Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Tuesday 3 April 2012

Strawberry



Rashid membuka kiosk strawberry-nya di Aeon Keramat dengan debaran. Dia tertanya-tanya adakah hari ini akan lebih baik dari semalam atau lebih buruk? Dia bukan memikirkan tentang untung rugi perniagaannya. Sebaliknya, dia risau gadis pujaannya, Jaja tidak menyukai pencuci mulut yang dibuatnya hari ini. 

Semuanya bermula dua bulan yang lalu, saat Rashid membuka kiosk menjual pencuci mulut yang berasaskan buah strawberry. Ada waffle strawberry, ais krim strawberry, kek strawberry, strawberry coklat dan semuanya strawberry. Hari pertama ketika tidak ramai pelanggan datang, muncul seorang gadis iaitu Jaja mendekati kiosknya.

"Strawberry. Sedapnya..," ujar Jaja dengan senyuman manis.
"Nak cuba kek strawberry ni? Saya buat sendiri," Rashid menghulurkan sepotong kek itu. 
"Memang sedap. Saya suka," Jaja teruja.

Sejak hari itu, setiap kali Rashid melihat Jaja ada berdekatan dengan kiosknya, dia akan memanggil Jaja datang. Setiap kali jugalah, Rashid akan menjamu Jaja dengan pencuci mulut strawberry yang berbeza. Tambahan pula, Jaja sering datang ke Aeon Keramat untuk makan tengahari kerana berdekatan dengan pejabatnya. 

Seminggu pertama, Jaja bangga kerana ada lelaki yang memberinya makanan percuma. Namun seminggu kemudian, Jaja mula rasa muak. Muak dengan strawberry dan Rashid. Jaja mula rasa rimas dengan perhatian yang diberikan Rashid kepadanya.

"Asyik-asyik benda ni! Sama je! Bosan!" Jaja marah setelah Rashid menawarkan manisan strawberry yang dibuatnya.
"Habis tu, awak nak apa?" 
"Saya nak sesuatu yang baru! Yang sedap, memuaskan, sasa, tegap dan seksi! Bukan kurus kering macam awak!" Jaja memerli susuk tubuh Rashid yang kurus.

Rashid masih naif. Dia langsung tidak sedar Jaja bukan bercakap tentang pencuci mulut, sebaliknya tentang lelaki. Oleh kerana Rashid mula cintakan Jaja, dia berusaha untuk menghasilkan pencuci mulut terbaik untuk Jaja. Namun setiap percubaannya dicemuh oleh Jaja. 

"Strawberry! Strawberry! Strawberry! Cubalah benda lain! Pisang ke! Timun ke! Baru puas!" Jaja membebel. 

---

Rashid menunggu kedatangan Jaja seperti biasa. Rashid sudah bersedia dengan pencuci mulut terbarunya.
"Untuk awak," Rashid memberikan sorbet strawberry kepada Jaja yang baru saja sampai.
"Hish, strawberry lagi! Berapa kali saya nak cakap? Saya dah tak suka strawberry! Kecil! Tak puas!" Jaja mengamuk kerana dia sudah tidak tahan dengan kebendulan Rashid.
"Strawberry walaupun kecil, tapi sedap, pekat. Ada banyak air. Pisang walaupun tebal dan panjang, air belum tentu sepekat ais strawberry," Rashid membalas dengan nada perlahan.
"Awak perli saya ye! Sudahlah!" Jaja melemparkan sorbet strawberry ke arah Rashid dan beredar pergi dengan marah.

Rashid pulang ke rumah dengan kecewa, namun dia tidak berputus-asa. Dia akan menawan Jaja kembali dengan strawberry-nya seperti dulu.

"Walaupun strawberry kecil, jusnya sedap!" Rashid bersemangat.

Di rumahnya, Rashid gigih menghasilkan pencuci mulut terbaru. Dia mahu Jaja kembali menyukai strawberry dan mahu buktikan strawberry lebih lazat dari pisang, timun, lobak, terung dan sewaktu dengannya.

---

Keesokan harinya, Rashid menunggu lagi kedatangan Jaja. Hari ini, dia membawa kek tiramisu strawberry. Malang sekali, Jaja muncul dengan seorang jejaka berbulu dada lebat, berambut hampir botak dan bercermin mata tebal. 

"Kenalkan, ni teman lelaki saya. Nama dia Ezam. Dia seksi, tinggi, panjang dan dan paling penting dia KAYA! Tak macam strawberry awak tu! Jangan kacau saya lagi! Saya dah menyampah dengan awak! Dah banyak kali bagi klue pun, awak masih blur lagi! Saya bukan tak suka strawberry, saya tak suka awak! Bye!" Jaja menarik tangan Ezam, beredar pergi.

