Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Saturday, 7 January 2012

JEJAKA BERKEMEJA HITAM



Una, nina, aimi dan ida mengambil tempat di tepi restoren melayu. Perut mula berbunyi-bunyi minta di isi untuk makan malam itu. seorang wanita pertengahan tahun mengambil tempahan ke-empat gadis sunti.

“nak air suam kak.” Ida memesan sambil senyum.

“2.” una menyambung.

”3.” Aimi memesan sama.

“emmm...” Nina baru membuka mulut.

“hah, empat air suam. Akak sudah tahu. Makan?” ke-empat-empat gadis tersenyum.

“salah kak. Saya nak air sirap limau kak.” Nina tersenyum.

“korang ini, ada-ada saja. Makan?” kak siti mengambil pesanan makanan empat sekawan.

Sambil menunggu makanan siap, mata masing-masing tertumpu pada televisyen sehingga tumpuan mereka terganggu oleh seorang jejaka berkemeja hitam taris lurus yang baru sahaja masuk ke restoren.

“psst, hensem!” ida memuncungkan mulut ke arah jejaka tersebut. Ketiga kawan mereka mengangguk laju tanda setuju dengan pendapat ida.

“boleh tak tidur malam tengok muka dia ini.” nina mula memasang angan.

“pergh. Kalau aku dapat, sure aku tak pandang lelaki lain kat Malaysia ini.” una menongkat dagu sambil tersenyum.

“korang jangan nak perasan, entah-entah suami orang.” Senyuman angan ida, nina dan una mati.

“aimi ini potong stimlah. Baru nak berangan dapat pakwe hensem.” Ida mengembungkan pipinya tanda protes. Nina dan una mengangguk sekali lagi tanda setuju. Aimi hanya mengelengkan kepala melihat ragam kawannya.

Sesudah makan dihidang di meja mereka, masing-masing bisu menghayati makanan. Masa yang sama, keempat mereka mengambil kesempatan menjeling jejaka berkemeja yang duduk selang 2 meja dari meja mereka.

“psst, nak buat kerja gila tak?” ida memberi cadangan selepas selesai menghabiskan nasi goreng kampungnya.

“kita empat-empat serentak tengok mamat itu, nak tak?” ida mengangkat-angkat keningnya. Otaknya mula beroperasi selepas mendapat tenaga.

“ish, ida ini. buat malu saja.” Aimi mengerutkan dahi.

“alaa, aimi ini. pandang sekali saja. Kononnya kita nak panggil kak siti nak suruh dia kira makanan kita. sambil itu bolehlah kita tengok muka mamat itu. ish, macam falling in love in first sight pula rasanya.” Bibir ida menguntumkan senyuman malu.

“alaa aimi ini, kita sama-samalah panggil kak siti.” Nina mengiyakan kata una.

“mana-mana koranglah.” nina, una tersenyum.

“okay-okay. kira sampai 3, kita pusing tengok mamat itu okay?” serius bicara ida.

“satu” una memulakan kiraan.

“dua.” Nina menyambung.

“tiga.” Aimi mengakhiri pengiraan.

Ke empat mereka memusingkan kepala melihat jejaka berkemeja hitam. Orangnya tinggi dalam lingkungan 170cm, berkulit sawo matang, berbadan persis model, memakai kaca mata membuat dia nampak matang dan makan dengan penuh tertib.

Oleh kerana empat mereka leka menghayati ‘keindahan alam’ sehingga jejaka berkemeja hitam itu perasan dengan renungan mereka. satu balasan renungan berlaku antara jejaka tersebut dengan ke empat gadis sunti. Una, ida, aimi dan nina segera menundukkan kepala apabila jejaka tersebut memandang ke meja mereka.

“arghh. Mampus, dia tengok sini!” pipi nina mula bertukar warna merah seolah memakai pemerah pipi.

“a’ah. Tapi mata dia cantik kot. Kalau dia tak pakai cermin mata, mesti nampak lagi hensem!” una mula teruja.

