Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Tuesday 15 May 2012

CERITA TENTANG JAMAL iii

Klik untuk bahagian ke ii

Jamal meluru ke arah adiknya, direntap pergelangan tangan Jamilah yang tika itu berbaring dalam keadaan telanjang sehingga tubuhnya melayang. Tanpa mempedulikan ayahnya mahupun tangisan Jamilah, dia mengheret adiknya sehingga keluar dari kamarnya dan berlari menuju ke hutan belakang rumahnya.

Segala luka tidak lagi hiraukan, tangisan adiknya tidak masuk dalam cuping telinganya lagi, jiwa Jamal bagaikan kosong. Setiap langkahnya, terpapar wajah ibunya yang memeluk erat lelaki lain. Setiap heretan tangan adiknya, terpampang agenda sumbang ayahnya tadi. Jamal terjelopok di bawah pohon rambutan, kakinya mula kebas, jiwanya turut lemas.

Tangisan Jamilah mula senyap, dilihat wajah Jamal dengan mata bundarnya. Seperti rasa simpati ke atas abangnya. Dengan perlahan dia berjalan menuju ke arah Jamal, dipeluknya sambil tangan kanannya menggosok pipi comot abangnya.

Jamal mula tersedar, dia bukan keseorangan dalam dunia menuju kiamat ini. Dia perlu terus hidup demi adiknya. Dalam gelap mentari terbenam, Jamal memimpin Jamilah yang masih dalam keadaan telanjang menuju kembali ke rumah mereka.

~|~|~|~|~ 

Petang hari minggu sedikit berbeza dengan petang-petang yang lain. Perbezaan yang lebih teruk sebenarnya. Orang ramai mula berpesta arak, meja-meja bulat yang penuh dengan daun terup dibuka dan perempuan-perempuan mula menari ghairah menggoda lelaki berdompet kepuk.


Rumah pusara datuk Jamal gelap gelita, mungkin ayahnya sudah keluar rumah mencari hiburan pada petang minggu ini. Hanya bunyi cengkerik sahaja kedengaran diluar rumah Jamal. Mungkin turut sama berpesta seperti keramaian kampungnya. Jamal jalan menjengket sambil mendukung adiknya masuk ke kamarnya. Seusai itu, dia berlari menuju ke almari kayu sebelah tilam buruknya untuk mencari selimut buat adiknya. Ditutup badan Jamilah yang masih lagi bertelanjang sehingga paras bahu.

~|~|~|~|~

Bersambung pada pukul 7.00 p.m

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...