Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Sunday 18 November 2012

Ice Skater & The Translator #2

Episod 1


So, kau cakap apa dengan dia tadi?” soal Nadia.
He’s an engineer.” Adelia membuat kesimpulan.
“Lagi?”
That’s all.”
“Tu je? Ala kau ni, panjangkanlah sikit conversation tu.”
“Kan aku dah cakap, what is not important is not important.” Adelia selamba mengunyah biskut beras yang dibawanya dari Malaysia.
“Aku akan buat dia jadi important pada kau.” Nadia sudah buat muka misteri.
“Rajinlah kau.”
“Aku memang rajin.” Nadia membuka beg tangannya.
“Ikut suka kaulah. Jangan menyusahkan aku, sudah.” Adelia menyarung selipar dan berlalu ke bilik air.
******************************************************************************
So, awak memang kenallah dengan Nafiz.” Nadia membuat kesimpulan.
Wafiq mengangguk. “Dia panggil saya Afiq je. W selalu hilang.”
Oh? So, you are that ‘Afiq’.” Nadia tersenyum penuh makna.
“Erm, Nadia. Kenapa kita kat sini?” soal Wafiq pada gadis di hadapannya itu.
“Apa awak fikir tentang Adelia?” soal Nadia tiba-tiba.
She’s…” Wafiq berpaling pada Adelia yang sedang berbual sesuatu dengan pemilik kedai itu dalam bahasa Jepun yang fasih. “Fluent in Japanese. Dia buat degree in Language ke?”
“Apa kata awak tanya dia sendiri?” Nadia memberi jawapan apabila melihat Adelia sudah berjalan ke arah mereka.
“Nadia, jom.” Ajak Adelia tanpa menyedari yang ada orang ketiga bersama mereka.
“Eh, aku bawak teman.” Nadia menyiku Adelia yang ingin melangkah.
“Lah, teman mana pulak?” Adelia tidak jadi untuk membebel melihat Wafiq tersenyum di sebelah Nadia.
“Kita kan nak keluar date. Nafiz cakap tak boleh keluar berdua, nanti ada orang ketiga iaitu syaitan.” Nadia mengulas dengan senyuman nakal.
So, kau teringin nak jadi syaitan lah ni?” soal Adelia geram.
“Adelia Nadhira, please?” Nadia berbisik perlahan.
“Okay. Last chance. Kalau kau buat lagi, aku tinggal kau terkujat dekat hotel. Kau balik Malaysia sendiri.” Adelia membalas, juga dengan bisikan.
Yes, sayang kau!” Nadia menjerit membuatkan beberapa orang yang berjalan di situ memandang ke arah mereka.
We will eat in a France restaurant. Jangan risau, aku dah Google. Dijamin Halal. Tukang masak dia semuanya Muslim. Cuma dia buat masakan France.” Nadia menoleh apabila terasa suasana sunyi di kiri dan kanannya.
“Kau nak buli aku, kan?” Adelia sudah keluar aura mahu menembak sahabat baiknya itu.
You speak in 5 different language, kan? Cakap jelah. Order makanan je pun. Bukan aku suruh kau buat public speaking in France pun. Lagipun kau memang pernah menang public speaking France pun.” Nadia mencebik. Tidak mempedulikan kehadiran ‘orang asing’ di antara mereka. Wafiq hanya tersenyum kecil melihat telatah pasangan sahabat itu.
Mereka masuk, duduk dan membuat pesanan. Sementara menunggu pesanan, Nadia berbual dengan Wafiq. “Awak tak nampak macam muka Melayu.”
“Saya bukan Melayu tulen. Atuk saya orang Scottish. Nenek saya orang Arab. Diorang kahwin dan tinggal di sana. That’s my mum family. My father is a pure Malaysian. My tokwan is a malay and my opah is Chinese Muslim. That’s explain why I didn’t have any Malay face.” Wafiq menerangkan.
Seorang pelayan tiba dan kedengaran Adelia tersenyum dan mengucapkan sesuatu dalam bahasa Perancis. Mereka mula menjamu selera. Nadia cuba memancing kata Adelia namun sahabatnya itu tegar mendiamkan diri sehinggalah mereka melangkah keluar dari restoran itu. Setelah mengucapkan selamat tinggal pada Wafiq, Nadia menoleh pada Adelia.
“Kalau kau nak buat taktik macam tu pada aku, kau takkan berjaya, Nadia.” Adelia bersuara terlebih dahulu sebelum berlalu pergi begitu sahaja. Nadia mengeluh perlahan. Macam mana agaknya aku nak satukan ice skater dan translator ini agaknya ya?
