Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Friday 24 February 2012

Bahagia Milik Kita






Pagi itu hujan turun renyai-renyai. Aku masih berbaring dikatil. Bunyi loceng pintu memaksa aku bangun dan mengintai di tingkap. Adam. Aku segera membetulkan rambut lalu menuju keluar. Dia sedang berdiri segak di sisi kereta Saga BML merahnya. Ditangannya ada sejambak bunga mawar merah. 32 kuntum mungkin. Entahlah. Aku ni bab mengira malas sedikit.

" Hye awak. " Sapa aku sambil menggosok mata.
" Baru bangun ya? Comel. " sambil mengusik rambut ekor kuda aku. Dihulurkan jambangan mawar tadi. 
" Untuk saya? " soalku manja.
" Yalah sayang. Pergi mandi. Saya tunggu awak. Saya nak bawak awak pergi suatu tempat. "

Aku mengangguk laju dan segera berlalu ke dalam. T-shirt putih, jeans hitam, tanpa beg dan dalam masa 15 minit. Aku sudah berada dalam keretanya. Lagu-lagu Faizal Tahir mengisi ruang kosong antara kami. Dia memandu sehingga ke Ipoh Parade. Setelah mendapatkan parking, kami berdua menuju ke restoran Kenny Rogers. Memilih meja paling hujung. Setelah membuat pesanan, dia memulakan perbualan.

" Saya mahu masuk meminang awak. "
" Tipu. " Acuh tak acuh.
" Saya serious. Saya nak pinang awak. Hujung minggu ni. "
" Tapi awak tak pernah jumpa mak ayah saya " 
" Saya boleh jumpa hari ini. "
" Serious? "
" Yups! "

Kami menikmati lunch bersama. Selepas itu dia memandu ke Johor. Ke kampung halaman aku. Ya. Johor dan Ipoh. Jauh. Demi cinta. Tak apa kan. Namun itu 3 bulan lalu sebelum kami terlibat dalam kemalangan jalan raya. Sewaktu dalam perjalanan, kereta yang dipandu Adam terbabas ke sebelah kiri bahu jalan dan melanggar pokok. Akibatnya, Adam mengalami amnesia. Dia lupa siapa aku, siapa ibu ayah dia, siapa dia. 

Aku dan Adam berkawan sudah hampir 2 tahun dan hari sepatutnya menjadi hari sejarah kami diganti dengan sejarah hitam. Sejak dari hari itu, hampir setiap hari aku ke rumah keluarga Adam untuk menjenguk dia. Setiap kali itu aku hanya nampak kekosongan di mata Adam. Tapi aku tak menangis. Aku tahu Tuhan sayang aku. Sebab itu dia uji aku. Adam lelaki pertama aku cintai. Dia jujur dan ikhlas. Selama bersama, dia cukup sabar melayan kerenah aku. Dan hari ini, aku perlu balas segala kebaikannya. Tak. Aku tak rasa ini menyusahkan.

" Awak. Saya datang. "

Adam ketika itu sedang berbaring dikatilnya. Pintu biliknya aku biarkan terbuka. Ibunya sedang memasak di dapur. Aku tidak mahu mengganggu. Lagipun, sudah 3 bulan aku ulang alik ke mari menjenguk Adam. 

" Awak siapa? " wajah kosong Adam aku pandang sepi.
" Orked. Kekasih awak." dialog sama aku ulang sejak 3 bulan dulu.

Selepas itu, rutin setiap hari. Aku bercerita bagaimana kami berkenalan. Semua kerana salah nombor telefon yang membawa kepada pertemuan kami berdua. Dan akhirnya berlanjutan dengan cinta antara kami. Kemudian aku tunjukkan kad-kad yang pernah dia beri. Ayat-ayat manisnya. 

" Saya pernah cintai awak seperti ini? " soalnya keliru. Keningnya hampir bercantum.

" Ya. Awak sangat romantis. Awak hadiahkan saya teddybear besar semasa hari lahir saya. Awak kata, teddybear tu pengganti diri awak. Kemudian awak belikan saya music box ini supaya bila saya rindu awak, saya boleh dengar lagunya. Awak hadiahkan saya cincin ini. Tengok. Ada nama kita. Adam & Orked. "

Cincin yang tersarung di jari, aku tanggalkan lalu aku hulurkan kepadanya. Dia membelek tulisan yang terdapat pada cincin tersebut. 

