Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Sunday 5 February 2012

Hatimu dan Hatiku


Part 1
Aku perhatikan sikap Ryan semakin aneh hari ke hari. Dia seolah-olah bersikap dingin padaku. Aku sangka itu hanya perasaanku saja tapi rupanya Ady pun perasan.


“ Kau gaduh dengan Ryan ke?” Tanya Ady buat aku tersentak. Aku mengeleng.


“ Tak ada pun gaduh.. kau pun perasan? Dia macam dingin denganku.. pelik!” aku menyokong kata-kata Ady. Kami memandang Ryan yang sibuk berkerja. Kemudian saling berpandangan dan angkat bahu kerana tidak menemui jawapan.


“ Aku fikir dia cemburu..” Teka Ady.


“Cemburu?”


“ Pasal kita..?” Teori Ady lagi. Mustahil. Sebelum dia okey saja.


“ Mustahil…”seruku dengan yakin.


“ Tidak mustahil.. kamu kan rapat sebelum ni. Kau kata kamu tiada apa-apa.. tapi aku tidak fikir macam tu. Ryan tu perhatiannya pada kau berlebihan. Kau tak perasan ke?” Aku mengangguk-angguk. Aku memang tahu Ryan jagaku dengan baik. Perhatiannya padaku memang jelas. Yelah apa saja yang aku minta dia tolong, semua dia akan tolong. Tukar tayar kereta atau pergi hantar keretaku untuk services ke. Semua dia buat. Asalkan aku cakap je. Bila-bila masa je aku bosan dan ajaknya keluar untuk dengar keluh kesah aku pun dia tak pernah tolak. Tapi aku selalu rasa itu sebab aku amat penting padanya kerana aku pernah selamatkan nyawanya. Dia memang merasa amat terhutang padaku jadi cuba melakukan apa saja untuk membalas budiku. Dan aku pula seolah ambil kesempatan atas kebaikannya. Apa-apa hal mesti minta dia tolong! Ceh… teruknya aku!


“Aku tidak hairan dia beri perhatian berlebihan padaku. Dia cuma cuba balas budiku padanya. Aku pernah selamatkan nyawanya. Dia buat bermacam-macam cara untuk membalas jasaku. Sebab itulah aku kerja di sini. Semua jasa Ryan.” Ady terlompong mendengar. Dia memang tidak tahu hal itu. Ady seakan berminat mengetahui cerita lanjut tapi aku segera menyambung..


“ Aku hairan kenapa tiba-tiba dia bersikap dingin. Agaknya aku telah menyingung perasaannya ke?” tanyaku bingung sendiri. Ady angkat bahu. Ketika Lisa melintas aku segera mencuit Lisa.


“Apa..?” Tanya Lisa berhenti di hadapanku.


“ Kau perasan tak ada yang tak kena dengan Ryan?” Tanyaku ingin mendapatkan pandangan Lisa pula.


“ Ryan? Emn.. adalah sikit. Dia makin pendiam.. dia ada masalah tak?” Tanya Lisa padaku semula.


“ Kalau aku tahu buat apa aku tanya kau!! Cuba kau risik-risik dengan dia kot-kot dia nak cerita dengan kau!” suruhku pada Lisa.


“ Eh.. aku segan lah. Tak berani aku nak tanya hal peribadi dengan dia… kan kau yang rapat dengan dia.. kaulah yang tanya” dalih Lisa padaku.


“ Dengan aku pun tak jalan la.. dia macam layan tak layan je dengan aku.. aku rasa time ni la masa paling sesuai kau merapatkan diri dengan dia.. kan kau sukakan dia!” Lisa merenungku dengan muka marah. Ops! Aku cepat-cepat menutup mulutku dan memandang Ady yang terlompong. Alamak.. aku terlepas cakap. Kan benda tu rasia!


“ Jadi Lisa.. kau suka Ryan?” Tanya Ady. Muka Lisa menjadi merah padam. Segera bahu Ady ku tumbuk! Macam tak faham jer benda tu rasia. Ady mengaduh.