Rashid sebenarnya mengenali Ezam, namun sebelum sempat dia berkata apa-apa, Jaja sudah pergi begitu saja. Rashid kecewa. Segala usahanya sia-sia. Jaja sebenarnya sudah muak dengan dirinya, bukan dengan strawberry. Jaja mahukan pisang raja, bukan strawberry yang hina.

"All by myself... Loving you...," Rashid menyanyi, sedih.

Ketika Rashid sedang menikmati tiramisu strawberrynya sambil bersedih, muncul seorang gadis comel mendekati kiosknya.

"Nampak sedaplah strawberry cicah coklat awak. Boleh saya cuba?" gadis itu bertanya.

Rashid terkejut melihat gadis itu yang merupakan idola kesayangannya iaitu Siti Nurhaliza! Hatinya berdebar,tambahan pula sejak Siti bercerai dengan suaminya, Dato' K, Siti bertambah anggun dengan badannya seperti labu sayung. Mantap.

"Boleh... Boleh... Untuk awak, semuanya percuma," Rashid teruja.
"Comel la strawberry awak ni... Geram saya!" Siti memuji, sambil melihat muka Rashid bertukar merah.

---

Sebulan kemudian, Rashid telah menaik-tarafkan bisnes strawberry-nya dengan menyewa sebuah kedai di Aeon. Perniagaan strawberry-nya bertambah maju. Rashid membuka kedainya pada hari pertama dengan senyuman. Hari minggu, tentu ramai yang datang, fikir Rashid teruja. Tidak lama kemudian, muncul Jaja menangis.

"Rashid... Saya kena tipu... Ezam bukan orang kaya... Dia sebenarnya... Kerja... Tukang cuci Aeon je...!" Jaja mengadu dengan aksi gedik.
"Ok la tu kerja tukang cuci. Asalkan halal. Lagipun dia kan macam pisang raja. Tebal, panjang dan sedap!" Rashid pula memerli.
"Tapi saya sukakan strawberry. Saya sukakan awak... Terimalah saya kembali...," Jaja merayu.
"Maaflah, saya dah ada kekasih baru. Nama dia Siti," Rashid bangga.
"Siti? Kampungnya nama tu!" Jaja menghina.
"Kampung pun, kampunglah. Yang penting dia suka strawberry saya dari mula hinggalah akhir masa. Itu pun dia datang, kenalkan sayang saya, Siti," Rashid berkata.
"Siti Nurhaliza!!???" Jaja pengsan selepas Siti Nurhaliza muncul, mendekati Rashid. 

Cerita ini takde kena mengena antara yang hidup atau dah arwah dan Siti Nurhaliza masih belum janda. 

16 comments

tak boleh send cerpen ke email warnakaseh@gmail tu pon

CintaZulaikha : Takpe, nanti sy check...

Mwahahahaha....komedi romantic tapi karma tetap karma..cayalah AIS...strawberry ya...hmmm...buah taraf elit!

Lady Windsor : Saya protoge razak muhaideen lol :D

20:37

wah2! i like!

dill.

Err npe cm plik je

ke sy y pk lain ni haha

21:04

lu spoil mood gua je bila dah syok layan tup tup naik nama siti nurlija.. hahaha

tapi imagination gua macam story vanila coklat laa ~ damn sweet!

all the best abam jambu

like..

wah blog baru ke bro? terbaek2..

strawbeerryyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy...

mohon selepas ini guna nama saya pula.

cerita strawberry mesti nak kaitkan ngan siti nurhaliza ke..hahaha..

cerita yang ringan tapi ada moral value. jangan pandang luaran tp pandangla keikhlasa orang tu.

21:44

kita pun suka stoberi..
takde ke untuk kita..

Ais kalau dia update mesti aku gelak lah...adess...ade2 je..

best~!

*kalau siti tu btl janda, berebut kot org bukak kiosk stoberi hah..

pergh.... strabery n kispen? serius ada tarikn... mcm sdg tgk drama tv3 yg best3.. klakar n motivated us. indeed... karma sedang menjalar....

ps: terbaik...

wahhh new cerpen..hee :)

nice..ehemm tak sesuai utk bacaan 18 ke bwh..;p

17:27

haha aku nak ckp mende serupa ngan ira sbb description tu mcm details LOL!!
eh bukan bukan..aku x fikir camtu #lariiiiiiiiiiiiii

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...