Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Tuesday 28 February 2012

MINAH GAGAH VS BAPA KASANOVA i

Suasana kafe Melawati bingit dengan suara pelajar yang berbagai ragam. Waktu tengahari, kebanyakan tempat duduk sentiasa dipenuhi oleh pelajar yang mengisi perut setelah selesai sesi kuliah. Ada juga pelajar yang cuma duduk secara berkumpulan sambil memesan air minuman dan ditemani komputer riba menyiapkan tugasan yang diberi. Di satu penjuru sebelah kanan, dua pelajar tahun akhir sedang duduk berhadapan, air teh limau hanya tinggal satu pertiga setelah gadis yang berambut pendek seakan lelaki menghirup rakus.

"Arghhhhh! dorang itu rabun ker buta? Tak ada taste langsung!" Air yang tinggal sedikit kini menjadi gelas kosong. Gelas hani yang masih lagi penuh, aku capai segera.

"Alaa syah, relaxlah. yang engkau gelojoh ini apasal? setakat satu surat cinta kot." Mata hani masih lagi membaca kertas putih yang dituju khas buat aku.

"Gelojoh apa benda plak ini? Bahasa melayu kau fail ker apa? Sejak bila aku gelojoh ini?" Gelas hani aku letak sebelahan dengan gelas kosong aku. Masih lagi berbaki walaupun hanya satu pertiga gelas, sekejam-kejam aku, tidak pernah aku habiskan rezeki orang. Sekurang-kurangnya, mesti ada separuh atau satu pertiga.

"Erk, silap syah. Bukan gelojoh, tapi kelam kabut. Aik, bukan sama saja ker makna gelojoh dengan kelam kabut." Hani mengaru kepala. Budak hani ini kalau dalam keadaan bingung, nampak sangat mukanya.

"Engkau ini, belajar tinggi-tinggi sampai naik bukit dan lif segala. Kelam kabut itu kelam kabutlah, gelojoh itu gelojohlah." Aku mencebik. Spontan tangan aku mencapai gelas Hani buat kali ke-dua dan kali ini, aku tinggalkan Hani dengan gelas kosong.

"Oit! Yang engkau habiskan air aku apasal?!" Gelas plastik biru jernih ditunggang terbalik. Mulut Hani mula muncung bagai mulut itik. Aku rasa kalau aku gantung hanger dekat mulut dia mesti boleh jemur kain.

Suasana menjadi tegang, Hani masih lagi masam muka. Aku ini lemah dalam bab pujuk memujuk, boleh jatuh standard aku sebagai 'Minah Gagah' di kampus ini. Tapi aku lagi lemah kalau budak Hani ini tak nak melayan aku, masak aku kebulur tengah-tengah malam sebab dialah chef di rumah sewa aku.

"Siapa suruh engkau buat tekak aku kering bebel pasal benda ini. Lain kali, jangan ambil apa-apa surat dari mamat itu. Understand cik Honeydrew?!" Saja aku tunjuk muka garang. Harap-harap sejuklah hati dia tengok muka ganas aku.

"Cis! Baru setakat satu surat dari mamat spek mata putih tu sudah kecoh. Yang surat minah-minah yang gila bayang engkau itu, boleh plak engkau gelak. Engkau ini lesbian ker apa?" Dengan ekspirasi muka geli, Hani menjarakkan diri ke belakang.

"Kalau engkau rasa nak masuk dalam gelas kecil ini, cubalah fikir bukan-bukan. Memang aku makan free kat rumah engkau 7 hari 7 malam karang." Gelas kosong aku tunjuk depan mata Hani.

"hoooo.. cool man, relaxlah. aku main cakap saja. hehe." Hani buat muka tersengih. Tahu pun takut. Nasib baik dia terlupa pasal aku bantai air dia. Berfikir juga aku nak masukkan dia dalam gelas kecil itu, sudahlah aku habiskan air dia lepas itu ada hati nak masukkan BFF dalam gelas. 

Hani meletakkan kertas putih tadi di hadapan aku. Muhammad Syamsul atau lebih dikenali sebagai Syam. Bagi aku, dia adalah seorang bapa kepada bapa kasanova di kampus ini. Tapi bagi pelajar perempuan sini anggap pula anggap dia sebagai Romeo. Ramai perempuan gila-gilakan dia hinggakan sanggup bergaduh rebutkan dia. Gila, buang masa aku layan bapa kasanova ini.

"Arghhhh!" Ramai pelajar berpaling ke meja kami apabila aku menjerit. Aku pun tidak perasan lontaran suara aku begitu kuat sehinggakan hampir keseluruh kafe ini terkejut dengan suara saprano aku.

"Oit sewel. Nah, simpan surat mamat ini. Aku nak blah, nanti orang ingat aku berkawan dengan orang gila. Ambil ini, hargai surat orang yer kak." Beg kuning dicapai, Hani segera beredar.

"Grrrr! Arghhhhhhhh!" 

Mata-mata pelajar lain masih lagi melihat aku, ada yang mengelengkan kepala, ada juga berbisik sesama mereka, tidak kurang juga gelakkan aku. Pedulikan manusia-manusia yang sekejap lagi pasti terdiam oleh aku. Syam, aku rasa ada sesuatu yang dia rancang. Tak mungkin budak tomboy macam aku ini dia boleh jatuh cinta. Aku rasa ini semua hanyalah troll.

"Oit! Apa tengok-tengok?!" Aku menjegilkan mata. Rata-rata mereka tunduk menikus. Hah! baru kenal siapa Syah the Minah Gagah. Aku mendabik dada.

bersambung.

3 comments

menarik...

paling menarik tajuknya..

rindu pulak nak menulis fiksyen

tajuk comel

cite comel jugak

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...