Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Friday 20 April 2012

PEREMPUAN CURANG

Liza menghempas keras telefon bimbitnya ke katil. Penat rasanya menunggu satu masej dari buah hatinya, Ikhwan. Hari ini masuk hari yang kedua Ikhwan membiarkan dia keseorangan menahan rindu. Bukannya Liza tidak menghantar masej kepada Ikhwan, sudah banyak kredit melayang namun tiada balasan dari Ikhwan.

Liza memperbetulkan pembaringannya, fikirannya melayang memikirkan tentang Ikhwan. Dia mengambil kembali telefon bimbitnya, melihat jam menunjukkan pukul 5. Jari jemari Liza ligat menari menaip masej untuk dihantarkan kepada Ikhwan. Dia menunggu seminit, dua minit, sepuluh minit, akhirnya Liza kembali mengeluh.

'Tak kan, abang tak balik lagi ini.' Liza masih setia menunggu. Inilah rutin harian sepanjang dia dan Ikhwan bersama.

Pada bulan pertama dan sebelum percintaan Liza dan Ikhwan, semuanya indah. Hampir setiap minit, ada sahaja Ikhwan menghantar masej kepadanya sehingga dia dimarahi bosnya kerana menghantar masej ketika waktu berkerja. Masuk bulan yang kedua, Liza semakin sedar perubahan yang berlaku. Masej semakin kurang malah panggilan telefon jarang dijawab. Masej dari Ikhwan pun tak sampai 5 masej sehari. Liza sering merajuk, tapi dia pujuk dirinya untuk terus sabar demi perhubungan yang baru terjalin ini.

Lagu 'yang terindah' bermain ditelefon sony Liza. Dia terjaga dari tidur angannya, secara automatik bibir Liza mengukirkan senyuman. Dengan segera Liza menekan butang read.

'Hai honey, how are u dear? Sorry, lately hubby busy sikit. Banyak buat OT. Miss u dear.' Senyuman Liza semakin melebar. Dengan segera Liza membalas masej Ikhwan.

Lima minit Liza menunggu dengan sabar. Masuk setengah jam, Ikhwan masih belum beri balasan. Liza mula naik bosan, dia tahu itulah masej terakhir Ikhwan untuknya buat dua hari ini. Keluhan berat kembali dilepaskan dari hati Liza. Dia mencapai komputer riba di tepi meja, dibukanya laman sosial, dia melihat rakan sekolah lamanya sibuk bercerita tentang masa persekolahan dan akhirnya Liza lupa seketika hal Ikhwan.

~|~|~|~|~

Petang hari minggu itu, Liza berjalan seorang diri di sekitar pusat membeli belah. Setelah penat mencuci mata melihat barangan yang dijual, dia menuju ke star bucks. Sengaja dia mengambil tempat duduk tersorok, segan rasanya apabila bila dia keseorangan. Liza menghirup perlahan air minumannya, melihat ragam orang sekeliling hingga ke satu meja yang membuat matanya kaku.

'Aku rasa aku kenal mamat itu.' Keningnya mula berkerut, otaknya ligat memutar memori dan akhirnya dia tersenyum. Liza mencapai gelas minumannya dan dia beralih ke meja lelaki di tepi tingkap star bucks. Ilham terkejut melihat liza berdiri dihadapannya tapi dia cuba menyorok riak mukanya dengan senyuman.

"Hai liza, buat apa kat sini? Seorang sajakah? have a seat miss." Ilham menarik kerusi untuk Liza.

"I seorang saja, you buat apa kat sini? Mana girlfriend you?" Sengaja Liza mengajukan soalan tentang kekasih Ilham walaupun dia tahu ilham masih solo sejak dari universiti lagi. Walaupun Ilham mempunyai wajah yang boleh mencairkan hati wanita, namun dia tidak pernah pula dengar ura-ura Ilham bersama mana-mana gadis di universiti.

"I mana ada girlfriendlah Liza. Mana Boyfriend you?" Ujar Ilham.  Liza hanya tersenyum. Soalan Ilham dibiarkan tanpa berjawab.

Dari duduk dua meja berbeza, kini Liza dan Ilham seronok berborak semeja. Dia merasa senang bila bersama Ilham, dari masalah kerja mereka borakkan sehinggalah perihal percintaan. Walaupun sebahagian besar hati Liza ingin mengadu pada Ilham tentang masalah percintaannya namun Liza masih waras, dia cuba untuk simpan kemas segala permasalahannya. Mungkin belum tiba masanya untuk berkongsi masalah dan melibatkan orang lain tentang masalah hidupnya.

Selepas berjumpa dengan Ilham, Liza merasakan harinya amat seronok sekali. Sudah lama rasanya dia tidak merasakan perhatian insan yang bernama lelaki dan sifat Ilham yang matang dan bersahaja berjaya mencairkan hati Liza. Dia mencapai telefon bimbitnya, pantas sahaja dia menghantar masej kepada Ilham untuk mengucapkan terima kasih atas pertemuan yang tak dirancang tadi. Dari satu masej bersambung 'pertemuan' mereka ditelefon bimbit sehingga tengah malam.

