Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Friday 13 January 2012

Saya Sayang Awak

"Awak...Mari..." Aku genggam erat tangan halus dia dan menarik dia lembut mengikut aku. Aku berjalan perlahan di tepi tasik itu bersama dia. Tasik itu. Tempat kali pertama aku berjumpa dengan dia. Aku masih ingat hari itu.Hari dimana aku terlihat seorang gadis comel bermain layang-layang bersama adiknya. Aku tersenyum setiap kali terkenang saat itu.

"Nak ke mana ni?" Dia bertanya kepada aku. Aku hanya diamkan diri dan terus berjalan. Tangannya tetap ku genggam kemas. Aku hanya melihat wajah dia yang penuh tanda tanya itu, dan aku hanya senyum padanya. Dia terus tertanya-tanya ke mana aku hendak membawa dia di waktu petang ini.

"Sofea, ingat lagi tak bangku ini? Di sini lah pertama kali saya tegur awak." Aku berhenti di sebuah bangku usang di tepi tasik ini. Dia tersenyum. Aku menarik tangan dia dan kami duduk di situ sambil melihat kanak-kanak bermain layang-layang di padang berhampiran dengan tasik ini.

"Sofea, awak tahu tak yang awak dah jadi sebahagian daripada hidup saya? Saya sayang awak, Sofea. Sangat sayang. Awak dah penuhi hati saya yang kosong sebelum ini. Senyuman awak, suara awak, itu semua mampu buat semua masalah saya hilang begitu sahaja. Terima kasih untuk segalanya."

Sofea terdiam. Dia termenung jauh melihat tasik. Aku tertanya-tanya, apa salahkah perucapan ku sebentar tadi. Tiba-tiba, aku rasa kan ada titisan air di atas tangan ku. Ah, dia menangis. Aku pegang dagu Sofea dan aku kesat air mata nya yang mengalir perlahan membasahi pipinya.

Hubungan yang bermula dengan teguran "selamat petang" daripada aku kepada dia 5 bulan lalu telah menjadi permulaan kepada kisah cinta antara aku dan Sofea. Hampir setiap petang aku akan menunggu dia sini. Tasik yang sama, kerusi yang sama, waktu yang sama.

"Danial, kenapa awak baik sangat dengan saya? Saya tak pernah layan awak dengan baik. Kenapa, Danial?"

Aku kesat air matanya lagi yang masih tidak henti-henti mengalir.

"Awak, sudi tak awak menjadi isteri saya yang sah?"

Persoalan aku itu membuat wajah Sofea merah padam. Dia terdiam. Dia hanya tertunduk.

"Awak, saya nak bagi awak something. Cincin ni, saya nak awak simpan. Awak simpan, awak pakai lah. Cincin ini tanda sayang saya pada awak. Saya bukan lah lelaki yang berasal daripada keluarga yang berada untuk berikan kemewahan pada awak, tapi saya akan cuba."

Aku terdiam. Aku menelan air liur untuk membasahkan tekak yang kering. Perucapan aku tersekat-sekat. Aku sambung lagi luahan aku.

" Tapi, jika awak mahukan cinta dan kasih sayang, percaya lah, semua orang kaya di dunia ini akan cemburu dengan awak kerana awak orang yang paling kaya dengan kasih sayang dan cinta daripada saya. Nanti tiba masanya, jika ada jodoh antara kita, saya akan datang ke rumah bersama keluarga saya dan gantikan cincin ini dengan cincin yang lebih cantik.Dan masa itu, kita satukan hati kita ya?"

Mata Sofea mula berkaca. Aku tersenyum melihat dia. Air matanya yang mengalir deras aku kesat dengan penuh kasih sayang. Jika dia tahu, betapa aku sayang padanya, pasti dia akan tahu yang dia adalah gadis paling beruntung di dunia.

"Awak, saya sudi." Jawabnya ringkas dengan suara yang tersekat-sekat.

Aku tersenyum mendengar jawapan yang diberikan olehnya. Aku bersyukur pada Tuhan, akhirnya Sofea ingin menjadi isteri aku yang sah.

"Eh, dah nak senja ni awak. Mari saya hantar awak balik. Nanti apa pula kata mak dan ayah awak. Jangan nangis lagi lah. Tak cantik lah bakal isteri saya menangis. Tak nampak mata comel awak tu." Aku hulurkan tangan ku dan menariknya bangun dan kami berjalan ke kereta yang tidak jauh dari tasik.

"Danial..."

Aku palingkan muka ku kepada Sofea.

"Terima kasih, sayang. Terima kasih untuk segalanya. Saya sayang awak juga."

Aku tersenyum lagi.

"Saya tahu. Mata awak dah ceritakan segalanya. Tapi, saya sayang awak lebih dari awak sayang saya." Aku jelirkan lidah kepadanya. Sofea memukul bahu aku dan mencubit lengan kanan aku. Rasa sakit itu tidak terasa kerana rasa sayang dan cinta dia pada aku lebih kuat aku rasakan.

Tamat.

11 comments

13:27

aduh..ngape tetibe teringat kat orang tu. lalala~

dill.

kat abam lando kerrrr... hehe..

lu bajet lu howt ah?


miahahahaha!
tahniah abang. cerpen pertama anda. Ohsem!

aduh... dipemudahkan hdup tu satu kbanggaan agarsentiasa jadi humble

*lari pergi panggil abam sayang.. abam.. cakap la gini kat i..

i lap my sayang forever.... ;-)p

17:13

pale saya terbayang filem SEPI..

hayooooo
kasihh sucii
seakan perlu dsambung
huwaaaa
smbung laaaaa :))

Nak sambung ke? hahaha. Akan dipertimbangkan.

20:11

oh...short and sweeeettt...
:)

Terima kasih... :)

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...