“ Maaf Lisa.. maaf.. tak sengaja” ujarku cepat-cepat.


“Kau tutup mulut tahu!” Marahku pada Ady sambil membulatkan mataku pada Ady. Ady hanya tersengih kemudian mengisyaratkan mulutnya kena zip. Lisa berlalu. Aku terus bergaduh dengan Ady pasal hal itu.


“ o.k.. o.k nanti aku cakap dengan Ryan” Kataku akhirnya. Sehabis kerja aku segera ajak Ryan singgah makan dekat kedai mamak yang selalu kami lepak. Tapi malangnya Ryan menolak. Katanya dia ada urusan. Aku hampa. Tak pernah Ryan bersikap macam ni. Tiba-tiba dia buat macam ni aku jadi resah la juga. Kalau dia bersikap macam ni secara mendadak aku rasa sangat terganggu. Rungsing pun ada. Apalah masalahnya dengan Ryan tu. Rasanya aku patut suruh Suzie risik kat Danial. Kot-kot Danial boleh korek rasia Ryan.


“ Aku tengok kau pun mula lain macam sekarang..” Sapaan Ady buat aku tersentak.


“ Apa yang lain macam pula?”


“ Kau pun dah jadi macam Ryan. Asyik termenung..” Aku senyum. Ady saja yang masih caring kat aku. Bila Ryan dah tak caring dengan aku sedih la juga. Aku dah lunch atau tidak, tak pernah lagi dia nak tanya. Kalau dulu tiap-tiap hari dia akan tanya. Aku dah suruh Suzie tolong risik dengan Danial hal tentang Ryan. Tapi Danial pun naik bengang dengan sikap yang Ryan yang pelik. Membingungkan! Kena sampuk hantu ke budak tu!?


“ Macam mana aku tak termenung.. Ryan dah macam pulaukan aku!” keluhku sambil menjeling ke arah bilik Ryan. Sampai hati Ryan buat aku macam ni.


“ Kau patut cakap dengan dia..”


“Aku dah cuba tapi dia macam mengelak je..”


Ady pula mengeluh mendengar jawapanku. Ada airmata bertakung di bibir mataku. Entah kenapa aku rasa emosi sedikit mengenangkan sikap Ryan terhadapku. Seolah-olah orang yang selalu memujukku kini sudah tidak mahu memperdulikanku lagi. Orang yang ku bergantung selama ini, kini telah menolakku ke tepi. Rasa terpinggir. Terbuang.


“ Kau nangis ke?” Tegur Ady terkejut melihat mataku yang merah.


“Ah.. takdelah” Aku cepat-cepat beredar melarikan diri. Aku enggan membiarkan Ady membaca emosiku. Ady termanggu. Kalau Ryan terus bersikap macam ni apa yang patut aku buat? Aku teringin sangat tanya dia apa kesalahan yang telah aku buat hingga dia langsung tak mahu pedulikan aku. Aku akan minta maaf kalau aku buat salah. Sikapnya yang dingin macam ni memang buat aku sedih dan sakit hati. Tapi bila aku ajaknya bersemuka ada-ada saja alasannya. Malah dia memanjang saja kerja luar, jarang masuk office. Perit rasanya aku menanggung rasa. Penuh teka teki! Adakala aku rasa marah mengingatkan sikap Ryan. Kalau ada yang tak berkenan cakap sajalah! Kenapa nak layan aku macam ni? Pelik…


“ Jom! Kita keluar makan.. aku belanja! Malas aku tengok muka kau yang muncung ni!” Ajak Ady kerana bosan melihatku muram. Tak sedar dah sampai masa makan rupanya. Aku sedar mukaku monyok. Aku cuba beri senyuman tapi begitu terasa hamparnya senyumanku. Ady beria-ia mengajakku. Mahu tak mahu aku ikutkan juga. Bersama Lisa kami makan di tempat biasa. Malamnya pula aku temani Suzie membeli belah serba sedikit barangan dapur. Suzie pun naik bengang dengan sikap Ryan. Katanya Ryan langsung tak mahu cerita masalahnya. Ketika sibuk menyorong troli aku terlihat kelibat Ryan. Dengan cepat aku segera mendapatkannya. Troli ku tinggalkan kat Suzie. Melihat aku menerpa ke arah Ryan, Suzie memberi isyarat yang dia akan shoping sendiri dan tak akan tunggu aku. Aku memberikan senyuman terima kasih padanya.


