke sini?
“Dah lama kamu kenal Nabil?” soal Puan Watie ramah.
“Dalam lapan bulan lebih. Satu tempat kerja.” Alia memberitahu.
“Oh, kerja apa?” soal Puan Watie lagi.
System Analyst.” Alia menjawab.
“Oh…” Puan Watie memandang baju kurung yang dipakai oleh Alia.
“Cantik baju kurung ni.” Spontan ayat itu terluah dari bibir Puan Watie.
“Oh, baju ni nenek yang jahitkan. Ada orang bagi kain ni pada dia.” Alia menerangkan.
“Nenek Alia pandai jahit baju ya?” soal Puan Watie.
“Ya.” Alia menajwab pendek.
“Kampung Alia dekat mana?” soal Puan Watie lagi.
“Parit Buntar.” Alia membalas.
“Parit Buntar?” soal Puan Watie semula.
“Ya. Auntie ada kenal sesiapa kat situ ke?” soal Alia semula.
“Ada, tapi mungkin dia dah tak ingat Auntie.” Puan Watie tersenyum nipis.
“Watie, dah masuk Zohor ni. Kejap lagi sampailah tamu tu. Jom kita solat dulu. Alia, sekali.” Ajak Puan Dina dan perbualan mereka tamat di situ.
******************************************************************************
“Assalamualaikum.” Nabil membuka pintu rumahnya.
“Waalaikumussalam. Masuklah.” Puan Dina menjemput. Dia muncul di ruang tamu seketika kemudian.
“Mak cik, saya nak tumpang solat, boleh?” soal Alia.
“Boleh, jom.” Puan Dina membawa Alia ke bilik tamu dan turun semula menyelesaikan kerjanya di dapur.
Usai bersolat, Alia keluar dari bilik tersebut. Dia baru sahaja ingin sebelum terdengar butir bicara yang membuatkan langkahnya mati di situ.
“Angah betul ke sukakan Alia tu?” Alia kenal suara itu. itu suara Farid.
“Kenapa Along tanya macam tu?” Soalan berbalas soalan.
“Kamu bukan suka dia semata-mata sebab dia macam Balqis?” soal Farid lagi.
Nabil diam tanpa jawapan. “Angah, hati dengan perasaan orang jangan dimainkan. Along tahu kamu masih ingat Balqis lagi, kan? Itu Alia, bukan Balqis. Walaupun Balqis dengan Alia banyak persamaan, Alia bukan Balqis.” Farid mengingatkan.
“Along, Angah tak fikir macam tu pun.” Nabil menafikan.
“Along rasa ya. Alia tu macam bayangan Balqis, kan? The same attitude, the same voice and the same exact birth date. Cuma wajah yang berbeza, kan?” Farid masih tidak berpuas hati.
Alia terdiam seketika. Jadi sebab itulah kata kunci telefon bimbitnya sama dengan Nabil? “Along, memang diorang sama. Then, what should I do?” soal Nabil pula.
“Along bukannya tak suka Alia tu. Baik orangnya. Tapi Along tak sampai hati tengok kamu nampak muka Balqis dekat dia. Kamu nampak Balqis kan bila pandang Alia?” soal Farid lagi.
“Ya. Memang pun. I see Balqis in her. Sebab tulah Angah suka dia. Salah ke? Tapi…” Kata-kata Nabil mati apabila terpandangkan wajah Alia yang berdiri di atas tangga. Farid juga mengalih pandang ke arah yang sama. Masing-masing terdiam seketika.
So, that’s how it is.” Alia tersenyum tawar.
“Alia, wait. Jangan cepat sangat jump to conclusion.” Nabil segera membalas.
I’m not.” Alia tenang sahaja duduk di sofa.
Nabil dan Farid berpandangan sesama sendiri. Kemudian mereka sama-sama memandang Alia yang sedang duduk memandang Nabil di sofa. “Explain.” Alia bersuara dengan senyuman nipis.
“Err, explain apa?” soal Nabil agak kalut.
Alia ketawa. Kening Nabil dan Farid sama terangkat. “Explain what you just say. Awak nak cakap tapi, kan? Tapi apa?” soal Alia sambil tersenyum lucu. Boleh tahan gkalut jugak si Nabil dengan Farid ni.
“Ohh…” Nabil terdiam seketika. “Tapi… itu dulu. waktu saya mula-mula jumpa awak. Sekarang awak dah berjaya ubah semua tu. Awak bukan Balqis. Balqis adalah Balqis dan Dahlia Aqilah bukan Balqis. Awak kena tahu tu. Saya bukannya nak awak jadi pengganti Balqis. Saya nak awak jadi isteri saya, ibu pada Akma. Saya jujur melamar awak. Saya tak pernah anggap awak sebagai pengganti Balqis. Percayalah cakap saya ni…” Nabil bersuara separuh merayu.
Alia menganggukkan kepalanya dan bangkit dari duduknya. “Alia, please…” Nabil memandang Alia penuh mengharap.
Please what?” soal Alia sambil mengerut dahi.
Please believe me.” Nabil menjawab.
“Siapa pulak cakap saya tak percayakan awak?” soal Alia hairan.
“Tu, awak bangun nak pergi mana?” soal Nabil, turut hairan.
“Saya nak pergi tolong mama awak kat dapurlah. Takkan saya nak duduk sini aja kot?” Alia menjawab sebelum tersenyum kecil. “Awak ingat saya nak lari ke? Saya bukan heroine drama televisyenlah, Nabil. Saya percaya cakap awak. Kalaupun awak anggap saya macam Balqis, saya akan berusaha agar awak nampak saya sebagai saya, bukan Balqis. Balqis tetap ada, dia tetap ibu kandung Balqis. Tapi awak dah cakap saya bukan Balqis, tak ada yang lebih baik dari tu, Nabil.”
“Betul?” soal Nabil semula.
“Nabil, saya ikhlas terima awak. Dan saya harap awak pun ikhlas terima saya.” Alia tersenyum sebelum berlalu ke dapur.
Farid dan Nabil berpandangan. “Alonglah ni! Cakap yang bukan-bukan.” Nabil bersuara agak bengang.
“Along pulak. Along nak make sure aja. Tak apalah kalau macam tu. Jagalah rumah tangga kamu nanti baik-baik. Itu aja pesan Along.” Farid menepuk bahu adiknya itu.
Thanks Along.” Nabil tersenyum nipis.
No sweat.” Farid bangkit dan berlalu ke biliknya.
******************************************************************************
“Aku terima nikahnya Dahlia Aqilah binti Azzam dengan mas kahwinnya RM202 tunai.” Dengan sekali lafaz, Nabil dan Alia sah menjadi pasangan suami isteri.
Akmalah orang yang paling gembira sekali hari itu. Dia masih kecil dan belum mengerti fakta yang sebenarnya. Dia cuma tahu yang punya seorang wanita yang boleh dipanggil ibu. Nabil hanya tersenyum melihat keletah gembira anaknya. Dia cuma berharap agar hubungan mereka akan kekal sehingga ke akhir hayat. Dan semoga hadirnya Alia bukannya sekadar sebagai pengganti tetapi akan membuka lembaran baru dalam hidup mereka.

Tamat.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...