Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Tuesday 15 May 2012

CERITA TENTANG JAMAL iv

Klik untuk sambungan bahagian iii

Malam semakin gelap, bulan bagai tiada di langit tatkala awan tebal menutupi seluruh alam, bunyi cengkerik yang berpesta tadi lenyap ditelan hilai ketawa pemabuk-pemabuk di kampung Jamal. Keramaian kali ini diadakan besar-besarkan, mungkin kerana hari ini adalah penutup tahunan bagi tahun ini.

Rumah Jamal jika dilihat dari luar, masih lagi gelap gelita. Namun berbekalkan lilin yang tinggal hanya panjang jari kelingking dia, Jamal teruskan saja misi untuk menyelamatkan adiknya.

“Aku tidak pasti kau sebenarnya adik kandung aku atau tidak. Tapi aku tidak sanggup tengok kau hidup dalam dunia kiamat ini.” Rambut hitam Jamilah dibelai perlahan.

“Aku akan hantar kau ke syurga. Biar bidadari yang menjagamu disana. Di sana ada tuhan untuk sentiasa melihat keberadaanmu. Aku pasti kau akan sukakan syurga.” Bibir Jamal mengukir senyuman nipis. Diseka laju air mata yang cuba membanjiri tubir matanya. Dada Jamal bagai dihimpit sebongkah batu besar, susah untuk dia bernafas seperti malam-malam yang lalu. Malam ini adalah malam penyeksaan jiwa kosongnya.

Setelah Jamilah benar-benar terlelap, Jamal menutup pintu dapur rumahnya. Disarungnya selipar hijau buruk miliknya dan untuk sekian kalinya dia menghela nafas panjang untuk mencari kekuatan untuk melangkah.

~|~|~|~|~ 

Jamal berlari selaju mungkin merentasi semak samun dibelakang rumahnya, bajunya lencun dibasahi keringat mudanya, dia tercunggap-cunggap setelah berhenti berehat di pokok rambutan tempat dia berehat tadi. Dari kejauhan, Jamal masih boleh nampak api yang semakin mengganas memakan rumah papan milik datuknya. Peluh di dahinya diseka pelahan, sekali lagi dia menghela nafas panjang.

~|~|~|~|~ 

Musik memecahkan kesunyian kampung Jamal, keramaian masih lagi berlangsung. Api yang semakin mengila membaham rumah Jamal menerangi kepekatan malam itu. Namun, pesta malam itu lebih mengkhayalkan orang kampung Jamal untuk berdansa dan mengomoli perempuan-perempuan. Kebakaran rumah Jamal tidak dipeduli, mungkin kesan air kuning yang diteguk oleh mereka buat dunia mereka lebih terang dari cahaya api rumah Jamal.



Kedai makan Mak Lang sentiasa ada pengunjungnya. Masakan kedai makan Mak Lang tiada pengunjung kerana di dalam kampung ini, hanya kedai ini saja yang menawarkan khidmat perempuan. Walaupun kedainya hanyalah terbina dari papan-papan yang disapu warna biru namun khidmat tersebut yang menarik orang kampung terus datang ke sana.

Seperti tadi tengahari, Jamal menyusup masuk kembali ke dapur Mak Lang. Namun kali ini bukan untuk mencuri, kali ini Jamal bertekad untuk membalas dendam. Jikalau bukan kerana Mak Lang yang menangkap dia tengahari tadi, pasti dia akan segera pulang ke rumah. Jamilah pula, pasti ayahnya tidak sempat berbuat apa-apa ke atasnya.

Bersambung pada pukul 9.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...