“ Ryan!” Sapaku agak kuat. Dia menoleh memandangku. Sedikit terkejut.


“ Rika..? kau buat apa kat sini..?”


“ Beli barangan dapur..” jawabku ringkas.


“ Aku nak cakap dengan kau! Hal penting..” kataku pantas sebelum dia membuka mulut lagi. Aku buat muka bersungguh-sungguh. Biar dia tahu yang aku tak akan tangguhkan lagi hal ini. Macam mana pun malam ini aku mesti bincang empat mata dengannya. Main kasar pun tak apa. Aku tak nak gila kerana ingatkan perangai buruknya!


“ Hal penting? Apa tu?” Dia selamba saja.


“ Adalah.. sini tak sesuai. Kita keluar nak?” Aku lega kerana akhirnya dia setuju. Kami duduk berhadapan di Cawan cafĂ©. Tidak ramai pelangan waktu itu.


“ Aku nak tahu apa sebenarnya masalah kau.. kau tahu kenapa aku tanya kan?” kataku terus terang setelah minuman yang kami pesan sampai. Aku tenung terus ke matanya. Minta penjelasan. Dia membuang pandangan. Enggan bertentangan. Ryan kelihatan resah.


“ Aku ada masalah sikit.. tak tahu macam mana aku nak cakap”


“ Cakap sajalah. Kan aku kawan kau.. kau boleh kongsi apa saja dengan aku.. cerita la. Kalau kau terus macam ni masalah tak akan selesai..” kataku dengan suara selembut mungkin. Seolah memujuk. Dia menjelingku sedetik dan kemudiannya mengeleng-gelengkan kepalanya. Aku cuba bersabar. Enggan terus mendesaknya. Dia kemudiannya menatapku tanpa kata. Menghela nafas panjang dan menghembus agak kuat. Seolah-olah yang dia terpaksa juga bercerita padaku. Kelihatannya benda itu agak berat baginya. Aku terus bersabar. Terus memerhati dengan setenang mungkin. Tapi mulutnya macam terdapat emas permata. Susah sangat nak cakap. Melihat ke mataku dia tahu aku seperti tidak dapat bertahan lagi, segera dia bersuara sebelum aku bosan menunggu.


“Aku hanya sedang menenangkan perasaan.. ada sesuatu mengangguku. Maaf.. aku tidak berniat nak buat kau bengang.. aku cuma tak pandai nak selesaikan masalah aku ni. Aku perlukan sedikit masa lagi..”


Kata-katanya bukalah jawapan. Ia hanya kedengaran seperti dalih buatku. Aku geram juga kerana Ryan masih bertegas dengan teka tekinya. Apalah yang besar sangat masalah tu hingga dia susah sangat nak cakap. Aku tahu la mungkin ia masalah peribadi. Tapi kalau dia terus pendam sendiri dan abaikan kawan-kawannya (abaikan aku tentunya-macam la aku ni penting sangat) Aku fikir aku perlu paksa dia bercerita.


“ Oh.. jadi kau tahu juga yang aku bengang..” Kataku dengan nada menyindir. Dia tersenyum pahit. Menelan air liurnya dan sekali lagi menarik nafas berat.


“ Jadi kau tak akan cakap dengan aku masalah kau?” Tanyaku minta kepastian. Aku seakan-akan hampa. Ryan macam akan terus men’zip’kan mulutnya. Rasia besar itu akan disimpannya ketat-ketat. Diam. Ryan seolah-olah bisu. Aku mengaru kepala yang tidak gatal. Cuba menahan sabar.


“ Kau macam ni boleh buat aku gila tau tak!” kataku dengan nada geram yang sukar ku kawal. Macam nak ketuk-ketuk je kepala si tinggi lampai ni.


