Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Sunday 29 April 2012

Dan Akhirnya Biola Itu Berlagu... #3

Episod #1 | Episod #2
Yusuf melontarkan pandangannya ke arah laut. Seperti malam-malam yang lalu, dia setia menantikan alunan dari biola misteri yang dirinduinya itu.
Yusuf teringatkan saat dia dan ibunya mengunjungi pusara arwah ayahnya siang tadi. Itulah kali pertama dia menjejakkan kaki ke situ. Kesuma benar-benar digayuti rasa pilu. Ditambah pula dengan esak tangis ibunya yang merunjam qalbi. Dia merasa walang.
            Dia sesungguhnya tidak mengetahui perihal apakah yang telah mengirimkan ayahnya ke alam baka. Ibunya tidak pernah mahu bercerita. Tepat jam satu pagi, alunan biola kedengaran dibawa semilir mengisi ruang. Yusuf merasa damai. Adakalanya, lagu yang bernada cukup sayu tetapi indah yang dialunkan itu cukup mengusik sukma Yusuf. Indah sekali melodinya... Yusuf sungguh-sungguh tertawan.
            Entah kenapa, tiba-tiba pandangan Yusuf terlontar ke arah laut. Dalam zulmat yang sedikit dicerahi dengan sinaran bulan yang berbalam-balam itu, Yusuf seperti sedang melihat seseorang di tepi pantai. Yusuf tersentak. Darahnya berderau. Dia memicingkan mata, cuba mengenalpasti apa yang dilihatnya. Benar, seseorang yang kelihatan sepertinya sedang bermain biola. Yusuf teruja! Entah kenapa dia begitu pasti itulah orangnya yang mengalunkan lagu pada saban malam. Itulah dia orang yang sangat ingin ditemuinya.
            Yusuf pantas berlari menuruni tangga menuju ke tingkat bawah dan terus keluar melalui pintu utama. Kawasan pantai segera dihampirinya. Seusai sampai di situ, Yusuf bagaikan hendak putus nyawa. Larian yang cukup kencang yang dilakukannya sebentar tadi memberi kesan hebat kepada peredaran nafasnya. Dia mengah!
            Setelah degup jantungnya kembali berada pada paras normal, Yusuf mengangkat muka. Di hadapannya berdiri seorang lelaki yang sedang merenungnya dengan pandangan yang aneh dan penuh tanda tanya. Yusuf melirik pada biola yang berada di tangan lelaki itu.
            “Assalamualaikum...!” Ucap Yusuf, perlahan. Lelaki itu dilihatnya terkumat-kamit. Mungkin menjawab salamnya. Yusuf menebak.
            “Saudara mencari apa di sini?” soal lelaki itu.
            “Mencari saudara! Saudarakah yang bermain biola di sini setiap malam?”
            Lelaki itu menganggukkan kepala. Dia memandang Yusuf lama sebelum beralih pandang ke arah banglo yang dihuni Yusuf bersama Balqis. Lelaki itu kemudiannya mengukir senyum.
            “Adakah saya mengganggu lena saudara? Jika begitu maafkanlah saya. Saya tak tahu yang banglo itu sudah berpenghuni.”
            “Secara kasarnya memang biola itu membangunkan saya dari lena, tetapi ianya tak mengganggu saya, malah menyenangkan. Saya Yusuf, saudara?”
            “Saya Arjuna. Arjuna Dewa. Maaf, saya kurang mengerti maksud saudara.”
            Yusuf terdiam. Perlahan-lahan dia melabuhkan punggungnya ke dada pantai. Arjuna turut mengambil tempat di sebelahnya. ‘Arjuna Dewa? Alangkah anehnya nama itu...’ Hati Yusuf berbisik.
            “Tidak aneh, saudara. Saya seorang pemuzik. Pencinta seni. Nama itu padan dengan rasa saya...”
            Yusuf terkesima. Arjuna seolah dapat membaca hatinya.
            “Naluri seorang insan seni seperti saya mungkin sedikit peka dengan kehairanan saudara. Itu sahaja... saudara suka pada gesekan biola saya?”
            Yusuf pantas mengangguk. “Saya sangat tertarik dengan alunan biola saudara. Cukup indah dan membuai rasa...”
            “Terima kasih. Saya sangat menghargai pujian saudara. Hm, saudara tinggal di rumah besar sana?” Arjuna menunjukkan ibu jarinya ke arah banglo yang dihuni Yusuf.
            “Ya.”
            “Sendirian?”
            “Bersama ibu saya...”
            Arjuna menganggukkan kepala. Tanda faham. Dia membelek-belek biolanya. Yusuf tertarik untuk menyentuhnya. Arjuna yang seolah-olah faham lalu menghulurkan biola itu kepada Yusuf. Yusuf teragak-agak dan serba salah untuk menyambutnya tetapi apabila melihat Arjuna mengukir senyum, pantas sahaja biola itu bertukar tangan. Giliran Yusuf membelek-belek biola itu dengan penuh minat. Jemarinya menyentuh ukiran aksara “AD – SB” yang terletak indah di sudut kanan biola tersebut.
            “Huruf-huruf ini untuk apa, saudara?”
            “Entahlah... pemilik biola ini yang mengukirnya!”
            “Pemilik biola ini...?”
            Arjuna berpaling merenung Yusuf dalam-dalam. “Mahukah saudara mendengar sebuah cerita?”
