Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Tuesday 2 October 2012

KUPID CINTA SI MANJA


Nama aku manja. Seorang gadis sunti yang mempunyai potongan badan seperti kerengga dan juga tulang pipi yang agak tinggi. Walaupun aku cantik bak puteri bunian, namun hati aku masih sunyi dari ditakluki oleh mana-mana jejaka. Bukan aku tidak mahu untuk berpasangan, tetapi tiada siapa yang berani mahu melamar aku menjadi kekasih mereka. Mungkin juga mereka malu dengan kejelitawan aku ataupun berasa mereka tidak layak mendampingi aku. Untuk aku yang melamar mereka, itu sudah pasti tidak mungkin terjadi. Entahlah apa yang patut aku buat untuk mencari seorang putera idaman aku hinggalah suatu malam, di saat bulan mengambang pada hari jadi aku yang ke 15.

Waktu itu aku sudah lena di buai mimpi. Turunlah satu peri-peri bersayap bulu ayam berwarna merah di luar jendela bilik aku. Diketuk jendela kaca aku berkali-kali tika aku sedang enak. Namun, aku tidak mendengar sedikit pun bunyi ketukan dari peri-peri bersayap bulu ayam. Lantas si peri-peri bersayap bulu ayam membaling sebiji batu tembaga dan memecahkan jendela kaca aku menyebabkan aku terjaga dari lena.

Si peri-peri bersayap bulu ayam terbang masuk ke dalam bilik aku. Di tangannya ada sebiji telur sebesar telur burung unta berwarna emas. Diletaknya telur emas itu di katil aku.

“Ini adalah penjagamu. Dia akan menolong kamu dalam masalah hati kamu. Selamat hari jadi Manja.”

Tupp!

Taburan kilauan manik berwarna perak dibaling oleh peri-peri bersayap bulu ayam. Serentak itu juga, dia hilang dari bilik aku. Bermulalah kisah aku bersama sebiji telur emas yang besar. Saat aku menatap telur emas di katil aku, ianya tiba-tiba sahaja retak di bahagian tengah telur. Tidak lama kemudian, retakan bertambah besar sehinggakan bentuk bujur telur emas tersebut hanya menunggu masa untuk pecah. Seminit kemudian, keluar sepasang kaki dan tangan berjari empat. Telur emas yang tadinya bujur kini pecah hanya serpihan kulit emas di bahagian kepalanya sahaja yang belum pecah. Aku perlahan-lahan mengangkat serpihan kulit telur emas di kepala makluk berjari empat tersebut, lalu tersembul rupa seorang bayi yang berambut afro berwarna hitam.

“Hai…”

Aku cuba bermesra dengan bayi yang baru menetas dari telur emas yang peri-peri bersayap bulu ayam hadiahkan kepadaku tadi. Seraya itu, bayi berjari empat tersebut mengibarkan sayap jernihnya terbang mengelilingi bilik aku. Sapaan aku tadi hanya dibiarkan sahaja. Aku mencapai bantal tidur aku, lalu aku baling ke bayi berjari empat tersebut.

Pak!

Tepat mengena di kepalanya.

“Lain kali orang sapa, jawab! Jangan biadap!”

Terkedek-kedek bayi berjari empat tersebut berjalan ke arah aku. dilemparnya senyuman dari dua gigit arnab yang ada di mulutnya. Lalu tangan kanannya diletakkan di dadanya dan dia tunduk di hadapan aku.

“Selamat sejahtera Tuan. Ampunkan patik kerana bersikap biadap tadi. Nama patik kupid cinta. Tuan boleh panggil saya dengan panggilan manja, ‘Pid’.”

Selesai sahaja tunduk hormat bayi berjari empat yang bernama Kupid Cinta. Dia terus merenung aku dengan mata birunya. Menunggu respon seterusnya dari aku.

“Baik. Aku maafkan kau. Jadi, kaulah penjaga aku. penjaga hati aku? apa yang kau boleh buat?”

“Patik boleh melepaskan panah dari busur magis patik, tuan. Patik boleh membuatkan orang yang terkena panah magis itu jatuh cinta sama tuan. Itu jaminan patik, tuan.”

Pid mengibar-gibarkan sayapnya ketika menerangkan kelebihannya kepada aku. Bibir aku tiba-tiba sahaja melemparkan senyuman yang amat manis tengah malam itu. Aku mengarahkan Pid pergi tidur kerana besok adalah tugasan pertamanya. Dia kembali terbang ke penjuru bilik aku, lalu dia terbalik persis kelawar yang sedang tidur.

Bermula hari baru, rutin sekolah aku bermula seperti biasa, cikgu mengajar dan aku belajar. Cuma sedikit beza rutin aku apabila Pid mengikut aku ke sekolah. Dia bersembunyi di dalam beg sekolah aku. apabila masuk waktu rehat, baru dia keluar dari beg aku.

“Pid. Tugasan pertama kau adalah kau buat si Luqman tu jatuh cinta dengan aku.”

