Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Monday 28 May 2012

Baju Baru Meeya #2

Dalam mimpinya yang panjang, Meeya didatangi seorang gadis cilik. Dia memakai dress ungu bercorak rama-rama merah jambu.

"Sumimasen," katanya. Meeya mengerutkan dahi tanda tidak mengerti. Gadis itu seperti memahami kecelaruan Meeya.

"Maafkan saya. Saya tak bermaksud nak takutkan kamu. Saya cuma inginkan kembali baju yang kamu pakai," sambungnya lagi.

"Tapi ini baju Meeya. Siang tadi Mama belikan untuk Meeya." Meeya cuba mempertahankan haknya.

"Sebenarnya, baju itu dirampas daripada saya. Kira-kira 10 tahun yang lalu, kami sekeluarga datang ke Malaysia dari Fukuoka, Jepun. Lama-lama kami terbiasa dengan kehidupan di sini. Kami lancar berbahasa Melayu. Suatu hari rumah kami dimasuki perompak. Ibu bapa saya dibunuh dengan kejam. Saya pula diheret ke dalam hutan gelap. Wajah saya ditoreh dengan pisau rambo sehingga hancur. Baju saya direntap kasar. Saya kesejukan. Dalam keadaan nyawa-nyawa ikan, saya ditolak ke dalam lubang sedalam enam meter. Saya ditanam hidup-hidup. Saya cuba bernafas. Gagal. Paru-paru saya tersekat. Tiada udara. Saya mati kelemasan. Saya bersumpah akan mencari baju saya sampai bila-bila. Dan saya terjumpa kamu." Gadis itu berkata-kata panjang lebar.

"Baju ni Meeya punya!" Meeya masih berkeras. "Meeya takkan berikan pada siapa-siapa! Termasuk kamu!"

"Jangan begitu. Saya tidak mahu menyakiti kamu. Saya cuma pinta kamu tanam baju itu di belakang rumah kamu. Itu sahaja,"

"Jangan harap!" jerit Meeya.

"Kamu akan terima padahnya!" Wajah comel gadis cilik itu bertukar menjadi hodoh. Dia terbang mendekati Meeya dan cuba mencekik Meeya.

Meeya meronta. Cekikan gadis itu buat dia sesak nafas. Meeya menjerit meminta tolong. Tiba-tiba dia terjaga. Badannya lencun dengan peluh.

"Meeya! Meeya!" Mama Meeya memeluk Meeya. Sejak dari awal tadi dia memang berada di sisi Meeya selepas Meeya asyik meracau sewaktu pengsan.

"Mama....Meeya takut..." Meeya menangis. Matanya sempat mengerling ke arah cermin soleknya. Terlihat wajah gadis hodoh menyeringai lagi.

Berminggu-minggu Meeya dihantui oleh gadis Jepun itu. Siang malamnya sentiasa terganggu. Lama-kelamaan Meeya fed up. Dia mesti menghentikan semua ini. Dia tidak mahu hidup dalam ketakutan. Meeya tidak menceritakan tentang mimpinya tempoh hari kepada ibubapanya. Tidak mahu mereka kerisauan. Suatu hari Meeya mengambil keputusan untuk menanam baju ungu bercorak rama-rama itu di belakang rumah.


"Kamu nak sangat baju buruk ni? Ambik! Aku tak nak dah!" kata Meeya sambil menghumbankan baju itu dan mengambus tanah.


Malam itu dia bermimpi lagi. Gadis Jepun itu tersenyum tanda kemenangan.

3 comments

08:25

errr.. hantu pun boleh masuk mimpi ye dill?

wow..meeya bermimpi seolah realiti

perghhhhhhhhhhhh... best....

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...