Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Monday 23 January 2012

Menghargai

Angin sepoi-sepoi bahasa petang itu. Menyapa lembut pipi Orlando yang sedang berehat berbantalkan lengan atas bangku berdekatan rumahnya. Mata Orlando memandang jauh sawah padi terbentang luas di hadapan rumahnya. Hijau kekuningan.

Sudah seminggu Orlando tidak ketemu Dill. Cuti sekolah ni Dill balik kampung kat utara. Tak de orang nak teman Orlando buat kerja sekolah. Sekejap-sekejap Orlando rasa kehilangan. Namun cepat-cepat dia buang perasaan itu. 

"Lepak ngan Qaisarah lagi masyuk~" katanya perlahan.

Petang esoknya Orlando masih lagi merenung sawah padi. Masih hijau kekuningan. Masih tanpa Dill. Kosong. Orlando leka hingga tidak sedar satu susuk tubuh menghampiri.

"Kamu, buat ape sorang-sorang kat sini?"

Orlando kerut dahi. Macam pernah dengar suara itu. Dia menoleh ke belakang dan melihat Dill sedang tersengih-sengih memandangnya.

"Eh! Lu dah balik? Gua ingatkan dah tanak balik sini," tanya Orlando.

Dill tergelak kecil. "Takkan nak tinggalkan kamu sorang-sorang kat sini. Nanti bau kamu sama macam Qaisarah. Hihi"

"Apahal datang jumpa Gua ni? Lu jangan jawab Lu rindu. Gua lesing Lu nanti," kata Orlando tanpa melihat wajah Dill. Matanya dialihkan semula ke arah sawah padi.

"Kite nak kasi kamu gula-gula ni je. Terima kasih sebab jadi kawan kite. Sungguh."

Dill meletakkan gula-gula berbentuk lolipop itu di sebelah Orlando. "Kite suke sangat-sangat kamu jadi kawan kite. Kite balik dulu tau. Tata!"  Dill berlari meninggalkan Orlando. Dia sempat lagi melambai sebelum hilang di sebalik celahan pokok rambai.


Orlando mengambil lolipop itu dan merenungnya. "Gua rindu Lu, Dill"

7 comments

best.. smpai t'ingat pla org tu pnah bgi kita lolipop.. :)

cewah.. ceerita kekasih-kekasih.. ini yang buat gua cemburu ini.

amboiiihhh

seronoknye dpt gule2 pelangi

nak jugak

So sweet.....

Lando <3 Dill

Dill <3 Lando

;-)p

manisnya!

amboii.. diaa.. ni yg gua jeles ni.. kah3

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...