“Itu memang tugasan patik, tuan. Sebelum itu, patik bertanyakan sesuatu kepada Tuan. Babak apakah yang Tuan mahukan?”

“Babak? Babak apa pula ni?”

“Alaa tuan, tuan bagitahulah babak yang menjadi kegemaran Tuan.”

“Hurmm.. bagi aku babak Hindustan.’

“Baik Tuan! Tuan ketepi sedikit, bagi patik ruang untuk beraksi.”

Pid mengeluarkan busur magisnya, lalu ditarik panah bermata hati tepat ditujukan ke Luqman yang baru sahaja mahu keluar kelas.

Tap!

Panah magis tadi tepat terkena di hati Luqman. Mata aku masih memerhatikan respon dari Luqman. Tiba-tiba, tangan kanannya menarik panah yang terkena di jantung kirinya. Dia berpaling ke arah aku, merenung aku dengan renungan yang amat menggoda dan bisa membuatkan aku turut sama tergoda. Kemudian dia memberikan aku senyuman yang cukup kacak.

Saat itu, suasana pelajar berpusu-pusu keluar dari kelas kini berputar seolah-olah aku sedang memasuki satu medan merentasi masa dan apabila aku buka mata suasana tadi bertukar kepada suasana gunung Fuji. Baju kurung seragam sekolah yang aku pakai tadi kini bertukar kepada dress berwarna merah mengikut potongan badan aku yang seperti kerengga. Leher aku dihiasi dengan seutas rantai mutiara yang sangat berkilau dan rambut aku pula didandan keriting dibahagian bawah.

Kelihatan Luqman berada di sebelah aku sambil tersenyum seperti senyuman yang dia beri di kelas tadi. Namun penampilannya turut berubah. Baju kemeja putih seragam sekolahnya kini bertukar kepada kemeja hitam, berseluar slack hitam dan juga kasut Armani hitam. Kami berlarian di sepanjang pergunungan Fuji sambil berpimpinan tangan. Lagu kuch kuch ho taihe memeriahkan hari kami. Bahu aku yang tadinya statik, kini bergoyang dengan sendirinya mengikut ritma lagu. Luqman pula sudah bersedia mendepakan tangan sambil badannya bergoyang mengikut irama musik. Sungguh asyik!

Dari pergunungan Fuji, kami tiba-tiba sahaja bertukar tempat ke pantai Bali. Berlarian sambil ketawa. Kemudian, suasana Bali bertukar kepada taman bunga di Lebanon. Setiap satu perhentian, pakaian kami sering berubah-ubah, sama seperti lagu yang berkumandang menemani kami. Akhirnya, bila malam menjelma, barulah segala drama tadi berakhir. Luqman menghantar aku pulang ke rumah. Kupid pula, sudah lama balik ke bilik saat aku bermesra dengan Luqman di Bali. Bosan katanya menunggu aku habis dating. Sebaik sahaja aku pijak kaki ke ruang tamu. Muka bengis ayah yang menjemput aku pulang. Rotan pula sudah siap sedia di tangannya. Dan malam itu, tapak tangan aku berbekas 5 garisan gara-gara aku balik malam.

Di dalam bilik, kupid melihat aku dengan posisinya kelawarnya. Aku merenung dia dengan mata yang merah menahan sakit akibat dirotan sebentar tadi.

“tuan.. tuan marah saya sebab tuan balik lewat berdating dengan luqman tadi?”

Aku senyap. Kupid turut senyap. Lebih kurang sejam suasana bilik aku senyap. Denyut di tangan aku juga mula berkurangan, barulah aku bercakap kembali dengan kupid.

“pid!”

“ye tuan?” tergesa-gesa kupid mendekati aku.

“memang aku marah kau. Yang kau buat banyak sangat persinggahan dating aku tadi apa kes? Lain kali cukup la dua tempat sahaja,” kupid tunduk bersalah.

“baiklah, kali ini aku maafkan kau. Besok kau tolong lepaskan satu lagi panah. Kali ini aku mahu kau lepaskan kepada Aaron Aziz. Kau kenal kan?”

‘kenal tuan, tapi bukankah dia sudah ada isteri?”

“peduli apa aku dia ada isteri, dia hensem. Suka aku lah nak dating dengan dia. Kali ini kau buat dua persinggahan sahaja. Dan besok aku mahu babak melayu klasik.”

Aku tersenyum membayangkan hari esok, kupid pula mula mengasah panahnya. Kini aku adalah manja, seorang gadis yang menawan dan mampu bersama dengan sesiapa sahaja yang aku mahu. Engkau hensem? Mari, aku arahkah kupid melepaskan panah ke hati mu.

5 comments

ehem boss kemain kupid2

pulp y comel

wah.. nak pinjam cupid :)

Bkn ini cerpen yg nak disubmit as pulp tu ke? Projek pulp fiction tu mcm ne? Terbengkalai?

adakah ini cerpen..? hmmm

swuh la cupid datang kat saya lak..hik3...

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...