Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Tuesday 17 January 2012

Ketentuan-Nya.

Petang itu suram. Angin bertiup lembut menerbangkan langsir di dalam bilik ini. Langit semakin gelap, mungkin sebentar lagi hujan akan turun di kota Kuala Lumpur. Aku berbaring di tilam empuk keletihan. Fida keluar dari kamar mandi lengkap berpakaian dan bersolek.

"Awak, saya pergi dulu ya. Datin Mastura sudah lama tunggu saya. Apa pula kata dia nanti."
"Eh, saya hantar awak ya?"
"Tak pe lah awak. Saya drive sendiri hari ini. Lagi pun awak baru balik dari Terengganu. Rehat lah."
"Betul ni? Baik lah. Hati-hati ya sayang."
"Baik awak. Saya pergi dulu. Assalamualaikum"
"Waalaikumussalam."

Fida mencium tangan aku sebelum dia pergi dan aku sempat mengucup lembut dahi isteri ku itu. Perkahwinan yang telah di bina hampir 2 tahun ini penuh rasa cinta dan sayang antara kami. Aku melihat Fida melangkah pergi meninggalkan aku. Aku rebahkan badan semula ke atas katil dengan harapan segala penat ku akan hilang.
Akhirnya aku terlelap.

Aku dikejutkan dengan satu panggilan yang aku tidak kenali. Aku bingkas bangun dan mencari telefon bimbit aku. Aku menjawab panggilan itu dengan keadaan mamai.

"Hello. Encik Arman ke ni?"
"Ya saya. Saya Arman. Ni siapa?"
"Saya dari Hospital Pantai Ampang. Maaf encik. Isteri encik terlibat dalam satu kemalangan."
"Apa?!"

Aku terkejut dan terduduk di atas lantai selepas mendengar perucapan itu. Aku dapat rasakan air mata aku mengalir ke pipi ku.

"Saya datang sekarang." Aku matikan panggilan dan bergegas ke hospital. Ya Allah. Bagaimana keadaan isteri ku itu? Aku mohon pada mu, Ya Allah. Selamatkan lah isteri ku itu. Jangan apa-apakan dia, Ya Allah. Air mata aku terus mengalir membasahi pipi dan kemeja biru yang masih tidak ditanggalkan dari pagi tadi.

Setibanya di hospital, aku mencari isteri aku. Aku seperti orang hilang arah.

"Mana isteri saya? Mana isteri saya?"
"Sabar encik. Sabar. Siapa nama isteri encik?"
"Nor Afida binti Mustafa"
"Encik boleh pergi ke bilik 379. Kiri sana ya."
"Baik...baik...terima kasih, nurse."

Aku berlari ke bilik itu. Aku teruskan berdoa di dalam hati, moga-moga isteriku selamat. Aku tidak hiraukan apa yang ada disekeliling aku buat masa sekarang. Yang aku mahu, isteri ku. Fida. Aku mahu dia sekarang.Aku melangkah perlahan ke bilik itu.

"Fida!" Aku menjerit apabila melihat isteriku terbaring kaku di atas katil. Luka besar di dahinya, penuh darah. Doktor meminta jururawat menenangkan aku dan memaksa aku duduk di kerusi. Doktor sedang sibuk memeriksa Fida. Aku rasa marah. Kenapa aku dihalang untuk mendekati Fida, isteri aku sendiri? Aku marah. Doktor memanggil aku ke luar.

"Encik Arman, isteri encik dalam keadaan stabil. Cuma..."
"Cuma apa doktor? Cuma apa?!"
"Cuma dia dalam keadaan koma sekarang, dan kami tidak tahu bila dia akan sedar. Saya harap encik bersabar."

Aku tersandar ke dinding dan langsung jatuh terduduk di atas lantai. Ujian apa yang Engkau berikan pada aku ini, Ya Allah? Jiwa aku meronta-ronta. Aku pergi ke arah Fida dan duduk di sampingnya. Aku usap lembut wajahnya. Air mata aku mengalir deras membasahi pipiku. Aku genggam tangan isteriku.

"Awak...bangunlah awak. Jangan tinggalkan saya seorang diri. Awak dah janji kan, tak nak tinggalkan saya?"

"Sayang...bangunlah. Saya ada ni awak. Saya sentiasa ada di sisi awak. Jangan tinggalkan saya ya, sayang? Saya janji...saya akan tunggu awak sampai bila-bila. Sampai bila-bila, sayang. Jangan tinggalkan saya ya?"