~|~|~|~|~

Genap sebulan Liza senyap dari mencari Ikhwan, bukan dia melupakan kekasihnya itu tetapi hatinya sudah tawar. Selama sebualan dia sengaja diamkan diri dan selama sebulan jugalah lkhwan turut mengikut rentaknya. Liza semakin pasrah dengan hubungannya. Segala masalah dia dan Ikhwan juga sudah dia ceritakan kepada Ilham.

"Liza, kamu tidak boleh terus menerus begini. Kamu harus selesaikan. Jika betul kamu sudah pasrah, kenapa kamu masih mahu bertahan dengan dia?" Petang itu mereka bertemu sekali lagi.

"I tak tahu, I sayang dia tapi I sudah tawar hati dengan sikap dia." Liza melihat tasik dihadapan mereka.

"Hati perempuan mana yang tak terasa kalau kekasih mereka lebih pentingkan benda lain daripada kekasih mereka.? I bukan nak curi sepenuh masa boyfriend I. I tak bermaksud nak dia melayan karenah I 24jam tapi tolonglah luangkan sedikit masa untuk I. Apa makna kami bercinta tapi seorang ke kanan dan seorang ke kiri Il?" Air mata Liza gugur juga.

"Bercinta tak bermaksud sentiasa bersamakan Liza, mungkin dia betul-betul sibuk berkerja." Sebenarnya Ilham hilang kata untuk menenangkan Liza tapi dia cuba juga untuk mencari ayat sesuai.

"Sibuk? Dia boleh spend time dengan kawan dia yang lain. Bukan I tidak tahu dia boleh buka dan balas komen facebook orang lain, tapi bukan dengan I. itu yang nak dikatakan sibuk? I dont think so Il." Liza merenung tajam sepasang kekasih yang melintas dihadapannya, cemburunya bertandang.

"Liza, I ada benda nak bagitahu you. I tahu sekarang bukan masa yang sesuai untuk bagitahu, tapi..." Bicaranya tersekat.

"Try me Il. Sebelum itu, I nak minta maaf sebab involve you dalam masalah cinta I ini, I'm really sorry Il." Liza menatap mata Ilham, dia betul-betul rasa bersalah melibatkan Ilham dengan masalah cintanya yang tak berpenghujung ini.

"No dear, don't said like that." mata Liza bulat mendengar Ilham memanggil dia dengan panggilan 'dear'.

"Actually, I sudah lama pendam perasaan dengan you. Sejak pertama kali kita berjumpa di universiti lagi. Now, I wanna say that i'm sorry sebab luahkan perasaan dekat you walaupun I tahu you ada problem dengan boyfriend you." Ilham mengalihkan pandangannya selepas meluahkan. Malu rasanya menatap wajah pujaannya. Liza pula terkejut dengan pengakuan Ilham. Dia tidak sangka lelaki sekacak ilham menyimpan perasaannya dengannya sejak di universiti lagi.

"Erk, no. Bukan maksud I, tak perlu minta maaf. I tak tahu yang sebenarnya you ada hati dengan I dan I juga pernah simpan perasaan dekat you tapi masa itu you tengah top, girl pun ramai yang minat kat you. Jadi, I rasa tak layak pula simpan perasaan dengan you. " Kini giliran Liza menunduk.

"Liza, kalau I nak jadi tempat u tumpang sayang boleh?" Ilham memegang tangan Liza.

"Il.. I." Liza cuba mencari kejujuran di mata iIlham. Dia merenung dan cuba untuk mendengar kata hatinya. Jiwanya sudah kering dengan sifat endah tak endah Ikhwan dan kini Ilham datang untuk mencurahkan kasih sayang yang sudah lama dia rindui. Sejujurnya Liza masih ada menaruh perasaan dengan Ikhwan.

Sedang liza berkhayal mendengar kata hati, telefon bimbitnya berbunyi lagu 'my love' panggilan daripada Ikhwan. Kini Liza tersepit diantara Ikhwan yang sedang menelefonnya dan juga Ilham yang berada dihadapan matanya. Otak Liza cuba menulis hitam dan putih hubungannya dengan Ikhwan manakala hatinya pula mendambakan kasih sayang iIlham.

'Aku masih sayang kau Ikhwan, tapi hati aku betul-betul pasrah dengan hubungan kita. Hati aku sudah tawar dengan cinta kau. Pergilah kau dari hidup aku, aku lepaskan. Biarkan aku bina kembali hidup aku yang dulu.' Hati kecil liza mula berbisik.

Liza membalas kembali genggaman Ilham sambil memberi senyuman tanda setuju. Kini, hatinya gembira dicintai sekali lagi.


3 comments

owh, cinta lari apabila hubby bz ~

Ilham tu mesti kacak cam sy kan?? hahahhaa :D

@Asrul "iLham" Sany hihihi.. tau-tau jak.

salahkan ikhwan..ekeke

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...