Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Saturday 19 May 2012

Reviu : Sebarkan Cinta-Mu



Sebuah novel tauhid dari Fatimah Syarha. Mempunyai kekuatan yang tersendiri serta dipenuhi fakta-fakta yang sangat bernilai. Sebenarnya dah lama KS baca novel ni. Bagi KS, novel ni dari kategori yang agak berat, namun mempunyai pengisian yang akan buat kita lebih faham tentang hakikat sebenar sebuah perkahwinan. :) Terutama tentang monogami dan poligami yang sering dipertikaikan hukumnya bagi sesetengah orang. 

Jadi, bagi yang inginkan pencerahan mengenai poligami, KS syorkan korang baca novel ni. Sebab pencerahan di dalam novel ini tidak berat sebelah, iaitu tidak menyokong atau menolak poligami, sebaliknya ia dihuraikan dalam bentuk cerita yang mudah difahami berdasarkan usul fiqh (asal usul hukum poligami) dan pendapat-pendapat ulama' yang sahih. Novel ini adalah hasil daripada kajian terperinci Fatimah Syarha dalam projek Sarjana beliau. Terdapat juga sirah perkahwinan Rasulullah s.a.w dalam novel ni, yang akan membuatkan kita lebih faham kenapa Rasulullah dibenarkan berpoligami. Selain itu, banyak lagi persoalan-persoalan mengenai Islam yang kita tertanya-tanya sendiri, dihuraikan dalam novel yang penuh manfaat ini.



Sinopsis:

Senyum manusia itu, hanya Tuhan yang tahu ertinya. Senyum itu memang menzahirkan ceria, namun untuk kebanyakan waktu, senyum itu adalah bagi menyembunyikan rahsia hati.
Inilah novel yang cuba mengurai makna senyuman seorang manusia yang bergelar anak, ibu, bapa, isteri, dan yang bergelar suami. Indahnya, ia dihuraikan dengan Islam, dan hasilnya semuanya kembali kepada Tuhan.
Kisahnya bermula dengan Ibu Dhiya', seorang isteri taat yang tinggi ilmu agamanya, terpaksa menjadi tukang sapu di sebuah kolej swasta. Di situlah Ibu Dhiya', didatangi pelbagai persoalan hati daripada setiap golongan di kolej itu.
Ibu Dhiya' berusaha membantu walaupun dirinya juga ada rahsia, yang menanggung derita masa lalu. Ibu Dhiya' dengan ilmu agamanya, dengan penuh hikmah mendekati hati warga kolej itu bagi memberikan makna yang lebih bererti dalam senyuman mereka, dengan cara yang suci, dengan cara Islam, dan akhirnya jadilah ia, senyuman yang menyebarkan cinta.


Selamat membaca~  :)

2 comments

Sedang membaca novel ni, menarik n bnyk info2 tambahan..
Novel terbaru Fatimah Syarhah, "Cinta HighClass" pun Ok!..

@Syazana Ismail

:)

belum sempat lg baca cinta high class... huhu... coming soon~

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...