“ Aku tak tahu la.. sama ada aku yang terlalu sensetif ke apa. Tapi aku rasa kau purposely tak layan aku. Macam cuma aku je yang kau tak layan. Aku tengok kau o.k dengan Lisa, dengan Ady, dengan Danial dan Suzie. Kau O.k dengan bos.. dengan semua orang.. Tapi dengan aku je kau lain macam. Aku ada buat salah ke?” ujarku membuka pekung di dada. Muka ku masam mencuka. Aku geram dan sedih bila dia buat macam tu. Aku rasa terabai.. terbuang.. terpinggir! Apa salah aku?


Aku dengar bunyi nafasnya yang berat. Dia memberanikan diri menatapku. Aku tengok terus ke mukanya. Seolah-olah memaksanya menjawabku.


“ Kau tak buat salah..”


“ So.. kenapa?”


“ Aku yang salah..”


“ Kau memang salah! Kalau ada masalah kenalah cakap.. tindakan kau memang salah.. kau tak anggap aku kawan kau pun..” Marahku.


“ Sebab aku anggap kau kawan aku la.. sebab tu aku cakap aku yang salah..”


“ Ryan.. cukup! Jangan cakap bertapis-tapis boleh? Berbelit-belit..” Aku hilang sabar. Aku memang bersiap nak marah dia dengan lebih teruk lagi tapi…


“ Rika dengar! Aku cemburu…”


“ Hah?”


“ Aku cemburu kau dengan Ady!” mulutku ternganga.


“ Tutup mulut tu boleh?” terkejutnya aku. Tapi aku cepat-cepat tutup mulut.


“ Kau apa?” Tanyaku lagi. Masih kena kejutan!


“ Aku cemburu kau dengan Ady.. kau nak aku ulang berapa kali?”


“ Tapi kenapa?”


“ Aku tak tahu… aku bingung! Aku keliru.. agaknya aku suka kau ke?” Dia tatap aku dengan muka pelik. Bertanya seolah-olah ia soalan yang bodoh.


“ Kau suka aku?” Tanyaku minta kepastian.


“ er.. mungkin?” Dia jawab ragu-ragu. Muka putih melepaknya merah padam. Kali ini aku pula yang tidak terkata-kata. Aku telan liur dan cuba bertenang. Entah kenapa aku rasa sedikit panik. Ia terlalu mengejut dan di luar dugaanku.


“ Aku pun tak tahu.. tapi aku jadi tak menentu bila kau cakap kau mungkin akan terima Ady. Aku fikir aku cemburu.. Bila aku mula sedar aku ada perasaan macam tu aku mula panik. Aku risau.. aku bingung. Aku dah mula suka dengan kau ke?” Dia tanya aku buat apa. Aku bukan boleh jawab pun. Aku pun panik juga bila dia cerita masalahnya ini. Apa aku nak buat kalau dia suka dengan aku hah?


“ Cakap la sesuatu.. aku malu ni!” katanya sambil memandang jengkel pada riaksiku.


“ a.. aku nak cakap apa?” tanyaku. Blur.


“ Kalau aku betul-betul sukakan kau macam mana? Apa kita nak buat?”


Aku angkat bahu. Aku benar-benar tidak tahu.


“ Kau rasa kau suka aku macam mana?”


“ Macam mana ya? Aku tak berani nak cakap benda ni sebenarnya. Aku takut kau taknak kawan dengan aku kalau aku cakap dengan kau.. Tapi aku memang tak boleh kawal. Sebab tu aku jauhkan diri dari kau. Aku risau sebab aku tak boleh kawal perasaan ni..” Berbelit-belit. Susah aku nak faham apa yang mahu di sampaikannya. Tapi wajahnya kelihatan lebih lega.


“ Aku tak paksa kau terima perasaanku.. aku tak akan marah kau kalau kau pilih Ady dan bukannya aku. Aku cuma perlu tenangkan perasaan aku je. Aku cuma perlu kawal rasa hati aku ni.. dan aku harap kau masih boleh berkawan denganku. Mungkin sekali sekala aku akan bersikap pelik sebab aku kena uruskan perasaan aku ni.. bukan senang kan..”