******************************************************************************
“Aha, kau jumpa bidadari turun dari langit ke kat Jepun tu?” soal Nafiz sambil ketawa kecil.
“Bidadari apa?” soal Wafiq pada Nafiz yang sedang memandu.
“Habis tu, yang kau asyik termenung tu kenapa? You are the only guy yang aku kenal yang sangat berhati-hati bila drive. Macam mana kau boleh langgar tiang lampu tepi jalan? Nampak sangat kau tak ada di tempat kejadian. Kau nampak… lain lepas balik dari Jepun tu.” Nafiz bersuara dengan dahi yang berkerut.
“Tak ada apalah. Aku cuma terfikir sesuatu.” Wafiq menjawab.
“Terfikir apa?” soal Nafiz.
“Ad… Anak-anak murid aku.”
“Ad? Siapa tu?” soal Nafiz penuh makna.
“Tak ada apa-apalah.” Wafiq akhirnya menutup cerita dan Nafiz tidak bertanya lagi. Sebenarnya, dia memang memandu tanpa konsentrasi. Sedar-sedar sahaja, keretanya elok sahaja berjalan menuju ke arah salah sebuah tiang lampu di jalan yang maha luas dan tanpa kereta itu. Disebabkan panik, dia tertekan minyak dan bukan brek. Terpaksalah keretanya dihantar ke bengkel.
Kata Nafiz, nasib baiklah jalan itu maha luas dan tidak ada kereta, kalau tidak mungkin dia terpaksa bermalam di hospital selama beberapa hari. Tawa Nafiz mengembalikan Wafiq ke alam nyata. “Kau gelakkan aku ke?”
“Teruk sakit kau ni, Afiq. Kau biar betul kau tak jumpa bunian ke apa dekat Jepun tu.” Nafiz bertanya lagi.
“Tak ada. Orang adalah.” Wafiq memandang keluar. “Kau ingat gadis misteri yang aku pernah cerita dekat kau tu?” soalnya.
The one yang selalu duduk dekat ice rink hujung minggu time kau ajar budak-budak skate tu?” soal Nafiz semula. Wafiq mengangguk. “Kenapa?”
I found her.
Wow, impressive. Kau tanya nama dia tak?” soal Nafiz.
“Nama dia, Adelia.”
“Adelia? Adelia Nadhira?”
Wafiq mengerutkan dahinya. “Mana kau tahu nama penuh dia?”
“Aku sebut je. Bestfriend Naurah ada seorang nama Adelia Nadhira.” Nafiz memberitahu.
“Naurah?” Kerutan di dahi Wafiq semakin bertambah.
“Kan aku gantikan tunang aku untuk pergi Jepun. Takkanlah kau tak jumpa dia kot?” soal Nafiz semula.
“Oh, Nadia?” soal Wafiq.
“Nama dia Naurah Aqilah. Tapi, semua orang panggil dia Nadia.” Nafiz memberitahu.
“Kenapa?”
Long story. Next timelah aku cerita. Kita dah sampai ni.” Nafiz memberhentikan kereta di lobi.
Thanks, Nafiz.” Wafiq bersedia untuk turun.
“Jangan lupa datang kenduri aku hujung minggu ni. Lepas tu, kau nak fly ke Korea pun kau pergilah.” Nafiz berpesan.
“Aku terlepas kapal terbang pun, aku akan tetap pergi kenduri kau. Tapi, tunda tiket kau bayarlah.” Wafiq berlawak.
“Banyak cantik.” Nafiz ketawa. “Aku balik dulu. Jumpa kau hujung minggu ni.”
Drive elok-elok.” Wafiq sempat berpesan.
“Ayat piawai kau.” Nafiz ketawa. “Insya-ALLAH. Doakan aku selamat sampai. Assalamualaikum.” Kereta Nafiz meluncur pergi.
Wafiq melangkah masuk ke dalam bangunan tersebut. Dia datang ke sini untuk kursus intensif Bahasa Korea selama 5 jam. Syarikatnya mewajibkan semua pekerja menjalani kursus intensif bahasa sebelum ke mana-mana seminar di mana-mana negara yang tidak menggunakan bahasa Inggeris sebagai bahasa rasmi.
Wafiq melangkah menuju ke kaunter dan penyambut tetamu memberitahu kelasnya. Dia melangkah ke blok bersebelahan bangunan tersebut dan menuju ke bilik di mana kursusnya dijalankan.
******************************************************************************
“Lia free tak hari ni?” soalan Rozita dari corong telefon mematikan pergerakan Adelia yang baru sahaja menolak gear untuk keluar dari rumahnya pagi itu.
