Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Saturday 12 May 2012

Reviu: Dabel Date

Penerbit: Lejen Press


Melihat cover buku ni je dah buat aku teruja. Hehe. Berjaya membeli Dabel Date di booth Lejen Press @ PBAKL, PWTC.

Mula-mula aku ingat cerita tentang pasangan kekasih berdabel date. Alkisahnye, bukan rupanya. Selak punya selak, sampai mukasurat tengah, ingatkan salah cetak. Padahal dah memang macam tu kondisinya.

Karya milik Amal Hamsan, Lang Rahman, Rudeen Ayyad dan Nasyrun Malik. 

Cerita-cerita cinta dalam buku ni bikin aku ketawa tak sudah. Memang lawak! Kisah cinta kita-kita diceritakan dalam bentuk humor. Siapa yang tak suka kan?

Lang Rahman.
Punya imaginasi yang kadang-kadang orang kata, ridiculous! Walau bagaimanapun cerita-cerita dia bawa banyak makna tersirat. Antaranya, cerita Sarah dan Rashid dalam Celupar.
"Ayang nak tivi jugak!' Dan mendengar jawapan itu, Rashid jadi makin celupar, "Ok, kalau kau nak sangat tivi tu kau beranak ja keluar tivi!". Sembilan bulan berlalu. Sarah telah melahirkan sebuah tivi lcd flat screen 42 inci bukannya seorang bayi. Bagaimana Sarah melahirkan tivi tersebut tak perlulah diceritakan ye dak. [...] Sementara itu tivi lcd flat screen 42 inci tersebut pula mengeluarkan bunyi seperti tivi rosak ataupun tivi tiada siaran"


Nasyrun Malik.
Pada aku, dia pandai buat twist dalam cerita. Bila aku expect endingnya A, rupanya B. Selain tu cara dia menggambarkan seseorang, tidak secara spesifik. Ia lebih kepada umum. Pembaca hanya boleh tahu di pengakhiran cerita itu. Macam cerita Joe dan Kimi, dua jiwa dalam satu ikatan terlarang. Siapa Joe? Siapa Kimi? Korang kena explore sendiri. Hehe


Amal Hamsan.
Dalam banyak-banyak cerita dia, aku paling suka 'Panggil Dia, Ed'. Menyentuh perasaan. Cara penyampaiannya terkesan di hati. Mungkin sebab aku pernah merasai pengalaman yang sama cuma situasinya sedikit berbeda.


Rudeen Ayyad.
Ha! Dia menulis simple je. Cerita Jen Joni memenuhi mukasurat milik penulis ni. Ceritanya pendek-pendek dan mudah dihadam. Aku suka 'Mahunya Heri' Itu
"Ajarkan aku cara memikat Nina" Keluh Heri setelah hampir putus asa mendapatkan gadis idaman hati. Lalu ujar Jeri selamba: "Pertama sekali, kau wajib bertukar menjadi manusia. WAJIB!"


Nah. Empat orang ini penulis dalam Dabel Date. Tulisan korang memang ohsem! Kalau siapa-siapa nak beli buku ni, korang contact Lejen Press okei.


oleh: the ohsem dill

6 comments

kak, gua terlepas buku sekali dgn pesta buku. sadis sadis

Anonymous
11:05

macam comeell je cerita dabel date tu
hee

21:54

lepas mawar berduri baca, bagi Rain Berduri plak. PINJAM JUGA!!

Dabel date ohsem !

08:39

gigih habiskan dabel date! hiks

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...