Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Saturday 20 October 2012

REVIU KOLONIAL MIMPI


Tajuk : Kolonial Mimpi
Penulis : Sahidzan Salleh
Penerbit : Lejen Press
Mukasurat : 323 mukasurat

Merupakan sebuah novel science fiction hasil nukilan anak jati Sabah. Kolonial Mimpi adalah novel yang berunsurkan patriotik. Mengisahkan tentang seorang pustakawan bernama Hairi yang kabur tentang masa lalunya. Namun apabila tersedar, dia berada di sebuah hotel pada ketika itu keadaan sedang darurat menyerang Kuala Lumpur. Dia cuba mencari identiti dirinya dalam keadaan negara ditawan oleh negara Amerika hanya berpandukan cerbisan memori tentang seorang wanita haruman lavender sehingga membawa dia kembali ke negeri Sabah.

Bagi aku, perkara yang aku suka sekali dalam Kolonial Mimpi ini adalah bagaimana penulis menceritakan secara terperinci setiap peperangan bagaimana Amerika cuba  menguasai Malaysia dari segi perang laut, udara serta darat. Kemudian, bagaimana si penulis cuba seragamkan cerita Hairi mencari identitinya ke babak perang kemudian masuk ke bahagian penglibatan dia sebagai seorang pustawan yang berakhir menjadi salah seorang Anggota Militan Kinabalu yang berusaha menakluk kembali Malaysia dari jajahan Amerika. Setiap bab dalam novel ini mempunyai hubung kait yang begitu kuat. Cerita tentang masa hadapan yakni pada tahun 2066 ini adalah memerlukan suatu imaginasi yang kuat untuk menceritakan benda diluar dari konteks kebiasaan manusia. Babak memori perempuan haruman lavender, beg bimbit hitam yang ada bersamanya ketika Hairi sedar di bilik hotel yang membawa kepada penemuan baru untuk menguasai kembali Malaysia dan akhir sekali penemuan Hairi dengan Doktor Lufti yang mengejutkan Hairi dari mimpi di akhir cerita ini amat mengejutkan.

Secara keseluruhan aku simpulkan, Kolonial mimpi ini boleh dibaca untuk lapisan umur. Walaupun tiada aksi 18sx mahupun aksi ganas terlampau namun jalan ceritanya seperti menonton cerita orang putih gitu.

Untuk anda yang ingin membeli Kolonial mimpi, bolehlah beli di SINI kemudian jangan malu untuk like fanpage Kolonial Mimpi di SINI. Aku sudah berKolonial Mimpi, anda bila lagi?

1 comment

boley tahan...hehheh. best ceta dia.

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...