Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Monday 27 February 2012

Metafora Cinta bhg. 4

terdahulu...




Sebulan kemudian…

Peristiwa di Giant semakin dilupakan Raudhah. Bukan tidak pernah dia terserempak dengan Hadi selepas itu, namun tiap kali dia terserempak, Raudhah berjaya melarikan diri. Selama sebulan itu jugalah dia bagaikan banduan yang lari daripada penjara dan diburu oleh polis.

Untunglah kawannya, Sabridah sudah kembali bekerja setelah lama bercuti. Terasa ringan sedikit tugasnya. Hari ini, dia perlu menyiapkan baki anggaran projek mengenai pembinaan lot kedai dua tingkat untuk dihantar pada majikannya.

Tok!! Tok!!

Sabridah mengetuk pintu bilik Raudhah. Jam telh menunjukkan pukul 1.15 tengahari dan semestinya waktu itu adalah masa para pekerja mengisi perut masing-masing. Namun bagi Raudhah, semua itu tidak penting baginya sehinggalah Sabridah datang menyedarkannya.

“ Hah, Sab, kenapa?” Tanya Raudhah. Matanya masih lagi tidak lepas pada kerja-kerja yang ada di hadapannya.

“ Dah waktu lunch ni. Jom melantak.” Ajak Sabridah sambil tersengih.

“ Eh, ye? Tak perasan pula aku masa berlalu.”

“ Tak payah masa berlalu bagailah cik kak, jomlah ikut aku dengan hubby aku lunch.”

“ Malaslah kacau korang date. Tak apalah, aku ingat nak tapau nasi makan kat ofis ni kejap lagi. Aku banyak lagi kerja tak setel ni.”

“ Kau ni bilalah nak berubah. Kerja je. Cubalah kau jenguk dunia luar cari laki ke apa.”

“ Ish, membebellah kau ni. Dah, pergilah kau makan. Aku turun tapau makanan kejap lagi.”

“ Yalah. Nanti apa-apa, aku call aku tau.”

“ Baik.”

Setelah mendapat kata putus dari Raudhah, Sabridah meninggalkan bilik Raudhah. Raudhah pula, terus menyiapkan kerjanya tanpa menyedari masa semakin berlalu dan dia seakan terlupa tentang makannya.

“ Alamak, dah 1.45 tengahari dah ni.” Keluh Raudhah tatkala melihat jam di lengannya. Perutnya memang terasa amat pedih waktu itu kerana belum menerima apa-apa bentuk makanan mahupun minuman waktu itu. Dengan malas, dia mencapai beg tangannya dan segera beredar menuju ke restoran yang selalu di kunjungi.

Siap membeli makanan, Raudhah segera beredar untuk balik ke pejabat. Fikirannya tika itu hanya teringat akan perihal kerjanya sahaja.

“ Hai.” Kedengaran satu suara menegurnya dari sisi. Raudhah terkujat.

“ Hahh!!” Raudhah terjerit. Bala sudah datang, keluh Raudhah.

“ Amboi, terkejut benar nampaknya.”

“ Apa main sergah-sergah orang ni? Tak boleh bagi salam ke?” Raudhah berang.

“ Garangnya. Assalamualaikum cik.” Hadi tersengih-sengih.

“ Waalaikumussalam.” Raudhah segera berlalu. Langkahnya dilajukan untuk mengelakkan Hadi dari mengikutnya.

“ Cik, tunggu. Ada benda yang saya kena beritahu cik sekarang. Cik!!”

“ Awak nak bagitahu apa? Nak bagitahu awak dah kahwin dan sudah ada anak? Tolonglah, awak pergi baliklah. Jaga anak bini dekat rumah. Paling penting, jangan kacau saya. Saya tak mahu nanti di cop perosak rumah tangga orang.” Balas Raudhah tanpa memandang muka Hadi. Langkahnya masih lagi laju.

“ Cik, bukan begitu. Biar saya terangkan dulu.” Hadi cuba menyaingi langkah Raudhah.

“ Nak terangkan apa lagi? Cukuplah awak, saya tak akan berkawan dengan awak. Jadi, silalah balik sebelum saya bukak langkah silat dan awak jadi mangsa saya.”

“ Tolonglah dengar dulu apa yang saya nak cakap.”

“ Saya tak mahu dengar apa-apa.” Ketika itu, Raudhah sudah tiba di hadapan pintu Syarikatnya.

“ Sekejap saja cik, bagilah peluang saya jelaskan.”

“ Saya tak ada masa nak layan orang macam awak.”

“Cik!” Panggil Hadi sambil cuba menarik tangan Raudhah. Spontan tanpa dia juga menduga akan berbuat demikian.

“Apa ni? Tolong!!” Raudhah menjerit. Tidak terlalu kuat, namun ia dapat di dengari sekuriti syarikat dan mereka segera menerpa ke arah Raudhah.

“ Kenapa Cik Raudhah?” Tanya salah seorang dari dua orang sekuriti yang baru tiba.

“ Tolong saya. Encik ini ganggu saya. Tadi dia cuba pegang-pegang saya. ” Jawab Raudhah.

“ Cik kenal ke lelaki ini?” Tanya sekuriti itu lagi.

“ Tidak.”

“ Bukan, ini semua salah faham. Kami berdua kenal satu sama lain. Cik, jangan begini.”

“ Tolong saya halau dia dari sini. Kalau dia masih berdegil, kamu buatlah apa yang patut. Panggil polis ke apa.” Kata Raudhah tanpa memandang muka Hadi yang mati kutu. Sekuriti syarikat seramai dua orang itu segera mendekati Hadi.

“ Baik Encik pergi dari sini sebelum kami panggil polis.” Pinta sekuriti itu kepada Hadi. Raudhah pula sudah hilang disebalik pintu.

“ Baiklah saya pergi. Saya minta maaf kerana mengganggu.” Hadi mengalah kerana tidak mahu keadaan menjadi kecoh. Mungkin memang bukan nasibnya kali ini.

Tanpa disedari, Raudhah sebenarnya masih ada disitu. Cuma dia berselindung di sebalik dinding. Raudhah melepaskan keluhan lega.

“ Fuhh!! Nasib baik.”

Hadi Pula, meningglkan perkarangan syarikat itu dengan perasaan hampa. Namun, dalam masa yang sama, dia gembira kerana akhirnya dia mengetahui nama gadis yang selalu dikejarnya itu.

“ Raudhah. Nama secantik wajah. Kau buat aku tergila-gila, Raudhah.”



 p/s: baru balik bercuti cutian..jadi tak sempat taip panjang-panjang

hehehe

8 comments

aku tidak peduli pasal raudah. yang penting ada part 'sabridah' dalam ini. wakaka.

cewah, main tarik-tarik tangan yer.

hahaha...mmg aku buat khas utk kau....targaru tak? ehh..terharu tak?? :p

ni kenapa ni?hah?kenapa?kenapa sabridah?kenapa?

haha..style x puas ati..

zue: wakakaka.

hahaha...xpe2..next2 cerita, nama abam pulak ea...ea...

:)

keras sungguh hati raudhah :)

org kata hati perempuan umpama kerak nasi.

kalau di siram dengan air ia akan lembut :)

* bagus Raudhah hehehe.. aku suka watak Raudhah

juai mahal pulak da geram ni

hehhhe, ni musti kategori feling habes nih...

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...