Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Monday 2 April 2012

CINTA

"Aku rasa nak putuskan hubungan aku dengan Zamri." Mata Qila masih lagi kaku melihat mentari senja.

"Engkau gila?! Dua minggu lagi kamu akan bertunang. Segala persiapan sudah siap. Kau sudah hilang akal ker?" Bertak Shima. Baginya keputusan Qila amat tidak logik buat. Qila dan Zamri adalah pasangan bahagia yang dia pernah nampak.

Angin pantai Anjung semakin kuat, awan gelap menolak tepi kepulan awan putih, warna mentari senja kini kian hilang. Qila berdiri membelakang Shima, nafasnya dihembus perlahan-lahan. Fikirannya semakin serabut apabila tiba waktu dia menjadi tunangan orang.

"Aku takut aku akan diceraikan apabila kahwin nanti." Ujar Qila.

"Cerai? cerai apanya? Engkau tunang pun belum, kahwin jauh lagi. Kenapa nak fikir pasal cerai?" Protes Shima.

"Sebab aku tengok zaman sekarang ini, perkara kahwin mereka ambil mudah, sama seperti perkara cerai. Aku tak nak pegang gelaran janda." Tubuh Qila yang tadinya membelakang Shima kini dipusing. Direnung minta simpati kepada kawan baiknya itu.

"Semua itu adalah takdir Qila. Kau tak sayang pada Zamri? Kau tak cinta? Kau tak kasihan pada dia?" Bertalu-talu soalan diberikan kepada Qila.

"Aku sayang, aku cinta, aku kasihan tapi kau tak kasihan dekat aku bila kawan kau ini kena ceraikan? Kau kawan baik aku, kau patut sokong aku dalam hal ini!" Air mata Qila mula bergenang.

"Aku sayang kau dan oleh kerana aku sayang kaulah, aku tak nak kau buat keputusan begini. Jadi kau nak jadi andartu? Kau tak nak ker ada orang jagakan kau nanti bila kau sudah tua kelak?" kedua bahu Qila digoyang perlahan. Qila mesti disedarkan, itu nekad Shima.

Suasana menjadi tegang, pantai yang tadinya penuh dengan pengujung kini beransur pulang. Mentari mula terbenam dan bulan mula mengambil alih di dada langit. Qila menangis di bahu Shima.

"Habis, kenapa kau sampai sekarang tak cari pengganti arwah Syawal? Kau tak teringin untuk bercinta semula? Kau tak mahu ada anak yang doakan bila kau sudah mati?" Qila bertanya.

Shima terdiam, renungnya beralih arah ke permukaan pantai. Angin malam mula membekukan kedua tubuh mereka. Memori bersama arwah Syawal kini terkenang.

"Cinta aku hanya untuk arwah. Tiada pengganti dalam dunia ini yang boleh menggantikan arwah." Shima bingkas bangun lalu meninggalkan Qila yang hanya mampu mengelengkan kepala.

7 comments

o.k itu mmg express.. habisnya pun xpress :)

wakakaka.. pesen baru ingat duty hari ini.

alahai baru nak feeling2 tetiba da habes..

hahaha.. da cerita ekpress kak.. sorry.

cerita ni kalau ada sambungan sekali atau dua kali lg best dah ni.. rungkai balik kenangan dengan syawal smpai shima blh kata xdek org leh gnti tu.

apepun memang express :)

owh, cinta yang lama... ~

Express sgt. Tak sabar nk tau kisah dsebaliknye

maybe org takut dgn glaran smpai status dketepikan

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...