Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Friday, 5 October 2012

Tak Bisa Memiliki - Siri 1

Rumah kayu bertangga batu itu meriah dengan anak-beranak, adik-beradik, saudara-mara dan sahabat-handai. Tak terlepas kemeriahan dan keriuhan walau di mana. Adakala bergegar rumah kayu bila anak-anak kecil berlari ke sana sini. Hingga berdenting pinggan dan gelas kaca berlaga sesama sendiri. Ada masa pecah ketawa tetamu bila nenek tua galak melatah diusik anak-anak muda. Semua gembira. Semua suka.

Namun tidak pada hati itu. Hati yang telah lama patah dua. Jiwa yang telah lama sepi. Apa yang ada hanya air mata. Dan jasad yang dipaksa bernyawa. Sejak pagi, Aisyah memaksa diri berteleku di sudut kamar. Kamar indah terhias ranjang malam pertama. Putih dan suci. Lebih berseri bila bertabur lili di setiap tiang ranjang tinggalan pusaka. Malang, seri dan keindahan itu dipandang kosong. Tiada daya untuk memenuhkan kegembiraan ke kotak fikir. Sesekali, Aisyah menyeka air mata dengan jari berinainya. Sungguh, tiada apa yang dapat dirasai melainkan derita.

Masih terkenang saat berbunga cinta. Perkenalan pertama pencetus sebuah epik duka. Siapa sangka, cinta yang diangankan hingga ke hujung nyawa rupanya terhalang oleh masa. Siapa dulu pergi dan siapa menyusul kemudian?

"Saya umpama sirap cinta. Hanya menunggu untuk menuang ke dalam hati kosongmu,"

Aisyah ketawa. SMS kiriman Haikal menyentuh jiwa kecilnya. Siapa lelaki ini? Berani. Bersungguh cuba memenangi hati perempuan ini. Perempuan yang kering hatinya. Perempuan yang keras jiwanya.


Bersambung...

3 comments

assalamualaikum kaseh....best juga cerita ni...:)

cm best je

next~~

menarik....

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...