“korang ini memang gilalah. Tapi memang hensem pun mamat itu. argh, aku pun boleh cair.” Aimi tersenyum melihatkan lesung pipitnya.

“bertenang ida. Bertenang. Engkau kena bertenang untuk menghadapi ‘kurnia’ allah ini. pergh, aku rasa aku sudah jatuh cinta.” Ida mula memasang angan-angan. Una, nina dan aimi turut sama masuk dalam angan-angan ida.

Bunyi ketukan meja oleh kak siti menghentikan angan-angan empat sekawan. Serentak itu juga, mereka melihat wajah kak siti di tepi meja dan sesaat kemudian kepala mereka tertoleh melihat jejaka berkemeja hitam tersebut. Terlihat jejaka tersebut melihat tingkah mereka berempat.

“oit! Korang ini apasal? Nak bayar ker? Dari tadi nampak korang tertoleh arah akak saja.” Kak siti merenung mereka sambil memegang kokulator.

“erk, kejap lagi kak. Nanti kami pergi ke kaunter okay. Tak panas lagi kerusi ini oleh kami kak.” Una tersengih. Kak siti beredar dari meja mereka sambil mengeleng lihat gelagat pelangan tetapnya.

“wei, wei. Mamat itu nak balik da. Dia nak lalu arah sini. semua kontrol ayu, kontrol ayu.” Ida cepat-cepat memberi arahan. Ke empat mereka masing-masing tunduk melihat air di depan mata mereka.

“aik, takkan tenung air itu saja? Tak minum ker? Anak dara tak manis lepak kat restoren lama-lama sangat, tak manis dipandang orang.” Suara jejaka berkemeja hitam membuatkan jantung ke empat gadis itu bagaikan nak meletup. Kepala mereka perlahan menoleh ke arah pemilik suara.

Mereka ingin menatap wajah hensem jejaka terus dari dekat. Setelah melihat jejaka tersebut berdiri di tepi meja mereka sambil tersenyum, senyuman dan angan mereka mati. Mata aimi bulat melihat jejaka tersebut, mulut ida ternganga, nina menutup mulut nya dan una pula tidak berkelip melihat wajah dan senyuman jejaka tersebut.

“saya balik dulu, assalamualaikum.” Jejaka tersebut memberi salam sambil senyum lebar lalu beredar dari restoren tersebut.

“erk.” Mata una masih berkelip laju.

“mak.” Nina terjerit kecil. Aimi dan nina pula hanya diam menjawab salam jejaka tersebut dalam hati.

Seminit, dua minit, lima minit, masing-masing masih dalam keadaan terkejut.

“erk, mana gigi dia?” aimi memulakan bicara. Ke tiga yang lain masih diam.

“hurm…hurm… hancur harapan. Punah harapan. Punah.” Una hampa.

“muka hensem, cukup pakej jadi model tapi…” nina sambung bicara.

“gigi takde. Musnah anganku.” Ida kecewa.

Mata mereka berempat berpandangan, melihat satu sama lain. Lama-kelamaan ketawa mereka mengejutkan pelanggan yang sedang makan di meja lain. Kak siti geleng dengan telatah ida, nina, aimi dan una. Mereka beredar dari restoren dengan ketawa tak henti mengingat jejaka idaman mereka rompang pada usia yang muda.



7 comments

hahahahahahahaa...



gila...


kurang satu je..

sayang..

13:21

aku terbayang wajah lelaki itu persis aaron aziz.sekali dia bercakap terus tukar wajah jadi pacik2 teksi yang ada bini tapi masih mengurat penumpang yang lawa.

aku pon terbayang aoron aziz (<---how to spell that?)

asal hensem, mesti aaron aziz arr.. actually, aku pun terbayang aaron aziz.. hik hik hik

hahaha...saspen tol... aku bayang Abon tadi..awat hah aku bayang Abon..lol~!

gigi gigi gigi hehehehe

22:49

sile beli gigi palsu ye abam

dill.

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...