Kali ini Ryan bercakap lebih lancar dan lebih jelas.


“ Aku.. Ryan. Aku terkejut betul” kataku berbata-bata. Ryan ketawa kecil. Kali ini tiada keresahan lagi. Agaknya beban di dadanya sudah pun terurai.


“ Aku tahu! Tengok mukamu.. memang terkejut. Maaf..”


“ Apa yang maaf..”


“ Sebab buat kau terkejut.. sebab buat kau bengang.. sebab buat kau macam nak gila dengan perangai pelikku.. aku tak sengaja”


Aku teguk minumanku. Rasa dahaga sungguh pula. Agaknya cakap dengan Ryan banyak guna tenaga dalaman sampai aku rasa letih dan dahaga. Letih kekejutan!


“ Aku maafkan kau.. tapi, aku hold dulu benda ni boleh? Aku tak tahu apa aku nak buat dengan ‘masalah’ kau ni. Aku balik fikir.. tapi kau jangan layan tak layan aku macam kemarin-kemarin tau!” Ryan senyum dan mengangguk. Janggal rasanya bila mengetahui Ryan suka denganku dalam erti kata ‘suka’ yang mungkin bermaksud ‘sayang’? ‘cinta’? bukan suka seorang kawan biasa.. tapi benarkah? Cemburu tu tanda sayang? Benarkah suka yang Ryan rasai itu bermakna dia sayang dan mahukan aku? Kalau benar begitu macam mana perasaanku? Mahukah aku membalas perasaannya itu.. aku mengeluh. Wahai hati.. bagaimanakah keadaanmu saat ini.. bersediakah kau untuk ‘hal’ ini lagi? Lamunanku dihentikan oleh Ryan.


“ Aku memang berharap aku tidak menjejaskan hubungan persahabatan kita.. aku tidak memaksa. Aku rela lepaskan perasaan ini kalau ia boleh menganggu persahabatan kita.. okey?” Aku mengangguk. Setuju. Aku berusaha berlagak biasa.


“ Aku tak sangka rupanya ini masalah kau..”


“ Emn.. tak sangka kan..? aku pun tak sangka aku boleh sukakan kau lebih dari yang ku fikirkan..”


Kami kemudiannya beredar. Ryan kelihatan lebih riang kini. Dia benar-benar telah melepaskan bebanannya. Tapi nampaknya bebanannya itu mula tersangkut ke bahuku. Kini aku pula yang terpaksa memutuskan apa yang perlu ku buat dengan perasaannya itu.
***
Part 2 
Skrin telefon ku tenung. Wajah Aril ku tatap dalam-dalam. Sesekali aku berbisik padanya. Yang aku rindukan dia.. yang aku sayangkannya.. aku memang macam orang bodoh. Gila pun ada.. bercakap sorang-sorang dengan gambar di skrin telefonku. Tapi aku tak tipu diri sendiri.. yang aku masih tak boleh buang ‘dia’ dari hatiku.. sekali pun dia jauh namun dia begitu dekat dalam hatiku.. dalam setiap helaan nafasku.. 



Aku kemudiannya teringat Ryan. Membayangkan wajah kacak Ryan. Membayangkan ketinggiannya hingga buat aku sakit tengkuk mendongak untuk melihatnya (sebab aku pendek) Secalit senyuman terukir. Katanya dia cemburu. Katanya dia mungkin sukakan aku. Walaupun dia sendiri macam tak berapa pasti, tapi pengakuannya itu bukan hanya mengejutkan tapi juga menyentuh perasaanku. Masih ada rupanya orang yang sudi sukakan aku.. mungkin juga sayangkan aku. Mengingatkan Ryan aku rasa diriku di sayangi. Di hargai.. 