Free. Kenapa?” soal Adelia semula. Memang dia tidak ada apa-apa kerja pun hari ini.
“Ganti Kak Ida pergi kelas boleh?” soal Rozita. “Anak dia demam panas.”
“Pukul berapa kak?” soal Adelia semula.
“Slot Kak Ida lepas makan tengah hari dan solat Zohor. Sejam setengah and buat penutup terus.” Rozita memberitahu.
Adelia menimbang seketika. Kalau Kak Ida, majornya mesti bahasa Korea. After lunch, sempat buat reading dengan ulangkaji dulu. “Okeylah akak. Tolong punchkan kad Lia sekali? Lia terus pergi Language Centre jelah.”
Thanks Lia. Nanti akak suruh Kak Ida belanja Lia makan.” Rozita ketawa di talian.
“Beres.” Adelia mematikan talian dan mematikan enjin. Dia masuk ke dalam rumah, mendapatkan buku-bukunya sebelum meneruskan perjalanan ke Pusat Bahasa Antarabangsa.
Adelia meletakkan kereta di tempat letak kereta dan terus menuju ke cafeteria. “Awal Lia masuk café?” Hazirah, pemilik cafeteria itu menegur.
“Ganti Kak Ida. Anak dia tak sihat hari ni. Last minute preparation. Kenalah buat revision sikit.” Adelia membalas senyuman wanita itu.
“Dah breakfast?” soal Hazirah.
“Ada apa yang best?”
“Nasi goreng kampung dengan telur mata kerbau?”
“Bagi Teh Tarik satu.”
“Siap.” Hazirah menghilangkan diri ke dapur. Adelia meneruskan kerjanya membuat ulangkaji dan persediaan sebelum masuk ke slotnya tengah hari nanti.
******************************************************************************
Wafiq membawa dulang makanannya ke sebuah meja kosong di hujung cafeteria yang berdekatan dengan kaunter. Wafiq merenggangkan simpulan tali lehernya dan melepaskan nafas perlahan. Apalah yang adiknya suka sangat dengan bahasa Korea tu? Baru tiga jam belajar dia sudah rasa sesak otak.
Wafiq mencapai gelasnya. Mana straw tadi? Wafiq segera menoleh ke kaunter. Namun matanya lebih cepat menangkap timbunan straw di atas meja di sebelahnya. Kelihatan seorang gadis khusyuk menyusun straw-straw itu membentuk sesuatu di atas meja.
Excuse me, cik. Boleh saya minta satu…” Wafiq memandang wajah yang baru menoleh ke arahnya itu. “…straw?”
Adelia ketawa sambil menghulurkan sebatang straw kepadanya. “Awak terkejut ke tengok saya kumpul straw banyak-banyak kat sini?” soal Adelia.
“Agaklah. Awak buat apa kat sini? Buat art attack ke?” soal Wafiq polos.
“Bukanlah. Saya kena ganti slot kawan saya kat sini. Saya tak pandai bercakap banyak sangat. So, saya buat bahan pengajaran tambahan. Comel tak?” Adelia menujukkan hasil daripada straw yang diguntingnya itu.
Wafiq mengerutkan dahinya. Inikan… “Awak ganti slot apa?”
“Slot untuk Kursus Intensif 5 jam studying Korean Language. Hah, awak buat apa pulak kat sini? Nak pergi seminar ke mana?” soal Adelia. Dia sudah sedia maklum yang pejabat Nafiz dan Wafiq memang menghantar pekerjanya belajar bahasa di sini sebelum ke mana-mana seminar.
“Incheon.” Wafiq menjawab sebelum mereka berpandangan.
“Kecil betul dunia ni.” Pecah ketawa mereka.
Mereka menyambung kerja masing-masing sebelum Wafiq bangkit. “Saya nak pergi solat dulu. See you in class, Ms Adelia.” Adelia hanya ketawa dan mengangguk sambil menghantar langkah Wafiq dengan senyuman.
******************************************************************************
“Wafiq!” Wafiq menoleh. Sebuah kereta berhenti di sebelahnya. Cermin kereta diturunkan.
“Adelia!” Bibir Wafiq terus mengoyak senyuman.
“Awak letak kereta kat mana?” soal Adelia.
“Saya tak drive. Saya nak ambil teksi balik.” Wafiq memberitahu.
“Oh, awak nak balik ke mana?” soal Adelia semula.
“Batu Uban.”
“Jomlah balik dengan saya. Satu jalan tu.” Adelia mengajak.
“Eh, tak apa, saya naik teksi je.”