Aku menangis di sisi Fida. Tanpa aku sedar aku tertidur di sisi Fida sambil tangan ku memegang tangannya. Ya Allah, kuatkan lah hambamu ini. Aku mohon pada mu, Ya Allah. Sembuhkan lah isteriku.

*********************************************************************

3 tahun sudah berlalu. Fida masih tidak sedarkan diri. Masih kaku di atas katil dan mengharapkan alat bantuan pernafasan untuk terus hidup. Aku datang hari ini membawa sejambak bunga mawar merah. Ya, bunga mawar merah. Bunga kegemaran Fida. Aku masih ingat lagi, dia pernah memberitahu pada aku dahulu. Setiap hari aku membawa jambangan bunga mawar merah kepadanya.

"Sayang...selamat pagi. Saya datang ni. Hari ini hari ulang tahun perkahwinan kita. Saya ada bawakan bunga kegemaran awak ni. Bunga apa? Mestilah mawar merah untuk gadis kesayangan abang ni. Abang letak kat atas meja sana ya?"

Aku tukar kan jambangan bunga semalam dengan yang baru ini. Aku hiaskan dan aku letakkan semula di atas meja, sebelah kanan Fida. 3 tahun. Sudah 3 tahun Fida begini. Kaku dan tidak bergerak. Namun, aku tetap di sini. Menanti dan terus menanti. Sayang aku pada dia tidak pernah pudar. Tidak mungkin. Aku pegang erat tangannya.

"Awak..." ucap ku lembut.

"Awak ingat tak lagu cinta kita? Ala, lagu yang saya beri pada awak dulu. Haa... lagu tu lah. Yang Sempurnakan ku. Saya nyanyikan untuk awak ya?"

Aku pun menyanyikan lagu cinta kami. Setiap bait lirik lagu itu membuatkan aku rasa ingin menangis. Aku rindukan dia. Jujur aku rindukan dia. Gelak tawanya, senyum manisnya, jelingan matanya. Sayang, bangunlah sayang. Saya datang ni. Saya sayang awak, Fida.

Tiba-tiba, aku nampak air mata mengalir dari matanya tertutup. Aku bergegas memanggil doktor untuk memeriksa Fida. Doktor datang dan melakukan pemeriksaan ke atas Fida. Tanpa disedari, Fida membuka lembut matanya. Matanya terus memandang aku. Aku dapat rasa air mata mengalir deras membasahi pipi kanan kiri ku.

"Sayang..." ucap dia lembut.

"Ya, awak. Alhamdulillah, awak dah sedar. Saya ada ni awak. Saya ada dengan awak." aku menjawab dengan suara yang tersekat-sekat.

Doktor keluar meninggalkan kami berdua-duaan di dalam bilik itu. Aku duduk di sisinya. Tangannya aku pegang, aku cium. Dahinya aku usap dan aku kucup lembut. Fida mengesat air mata yang masih tidak henti mengalir dari tadi.

"Sayang... jangan menangis lagi. Saya dah sedar ni."
"Awak, janji dengan saya. Jangan pernah tinggalkan saya lagi. Saya perlu kan awak dalam hidup saya."
"Terima kasih, sayang. Terima kasih sebab masih tunggu saya. Bersabar dengan saya."
"Sayang, cinta saya hanya untuk awak. Rindu saya hanya untuk awak. Sayang saya hanya untuk awak. Awak, jangan tinggalkan saya lagi. Tolong, awak..."
"Saya akan sentiasa ada untuk awak. Hati saya ini hanya untuk awak, sayang. Kesat air mata tu. Buruk lah suami saya menangis."
"Saya rindu awak."

Aku kucup dahi Fida dan mencium lembut tangannya. Aku bersyukur padamu, Ya Allah. Aku tahu, Kau hanya menguji hamba-Mu sebanyak yang dia mampu. Aku bersyukur doa ku akhirnya di makbul oleh-Mu. Kini isteri ku sudah sedar dan berada di sisi ku. Aku kesat air mata ku, dan berbaring di sisi Fida.

7 comments

cantik~!!!

=)

terima kasih.hahaha. :D

kasih sayang suami :D

abam ais..

jadi suami setia oke nanti...

wahaha..

sedey gak..tp best citer nih

okay... aku nangis dalam hati.. serius...

*hulur tisu* jangan lah nangis. terima kasih. :')

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...