" Tapi saya tak ingat awak. Tak ingat lansung. Macam mana cincin tu ada nama kita? "

" Sebab kita saling mencintai. "

" Tapi saya tak ingat. "

Aku pegang tangannya, bawa ke dada dia. Aku suruh dia pejam mata dan kosongkan fikiran.

" Adam, saya sayang awak. Cinta awak. Tak kira apa jadi pada awak, saya akan setia bersama awak. Awak kekasih pertama saya. Awak cinta hati saya. Cuma maut yang akan memisahkan kita. Adam, tolong ingat kenangan kita. Ingat saat awak genggam erat tangan saya. Ingat tentang masa manis kita. Ingat tentang rasa cinta awak pada saya. Saya tahu awak mampu Adam. " kemudian, aku kucup pipinya sambil mengusap rambutnya yang baru mahu tumbuh.

" Buka mata awak. "

Adam membuka matanya.  Aku dapat rasa dia menggenggam tangan aku erat. Tiba-tiba dia menangis. Tersedu-sedu. Aku kaget. Ah. Apa aku salah cakap?

" Awak. Saya....mampu ingat sedikit dari apa awak cerita. Cincin itu, saya beli masa kita baru sehari bercinta. Saya nak awak pakai sebab saya tak mahu orang lain ganggu awak. Awak. Saya mula rasa debar kat sini. Kat hati saya. Saya mula rasa sayang itu. "

Aku memejamkan mata rapat-rapat. Ya Allah. KAU kabulkan doa aku. Alhamdulillah. Kata doktor, amnesia Adam tidak seteruk mana. Cuma dia perlu sedikit dorongan dari orang-orang yang pernah dekat dengan dia. Usaha 3 bulan aku berhasil. Syukur aku padaNya.

Sejak dari hari itu, aku membantu Adam untuk memulihkan ingatannya. Keluarga Adam sering menunjuk gambar-gambar lama ketika Adam masih kecil dan ia sangat membantu. Akhirnya, selepas 9 bulan, ingatan Adam pulih hampir 80%. Ada beberapa sejarah lampau yang sukar dia ingat. Namun itu tidak memberi apa-apa kesan padanya. 


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * 

Hari ini, 4.12.11 hari perkahwinan kami. Setelah 2 tahun Adam pulih semula. Hari bahagia kami. Semoga Tuhan merahmati perkahwinan ini dan mengurniakan kepada kami zuriat yang soleh dan solehah.

" Orked. Terima kasih sudi menjadi yang halal buat saya. Terima kasih kerana bersama saya waktu susah dan senang saya. Terima kasih juga kerana menjaga saya dulu, bantu saya, dan tidak pernah putus asa. Saya sayangkan awak. Hanya awak seorang dalam hati saya. Awak permaisuri saya. Saya harap awak akan terus setia bersama saya dan sama-sama kita bina keluarga kita. " Dahi aku dikucupnya. Aku dapat rasa ada air hangat yang menitik di situ.

" Adam, saya selalu berdoa pada Tuhan, kalau awak untuk saya, dekatkan hati kita. Saya selalu berdoa agar saya ditakdirkan menjadi yang halal untuk awak. Saya yang akan melengkapkan rusuk kiri awak. Hari ini, hari yang saya nanti. Insya Allah. Moga Tuhan berkati perkahwinan kita. Saya sayang awak, cinta awak, sampai saya mati. "


Tuhan uji kita sebab Tuhan saya kita. Tuhan duga kita sebab kita terpilih oleh DIA. Mengeluh takkan membantu. Berdoa dan mohon pada dia. Jangan malu untuk menangis. Kita manusia punya hati perasaan. Pada yang bercinta, moga hingga ke jinjang pelamin. Pada yang sudah berkahwin, moga kekal ke syurga. Cintai pasangan kita seadanya. =) 


4 comments

hai orked.

ni ke kisahnya?
wahhh mell pandai wat hepi ending

ni pestime tulis happy ending. :)

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...