Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Friday 27 April 2012

Fragmen: Yaya dan Zain...

Ada suara manusia bercakap-cakap. Perlahan dan seakan berbisik. Lembut saja suara berkenaan. Di mana ya pernah Yaya dengar. Tak ingat pula..ahh biarlah. Perutnya terasa lapar, berkeriut dan tekak juga terasa dahaga. Mana nak cari makanan...lapar! Lapar! Mak, Yaya lapar! Arghh...siksanya sakit begini. Hendak bergerak bebas pun tak boleh, tangan membengkak akibat drip yang mencengkam. Air perlahan saja menitik. Bila boleh bebas dari semua ini...Yaya nak kembali pegang pen.
Eh...suara tadi sudah hilang. Ya sudah hilang..beratnya nak buka mata. Yaya lapar! Cepat buka mata....bukalah mata..
"Assalamualaikum..."
"Waalaikum...salam...laa..."
"Lama Farha tidur..."
"Yaya...Yaya..."
"Oh ok. Yaya..Lama awak tidur. Mak tak datang?"
"Tadi petang ada. Dia dah balik..."
"Awak dah makan?"
"Belum.." cehh...aku lapar, boleh tanya soalan macam tu, bisik Yaya dalam hati, geram!
"Saya tengok nasi tak bersentuh, dah sejuk pun."
"Saya tidur..penatlah.."
"Nak makan sekarang? Saya bantu?"
"Eh tak apa. Saya tak ada selera..." berbohong lagi, walhal perutnya menjerit, berkeroncong bagai.
"Nak makan apa?"
"Tak apa..tak ada nak makan apa pun.."
"Kena makan. Awak dah sehari suntuk tak makan. Nanti tambah sakit.."
"Encik...tak payah susah-susah...saya boleh minta pada nurse." Farha masih mempertahankan kedegilannya. Entah kenapa hatinya sebal seketika…mungkin malu merasuk diri tatkala mengingatkan lelaki yang berdiri di hadapannya itulah yang mengusungnya membawa ke hospital sedang dia sudah tidak sedarkan diri, nasib baik Allah masih mahu meminjamkan hayat.
"Nurse? Oh ok...penat saya bawa makanan. Tak sudi..?"
"Err..Encik.."
"Zain cukup, tak payah nak encik-encik. Tapi kalau dalam kelas, memang boleh letak encik di depan nama saya..."
"Encik...Zain..Zain..bukan tak sudi.."
"Habis tu...?"
"Zain..Zain dah banyak bantu saya..."
"Alah..itu perkara biasa..kalau orang lain yang jatuh depan saya pun saya akan bantu. Inikan pula awak, student saya..nah makan..saya buat khas untuk awak Yaya."

Yaya nampak mamat tocang itu mengeluarkan satu bekas kedap udara dari dalam beg sandang berwarna hitam. Thermos besi turut dikeluarkan. Wah...manjanya rasa bila ada orang bawakan makanan..Hati berbunga tapi...
"Nah, Faris kata awak suka roti sapu planta. Ni saya buatkan. Tapi tak fresh sebab dah tiga jam saya buat. Tadi saya tiba awak tidur. Doktor datang dan saya sembang sekejap dengan doktor. Tanya keadaan awak..."
"Hmm...terima kasih Zain. Saya berhutang nyawa dengan Encik Zain.."
"Zain cukup, ingat!" Ada nada tegas, namun menyenangkan.
"Ok.ingat! Ingat!"
"Nah, makan. Saya bantu, mesti susah nak angkat tu..buka mulut…" Lelaki yang cukup membuatkan dia marah berpanjangan itu kini dengan tekun memujuk dia makan…lantas hati, kenapa masih membina tembok sedang kunci sudah ditangan untuk dileraikan kekusutan itu.

 

2 comments

adus.... aku rasa semacam macam kispen ni... simbolik ni... dah 2 kali aku baca... erkkk... kenapa zain tu susah payah pada yaya? student dia ja kot?

Sile wat teh duda lak kak lol

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...