Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Monday 16 January 2012

Mutiara Aisyah (I) ~


Qaisara meraup mukanya berkali-kali. Peluh dingin membasahi tubuh. Aneh. Masakan tidak, dia sekarang berada di tepi pantai yang anginnya mengalun lembut. Cukup mendinginkan suasana malam yang disinari sang bulan indah itu. Tapi kenapa dia berpeluh pula, seakan di bawah panahan mentari yang terik. 

“Ahhhh!” rimas! Dia mula mengatur langkah ke persisiran pantai. Suasana yang gelap itu sedikit pun tidak menakutkannya. Berjalan di gigi air, lebih menenangkan. Fikirannya berkecamuk. Jiwanya seakan kosong. Mati. 

‘Apa aku nak buat ni? Bosannya. Itulah, tadi Laila nak temankan, aku tak bagi. Hmm… pelik, takde orang la pulak kat sini.’ Ngomel Qaisara sendirian. Dari kejauhan dia seakan ternampak suatu objek berwarna putih di hujung pantai sana. Berdekatan sebuah teluk kecil. Tanpa disedari, kakinya terus melangkah ke arah objek tersebut. Semakin lama, makin laju rentak kakinya. 

Apabila semakin hampir, kelihatan satu susuk tubuh seakan seorang wanita. Qaisara memberanikan diri menghampiri objek itu. Makin lama semakin hilang dari pandangannya. ‘Aik? Tadi macam ada orang, tapi bila dah dekat hilanglah pula. Hmm… perasaan aku je kot.’ Lantas dia terus berpusing untuk melangkah pulang ke chaletnya. 

“Subhanallah!!!” Qaisara membutangkan matanya. Betul-betul di belakangnya, seorang wanita sedang tersenyum manis. Berjubah putih dan bertudung litup. Jubahnya mengalun lembut dimainkan angin malam. 

“Assalamualaikum.” Sapa wanita itu. Qaisara terdiam. Masih terkejut. Bermain-main di fikirannya, siapa wanita yang tiba-tiba muncul itu. Sekali lagi wanita itu memberi salam dan menghampiri Qaisara dengan lebih dekat lagi. Kali ini jelas kelihatan wajahnya disinari rembulan yang mengambang penuh malam itu. Manis ayu sekali wajah wanita yang sedang tersenyum di depan Qaisara.

“Jangan takut, akak bukan nak apa-apakan adik. Akak cuma nak berkenalan dengan adik je. Dari tadi lagi akak perhatikan adik kat hujung sana tu.” Sapa wanita itu sambil menunding ke arah tempat Qaisara bersantai tadi.

“Nama akak, Aisyah. Nama adik?” ramah dia sambil menghulurkan tangan pada Qaisara. Qaisara menyambutnya pelan-pelan. Lembut tangan kak Aisyah digenggamannya. Rasa dingin sekali tanggan itu. “Nama saya Qaisara, panggil je Sara.” dia memberanikan diri bersuara.

"Adik sorang je ke? tak takut ke, dah lewat malam merayau sorang-sorang tepi pantai ni?" laju kak Aisyah bertanya. 'Aik, dia tanya aku pulak. Yang dia tu buat apa pulak tengah-tengah malam ni sorang-sorang kat sini. Ntah-ntah....' Gulpp! Qaisara menelan air liur. Tiba-tiba rasa berdebar-debar jantung bila memikirkan yang kemungkinan kak Aisyah tu..... 

"Hahhahaha... adik takut kat akak ye. Janganlah takut. Setiap makhluk tu kan ciptaan Allah. Jadi, yang patut ditakuti adalah DIA." Seakan-akan dapat membaca fikiran Qaisara, kak Aisyah tergelak kecil. "Hehehe... manalah tahu. Kot-kot la..." Qaisara tersengih lebar. Malu pula rasanya pada kak Aisyah sebab fikir yang bukan-bukan. 

"Jom kita duduk kat batu tu. Boleh bual-bual dulu." ajak kak Aisyah. Qaisara terus mengikut kak Aisyah dari belakang. Mereka duduk di atas sebuah batu yang agak besar di teluk itu. Sambil mengambil angin malam. Kaki mereka basah dipukul manja oleh ombak yang datang sekali sekala. Terketar-ketar Qaisara menahan kedinginan air laut malam. Dijelingnya kak Aisyah di tepi yang kelihatan tenang mengocak kaki dalam air, seakan sudah sebati dengan dirinya. 

Suasana diam sepi. Memberi laluan ombak mengalunkan lagu damai. Sedangkan Qaisara semakin gelisah. Terasa seakan ada yang sedang memerhatikan mereka berdua. Perlahan-lahan dia menoleh ke belakang...

......................................................................................................................................................

Bersambung~

7 comments

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!

cepat sambung!

aaaaaaaaaaaaaaaaaa!!


antu.. antu.. haha

sambung2...!!

menarik x sabar nak tunggu sambungannya...

arghh~!!!
kenapa stop kat situ...

sambung cepat~!!
mintak ubah jadual Kenanga untuk post seminggu berturut-turut~!!!!!!

sambung 29hb ni ikut jadual... hehe... kena beratur~ ;)

why.. 29? why??? kenapa aku buat jadual begituuu...tidakkk..

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...