            “Cerita? Cerita apa?”
            “Cerita mengenai muzik, cinta, dendam, darah dan air mata... mahukah saudara mendengarnya...?”
            Yusuf pantas menganggukkan kepala. Arjuna menghela nafas sebelum beralih pandang ke arah laut yang luas terbentang di hadapan mereka.
            “Sekitar 20 tahun yang lalu, ada seorang pemain biola yang terkenal di Singapura. Gesekan biolanya dikatakan cukup menggetarkan sukma. Lagu-lagu gubahannya juga cukup asyik.
Entah bagaimana pada suatu hari yang dingin, dia telah terpaut hati dengan seorang perawan berdarah Tengku. Gadis berdarjat yang juga kasih padanya. Sayangnya cinta mereka terhalang oleh ibu gadis tersebut. Ibunya tidak mahu bermenantukan seorang ahli muzik... cinta mereka terhalang!”
            Arjuna diam seketika. Seolah-olah cuba mengingati kisah itu. Yusuf seperti tidak sabar.
            “Jadi bagaimana sudahnya?”
            “Belum sudah. Akhirnya pemain biola itu berkeputusan untuk membawa gadis itu lari jauh dari Singapura dan mereka berkahwin di sana...”
            “Di mana?”
            “Di sini!”
            “Di sini?”
            “Ya, di sini! Di rumah besar yang saudara duduki itu...” Arjuna melarikan ibu jarinya ke arah banglo kediaman Yusuf. Yusuf tersentak. Tidak menyangka kisah banglo itu rupanya yang sedang diceritakan Arjuna kepadanya. Dia semakin tidak sabar untuk mendengar kisah cinta si pemain biola dengan gadis berketurunan Tengku itu.
            “Mereka cukup bahagia. Tetapi setelah gadis itu hamil, pemain biola itu mula gusar. Dia tidak punya cukup wang simpanan untuk menyambut kelahiran anaknya. Lalu dia mengambil keputusan untuk pulang ke Singapura dengan tujuan menjual lagu-lagu yang telah digubahnya. Gadis itu tidak diizinkan mengikutnya.
Malangnya semasa di Singapura, ibu gadis itu yang masih mendendaminya telah mendapatkan khidmat ilmu hitam untuk menghancurkan si pemain biola itu...”
            “Sampai begitu sekali?”
            Arjuna mengangguk perlahan. Ada keruh di wajahnya. “Si pemain biola itu pulang ke sini dengan keadaan parah akibat santau yang dikirimkan oleh ibu mertuanya. Si gadis itu tak habis-habis berusaha untuk mengubati suaminya, tetapi gagal. Bisa santau itu terlalu ampuh. Dalam melewati hari-hari terakhirnya, si pemain biola itu masih sempat mengarang sebuah lagu khusus buat isterinya yang sedang sarat dan memainkannya saban hari. Hinggalah pada suatu senja yang kelam, si pemain biola itu akhirnya menghembuskan nafasnya yang terakhir selepas seharian muntah darah.”
            Yusuf termenung mendengarkan kisah yang diceritakan Arjuna. Rasa kesal dan simpati berbaur menyelinap ke dalam sukmanya. Tidak menyangka kerana dendam, manusia sampai sanggup menjadi pembunuh.
            “Jadi bagaimana dengan isteri si pemain biola itu...”
            “Hatinya patah! Seusai sahaja upacara pengebumian, gadis itu mengambil keputusan untuk meninggalkan banglo itu dan berhijrah ke Kuala Lumpur. Hingga ke hari ini, dia tak pernah kembali...” Arjuna menamatkan ceritanya.
            “Bagaimana saudara tahu kisah ini?”
            “Saya tinggal tak jauh dari sini. Semua orang di sini tahu kisah si pemain biola itu. Saya sendiri menjumpai biola dan notasi-notasi lagu ciptaan pemain biola itu di loteng banglo itu semasa ditugaskan untuk membersihkan banglo itu beberapa tahun lalu. Kerana minat, saya belajar untuk memainkan biola ini...”
            Yusuf terus terkesima mendengar cerita Arjuna. Entah mengapa tiba-tiba Arjuna berdiri. Yusuf ikut berdiri.
            “Maaf saudara. Saya sangat senang dapat bertemu dengan saudara tetapi sekarang subuh sudah bakal menjelang. Saya terpaksa pulang dahulu.”
            Entah mengapa Yusuf merasa sayang untuk melepaskan Arjuna pergi. “Adakah kita dapat bertemu lagi?” Ada nada pilu terkandung di situ.
            “InsyaAllah, andainya hijab di antara kita bisa terbuka untuk kali yang kedua, pasti dapat kita bersua lagi. Sehingga waktu itu.... Assalamualaikum...”
            Arjuna mengatur langkah meninggalkan Yusuf. Walaupun terasa aneh dengan kata-kata Arjuna namun dia tidak lagi mampu bertanya. Lidahnya terasa berat. Hanya pandangan matanya sahaja yang menghantar Arjuna berlalu.

1 comment

Anonymous
13:05

Pretty nice post. I just stumbled upon your blog and wished to say that I have really enjoyed browsing26 your blog posts. In any case I'll be subscribing to your feed and I hope you write again soon!…

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...