“Teksi susah nak dapat kat sini, Wafiq. Bas adalah. Tapi sejam sekali. Itupun, kalau nasib baik, dia lalulah depan ni, kalau tak awak kena tunggu kat depan nu ha. Jomlah balik dengan saya. Kalau awak segan nak naik kereta perempuan bawa, awak drivelah kereta saya ni.” Adelia masih bersungguh mengajak.
“Eh, tak apa ke?” soal Wafiq.
“Tak apa, Wafiq. Saya memang nak balik jalan yang sama.” Adelia keluar dari tempat pemandu.
“Jomlah.” Ajak Adelia apabila Wafiq masih teragak-agak.
“Okaylah. Tak apa ke saya drive kereta awak ni?” soal Wafiq.
“Tak apa. Kalau jadi apa-apa, awak bayarlah.” Adelia ketawa kecil. Akhirnya, Wafiq masuk ke tempat pemandu. Dia memandu keluar dari kawasan tersebut menuju ke jalan besar.
“Awak dulu buat degree in Language ke?” soal Wafiq sambil memandu. Dia berpaling seketika pada Adelia di sebelahnya.
“Huh?” Adelia menoleh pada Wafiq sebelum ketawa kecil. “Kenapa awak tanya macam tu?”
“Sebab awak lancar je cakap Jepun dulu tu. France pun awak laju je cakap. Saya tak faham apa pun. Kali ni, Korea pulak.” Wafiq menerangkan.
“Oh… Tak adalah. Saya bukan buat degree in Language pun. Saya buat degree in Sociology and Philosophy.” Adelia memberitahu. “Tapi, saya buat kursus bahasa. Bahasa utama, bahasa Melayu dan bahasa Inggeris. Major in five language, Japanese, Korean, Chinese in all dialect, France and Dutch. Minor in Italian, Spain and German. Bahasa tambahan, Philipines.”
“Woa… sebab tulah awak boleh jadi tourist guide ye?” Wafiq bertanya semula. “Awak sepatutnya kerja apa?”
“Entah, saya tak pernah terfikir pun nak kerja apa. Sebab tu, bila diorang tawarkan kerja jadi translator, saya terus setuju aje.” Adelia memberitahu.
Wafiq terus memandu. “Boleh saya tanya sikit?” soal Adelia.
“Tanya apa?”
“Macam mana kereta awak boleh masuk bengkel?” Hampir 30 minit dia memerhati Wafiq memandu, lelaki itu sangat cekap dan berhati-hati. Membuatkan dia tertanya-tanya bagaimana kereta lelaki itu boleh masuk bengkel? Ada orang pinjam dan accident kah?
“Saya…” Wafiq memeberhentikan keretanya melihat lampu isyarat bertukar kuning. “…langgar lampu jalan.”
“Hah? Kat mana? Awak potong orang ikut kiri ke?” soal Adelia ingin tahu.
“Taklah. Saya TERlanggar.” Wafiq menekankan.
“Kat mana?”
“Kat area Bayan Baru. Awak tahu tak? Dekat jalan nak ke Balik Pulau tu.” Spontan Adelia ketawa. Biar betul?
“Wafiq, awak biar betul. Jalan tu luas gila awak tahu tak. Dan setahu saya, kat situ peak hours pun tak adalah banyak sangat kereta. Itu kawasan kampung. Macam mana awak boleh langgar lampu jalan?” soal Adelia setelah tawanya reda.
“Entahlah. Saya sedar je, saya dah menuju ke arah lampu tu. Panik punya fasal, nak tekan brek, tertekan minyak. Itu yang masuk bengkel tu.” Wafiq memberitahu.
“Awak berangan lah ni. Teringat girlfriend ya?” Sengaja Adelia mengusik dengan senyuman nakal.
Wafiq tersenyum tanpa memandang Adelia di sebelahnya. “Mungkin.”
Adelia terasa hatinya yang berbunga sepanjang perjalanan tadi layu begitu sahaja. Entah kenapa, terbit sedikit rasa cemburu di dalam hatinya. Adelia terus mendiamkan diri. Wafiq juga seperti memahami terus memandu tanpa bertanya apa-apa lagi. Cuma senyuman masih mekar menghias bibirnya. Nasib baiklah mereka sudah tidak jauh dari tempat yang dituju.
Thanks, Adelia. Nanti saya bayar balik.” Adelia hanya mengangguk dan terus memandu pergi. Wafiq ketawa sendiri sebelum masuk ke dalam rumah. Gila apa dia ni.

bersambung...

3 comments

aku menanti sambungannya.

kunjungan gan,bagi - bagi motivasi
Hal mudah akan terasa sulit jika yg pertama dipikirkan adalah kata SULIT.Yakinlah bahwa kita memiliki kemampuan dan kekuatan.
ditunggu kunjungan baliknya yaa :)

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...