Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Tuesday 15 May 2012

CERITA TENTANG JAMAL v

Klik untuk bahagian iv

Di meja luar kedai makan Mak Lang masih lagi dipenuhi orang. Mak Lang sendiri leka memeluk lelaki yang berada di meja daun terup sambil menyuapkan anggur ke mulut lelaki tersebut. Bagai permaisuri menyuapkan raja. Di jalan raya tempat Jamal dihumban tadi, terdapat beberapa pasangan mula berkinja-kinja. Ada yang berkucupan, ada yang menari sambil meneguk air kuning dan ada juga tidak memakai seutas benang sambil digomoli beberapa lelaki.

Kaki Jamal melangkah perlahan menuju ke dapur gas tempat Mak Lang memasak. Diputarnya pemulas tempat memasak tersebut perlahan-lahan tanpa ada api yang memercik. Dia biarkan bauan gas mula memenuhi seluruh ruangan dapur. Dengan perlahan, Jamal menampak keluar dari dapur menuju ke ruang hadapan kedai makan. Dilihatnya penduduk kampungnya masih lagi berpesta dan mungkin ini adalah pesta terakhir buat mereka semua.

“Hei budak! Berani kau ke sini!” Mak Lang bingkas berdiri apabila melihat Jamal.

“Engkau ini tak faham bahasakah? Aku sudah cakap, jangan datang kedai aku tapi kau datang juga. Kau memang nak kena oleh aku.” Beberapa pengunjung kedai makan Mak Lang agak terganggu dengan tempikan nyaring Mak Lang.

“Kau bakar saja dia ini Lang.” Lelaki yang dipeluk Mak Lang sebentar tadi menghulurkan botol kuning yang masih lagi penuh dan pemetik api.

Tanpa lengah, Mak Lang menyambut botol kuning tersebut dengan senyuman sinis. Kepala Jamal basah dek disirami air kuning oleh Mak Lang. Baunya yang menyengat membuatkan pernafasan Jamal sesak. Mak Lang mengundur beberapa tapak kebelankang dari tempat Jamal berdiri. Dia hanya merenung Mak Lang dan orang-orang sekeliling kedai makan dengan perasaan kosong lalu dia tunduk melihat kakinya.

“Ada rumah terbakar! Dekat sana, ada rumah terbakar!” Seorang lelaki yang memakai baju putih melolong meminta tolong sambil jari telunjuknya di arahkan ke rumah Jamal.

Mak Lang yang ketika itu masih gelakkan keadaan Jamal tidak mempedulikan pekik lelaki berbaju putih tersebut. Dia lebih tertarik melihat Jamal buat kali terakhirnya sambil meneguk air dari botol kuning.

“Matilah kau kali ini!” Ujar Mak Lang sambil memetik api.

Boommmm!!

~|~|~|~|~ 

15 Mac 2019 – Kampung Kolong, Zamshar. Berlaku satu letupan besar malam semalam yang menyebabkan puluhan penduduk kampung yang sedang menyambut perayaan tahun baru turut berkorban. Letupan ini masih lagi dalam siasat dan kemungkinan besar disebabkan letupan tong gas dikedai makan dekat sini. Selain itu, berlaku juga kebakaran berhampiran letupan tersebut dan menyebabkan seorang mangsa kanak-kanak perempuan, Jamilah binti Sulaiman 2 tahun rentung.

T.A.M.M.A.T

4 comments

klu sy nk anta cerpen leh tak??tapi cerpen sy mmg menghayat hati la hehe

budak perempuan---> kanak-kanak perempuan.

Hiyyaa makan budak.

@budak penjara boleh, email saja ke warnakaseh@gmail.com ya. kami menunggu. :)

@PK
guna kanak-kanak perempuan baru cun? jap. tukar!

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...