 Aku sekali lagi tersenyum geli. Tersenyum sendiri. Malu sendiri. Beberapa jam yang lalu aku asyik rasa diriku di abaikan.. di pinggirkan.. terbuang. Tapi sekarang aku mula mengaku yang aku di sayangi.. di hargai.. huh! Lucu sungguh drama dalam hidup aku ni.. Bila aku tanya diriku.. aku suka Ryan? Aku memang sukakan Ryan. Kenapa aku suka padanya? Sebab dia baik padaku. Dia banyak tolong aku. Dia selalu pinjamkan telinganya untuk dengar keluh kesahku. Dia buat macam-macam untuk aku.. walaupun mungkin sebab rasa terhutang budi.. dia buat semua tu. Aku tetap gembira. Mujurlah aku dermakan darahku padanya dulu. Mujurlah jenis darah kami sama. Mujurlah aku ‘kiss’ keretanya itu. Titik perkenalan yang tidak begitu baik tapi hasilnya sungguh memuaskan. Kerana itu kami jadi kawan baik kini. Aku bersyukur.



Tapi bila aku teringat kata-kata Aril suatu masa dulu ‘lelaki dan perempuan tidak akan menjadi kawan’ itulah pendapatnya. Aku akui.. ada benarnya kata-katanya itu. Bila lelaki dan perempuan menjadi kawan rapat satu perasaan lain akan muncul. Dan kini bila Ryan meluahkan perasaannya, aku akur dengan kata-kata Aril.. begitu sukar mengekalkan persahabatan antara lelaki dan perempuan. Mungkin secara semulajadinya lelaki dan perempuan akan tertarik antara satu sama lain. Dan bila ini terjadi persahabatan aku dengan Ryan mungkin akan berakhir bila-bila masa saja..

Aku berfikir lagi. Patutkah aku terima rasa hati Ryan? Kalau dia sukakan aku dalam ertikata sayangkan aku.. mahukan aku? Aku tarik nafas panjang dan berat. Aku suka Ryan yang seperti sediakala. Tanpa kata-kata sayang.. apatah lagi kata-kata cinta. Huh! Cinta.. itu umpama kata sumpahan untuk aku! Serikkah aku? Aku mula mengeluh. Ada banyak perkara yang aku nak fikir. Tentang Rishan adikku.. tentang masa depan aku. Tentang hala tuju kehidupanku yang masih terumbang ambing ini. Letihlah kalau nak fikir pasal perasaan saja.

Bila teringat Rishan aku segera bingkas mencari laptopku. Hampir terlupa yang Rishan ada sms minta kirim duit. Online banking segera ku buka dan aku transfer jumlah yang aku mampu. Aku berharap Rishan boleh balik dengan segulung ijazah. Lepas tu kerja baik-baik. Kelak bolehlah aku berbangga dengan hasil ‘tanamanku’ itu. Aku kagum juga dengan semangat Rishan. Sebelum sambung belajar dia berhempas pulas nak kumpul duit. Sanggup kerja susah. Sampai 2-3 kerja di buatnya. Siang kerja lain. Malam pula kerja lain pula. Kerja kasar pun dia tak kisah asalkan boleh kumpul duit demi cita-citanya. Sebab dia bercita-cita tinggi. Bangga sungguh ada adik yang kuat berusaha seperti itu. Mengingatkan Rishan aku jadi rindu. Entah macam mana khabarnya. Sudah makan ke belum. Jangan-jangan dia makan maggi saja? Risau pula rasa hatiku. Aku segera menelefon Rishan. Memberitahu yang aku sudah kirimkannya sedikit wang. Sempat juga berbual-bual sekejap.


Tapi selepas habis berbual-bual dengan Rishan aku kembali teringat Ryan. Ryan dan masalah perasaannya. Apa aku patut buat? Alangkah baiknya kalau aku boleh terima saja perasaan Ryan. Kemudiannya aku teringat Lisa. Resah pula aku mengingatkan si Lisa tu. Tak ku duga apa yang pernah aku katakan pada Lisa kini telah jadi kenyataan. Kalau la Lisa tahu lelaki yang di idam-idamkannya itu terpaut hati padaku.. bagaimana riaksinya? Aku beria-ia menyatukan Lisa dengan Ryan. Tapi kini Ryan pula yang meluahkan rasa hatinya. Aduh… susahnya soal hati ni. Nak menolak rasa hati Ryan aku rasa tak sampai hati pula. Dia baik dengan aku. Apa aku nak buat dengan Ryan ni?


Mungkin beginilah perasaan Ryan terhadap Lisa. Dia tak sampai hati nak tolak cinta Lisa mentah-mentah tapi dia tidak boleh terima cinta Lisa.. argh! Kenapa banyak sangat jaringan antara kami? Ini cinta tiga segi ke…? Aku tak mahu fikir lagi.. aku letih. Aku penat. Tapi bayangan Ryan dan Lisa silih berganti datang menerpa. Akhirnya aku bangun dan mengetuk pintu bilik Suzie. Suzie terpacak depan pintu dengan handfon masih di telinga. Bergayut dengan Danial la tu. Walaupun rumah Danial sebelah rumah je.. tapi adatlah orang bercinta!


“Aku nak ganggu kau boleh?”
 “ Silakan..” Suzie sudah putuskan talian telefon. Aku memberikan senyuman terima kasih.Aku duduk di bibir katilnya. Menceritakan satu persatu masalah yang sedang menganggu fikiranku. Suzie terdiam. Mendengar dengan teliti dan agaknya memproses maklumat itu dengan baik kemudian barulah dia bersuara.



“ Rika.. aku tak pandai sangat bagi pendapat. Tapi bagi aku la kan.. soal hati dan perasaan ni kau kena minta jawapan itu di sini..” Dia menepuk dadanya. Bersungguh-sungguh. Aku pun ikut menepuk dadaku.. seolah-olah bertanya pada hatiku.

“ Tanya hatimu.. sebab cinta itu bukan paksaan. Ia datang tanpa di undang dan tak akan pergi walau di usir..” Madah pula kata-kata Suzie malam-malam ini. Aku mengangguk sambil menarik nafas panjang. Aku masih cuba mengusir bayangan Aril dari hatiku tapi ia tetap degil. Tepat sekali kata-kata Suzie itu!

“ Aku tahu Suzie.. tapi aku serba salah. Aku suka Ryan.. aku sayang dia. Sebagai kawan baik! Aku masih tak boleh lupakan Aril.. aku tahu tak guna aku simpan perasaan ini lama-lama. Kau pun tahu kan.. tapi ruang hati aku memang macam dah penuh.. argh!” Suzie mengambil jari jemariku, mengengam dan memberikan pandangan penuh semangat.


“ Apa pun aku yakin Ryan boleh menerima apa jua keputusan mu.. jangan risau.. Dia tu gentleman..” Aku tertawa kecil. Perkataan gentleman tu buat aku rasa lucu. Masa mula kenal Ryan dulu aku tidak boleh kata dia gentleman sebab dia tengking aku dengan teruk masa tu. Aku terus berbual-bual dengan Suzie. Lega rasanya meluahkan masalahku pada Suzie. Bila balik ke bilikku hatiku terasa lebih lapang. Aku yakin yang aku tidak bersedia untuk bermain-main dengan perasaan. Jadi keputusan segera ku buat. Esoknya..


“ Ryan…” sapaku dan terpacak depan pintu bilik pejabatnya. Dia menoleh ke arahku. Wajahnya ceria. Dia memberikan senyuman. Kacak!


“ Hai.. selamat pagi! Dah breakfast?” sapaanku di balasnya.


“ Pagi.. belum! Kau nak belanja ke?”


“ emn.. boleh! Nak makan apa?”


“ Apa-apa jer..”



“ O.k jom..”


Aku sebenarnya datang ke bilik pejabatnya awal pagi bukan nak minta belanja makan. Aku cuma nak legakan kekusutan dalam otakku yang buat aku letih semalaman.Tapi melihat wajah cerianya, kata-kata yang dari semalam sudah ku susun baik-baik kini hilang entah ke mana. Aku mengekorinya ke Sri Delima tak jauh dari pejabat. 


 “ Kau macam nak cakap sesuatu tadi.. apa dia?” Selamba saja Ryan bertanya sebaik saja minuman yang kami pesan sampai. Rupanya dia boleh baca juga riak mukaku yang ragu-ragu itu tadi.


 “ Pasal hal semalam ke?” Tanyanya lagi bila melihat aku agak payah mencari ayat.
 “ Lebih kurang macam tulah..”



“ Baik.. apa dia?”
“ Ryan.. kau pasti ke kau suka aku macam mana? Maksud aku.. kau suka aku dan kau mahukan aku jadi buah hati kau ke..?” Ryan tersenyum. Tapi aku resah.



“ Ya.. aku sukakan kau.. macam lelaki yang sukakan perempuan. Bukan suka sebagai kawan tapi suka yang lebih dari itu.. Aku yakin! Kau sudah ada jawapan?”Aku menelan air liur. Tatapan Ryan rasanya buat aku susah nak bernafas.
 “ ya.. aku sudah ada jawapan” Wajahnya bertukar terkejut. Mungkin juga sedikit tegang.



“ Aku tak boleh sambut perasaan kau.. aku suka kau. Tapi suka seorang kawan saja.. aku harap aku tetap jadi kawan kau..” Ku lihat Ryan mengigit bibir. Mungkinkah dia merasa sakit hati? Hampa atau kecewa. Tapi dia malah tersenyum. Lembut sekali senyumannya.

“ Aku sudah agak kau akan jawab aku macam ni.. tapi tak sangka aku tetap terasa pedih. Aku dah yakinkan diri yang aku akan hormati keputusanmu.. tapi rupanya aku tetap rasa hampa. Bagaimana pun aku lega sebab teka-teki ini sudah ada jawapannya..” aku rasa bersalah. Rasa kasihan. Tapi apa dayaku. Aku hanya sakiti hatinya kalau aku tipu diri sendiri sekaligus menipunya.

“ Jangan risau.. aku tetap akan jadi kawan kau..” Lega mendengar kata-katanya itu. Aku senyum. Bagusnya! Jeritku dalam hati.

“Tapi aku nak bagitau kau sesuatu..” sambung Ryan dengan wajah serius.
“ Aku tetap akan sukakan kau.. sama ada kau balas atau tidak perasaanku. Aku tetap sukakan kau..” Kali ini aku tersentap! Tapi sebelum aku sempat membuka mulut Ryan segera menyambung.



“ Aku berhak sukakan kau. Itu perasaan aku. Dan kau berhak tidak membalas perasaanku.. aku cuma nak kau tahu yang aku tidak akan berpura-pura Aku akan terus sukakan kau.. Mungkin sekarang kau belum terbuka hati untuk aku.. tapi macam yang pernah kau cakap tentang Ady.. siapa tahu masa hadapan kan? Jadi biar kau layan aku macam kawan biasa saja.. aku terima”

“ Ryan.. kau! Kau buat aku terharu..” Luahku spontan. Benar.
“ Aku tahu.. aku sengaja..” Dia ketawa kecil. Hatiku tersentuh. Terharu. Aku menyambut ketawanya untuk menutup rasa kekok. Kami kemudiannya bersama-sama cuba berlagak normal seolah cerita tadi tidak terjadi. Aku berfikir-fikir. Ya.. siapa tahu masa hadapan. Mungkin esok lusa aku pula yang terkejar-kejarkan dia.
***
Aku tak sanggup lukakan hatimu..
tapi aku tak berdaya mencintaimu..
Aku tak sanggup kehilanganmu..
Tapi aku tak mampu berikan hatiku padamu..

4 comments

"Aku berhak sukakan kau"

setiap orang ada hak untuk suka orang,tetapi tak semua orang berani untuk tahu dan berhadapan dengan risiko selepas tu.

nice ;)

cayalah kak!

Aku berhak sukakan kau!

Kalaulah aku boleh ucapkan ayat ini pada seseorang yang aku sudah suka sejak 22 tahun lalu...alangkah....!

hurmmmm semua org berhak ade rase cinta

n semua org berhak menolak org y die tak cinta

tapi kadang keadaan memaksa

cerpen kau buat aku nk nangis je

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...