Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Thursday 3 May 2012

Part 3: A man among men (Akhir)

Nabila bertemu dengan Amani lagi. Kali ini disertai abang Amani yang masih lagi misteri. Entah mengapa debaran hatinya kuat. Bagaimanakah wajah lelaki misteri itu? Adakah sama seperti wajah comel Amani? Dia berteka sendiri.

“Kau buat apa kat sini?” Nabila mencebik. Lelaki itu sangat annoying baginya.
“Eh akak kenal ke dengan abang ni?” Nabila menelan air liur. ‘Jangan kata ni Syed Nasir Arman?’
“Ah, kenal gitu-gitu je,” Nabila menjawab. Hatinya hampa tiba-tiba.
“By the way, Abang Arman lambat sikit. Kenalkan ini Abang Aiman,” Nabila terkejut.
“Oh abang Amani jugak ke?” Aiman tertawa sinis.
“Taklah. Abang sepupu. Abang Aiman duduklah. Inilah bakal isteri Abang Arman. Cantikkan?” Amani masih tak mengerti. Masakan Aiman dan Nabila ingin membuka pekung di dada.
“Erm tak adalah cantik mana,” Aiman menyindir. Dia perasan akan perubahan drastik perempuan itu. Tudung sudahpun tersarung di kepala. Mungkinkah kerana teguran pedas hari itu perempuan miskin ni berubah? Segalanya berlegar di minda sang teruna.
“Oh terima kasih atas kritikan tu Encik Aiman. Oh ya, kenapa Amani bawak sepupu datang sekali,” Sinis juga kata-katanya. Wajah Aiman berubah warna.
“Saja. Abang Aiman ni rapat dengan kami dua beradik. Abang Arman kawan baik dengan Abang Aiman. Sekolah sama, kelas sama, suka awek sama…opss,” Aiman menjeling laju ke arah Amani. Kisah dulu biarlah jadi rahsianya. Untuk apa diungkit kisah memeritkan jiwa. Qaisara akhirnya dimiliki Arman. Namun, sebentar cuma. Mereka putus tetapi Aiman tak pula berebutkan Qaisara semula.
“Maaf lambat,” Syed Nasir Arman telah muncul. Debaran di hatinya makin memuncak. Nabila memandang sekilas. ‘Not bad’ kritikan diberikan hanya di dasar hati. Masing-masing berbual mesra hanya Nabila seperti kera sumbang di situ.

Xxxxx

“Aiman, kau tolong bawak Amani pergi kedai depan tu. Dia kata nak beli biskut sikit,” Arman mula mengarah. Aiman tahu, mereka memerlukan privasi sendiri. Lalu dia mengajak Amani berlalu pergi. Nabila hanya mencebik memandang kelibat lelaki itu. Sungguh menjengkelkan.

“Oh ya, Amani kata awak dah kenal Aiman. Macam mana boleh kenal?” Suaranya benar-benar serius. Nabila menyampah kerana kerap kali nama lelaki itu disebut.
“Tak berapa kenal pun. Tak penting. Oh ya, macam mana kisah kita ni?” Nabila malas bercerita lanjut tentang Aiman.
“Awak, jawab dulu. Macam mana kenal dengan Aiman?” Paksaan itu benar-benar menakutkan. Nabila terasa bakal suaminya bakal menjadi seperti papanya. Bengis.
“Kami terserempak. Dia annoying tau tak? Kami tak sebulu. Jadi awak tak payah nak tanya lagi pasal dia. Sakit hati saya,” Nabila bengang. Arman lega sedikit. Sejak kecil Aiman dan dia sentiasa mahu menang. Sentiasa berebutkan benda yang sama. Dia takut hati perempuan di depannya juga akan direbut Aiman.
“Nabila, maaf saya tak patut paksa awak macam tu. Oh ya, keluarga saya datang meminang hujung minggu ni okey?” Nabila hanya mengangguk. Dia tiada pilihan.
“Kenapa?” Arman perasan Nabila berubah sugul.
“Saya sebenarnya tak rela dengan perkahwinan ni. Tapi jangan risau. Saya tetap akan mendengar kata papa saya. Awak, boleh tolong saya?” Arman terkejut.
“Tolong apa?” Dia pula kecewa. Hati Nabila mungkin sudah terisi.
“Tolong selamatkan saya dari cengkaman ayah saya. Tolong jauhkan saya dari dia yang bengis. Tolong jadi suami yang boleh saya bergantung. Tolong buatkan saya menjadi isteri yang paling bertuah di dunia. Tolong…” Arman memandang wajah Nabila yang telah basah dengan air mata.
“Saya janji wak. Saya janji. Dah jangan nangis,” Arman serba salah. Sudahlah di khalayak ramai perempuan kesayangannya menangis. Dalam hatinya telah terukir janji menerima siapa saja yang menjadi isterinya dengan hati terbuka. Dia telah membuat tekad dalam diri. Cinta selepas kahwin pun indah. Jadi tak perlulah dia merasa terpaksa dengan perkahwinan aturan keluarganya. Arman sedia memperisterikan Nabila seadanya.

Xxxxx

Rumah bersepah. Nabila semakin pening. Hendak bergerak pun dia tak larat. Badannya tak sihat kebelakangan ini.

“Sayang, kenapa?” Arman baru saja turun tangga melihat isterinya cuba bangun.
“Saya nak kemas. Bersepah sangat rumah kita ni,” Nabila mencuba bangun sekali lagi. namun, dihalang suaminya.
“Dah, awak duduk je. Biarkan saya yang buat. Awak kan letih tu. Mana buah hati saya tu?” Nabila memuncungkan mulutnya ke arah tepi sofa.
“La, budak ni tidur celah ni kenapa?” Nabila ketawa. Anak kecilnya memang lasak. Habis rumah berantakan. Nadia Insyirah kepenatan.
“Abang macam tak kenal anak kita tu. Takut kena marah kot, sebab tulah menyorok tepi sana,” Ketawa bahagia. Gelagat anak kecilnya memang menghiburkan. Arman, seorang jejaka yang menjadi penyelamat. Boleh juga dikatakan hero. Kini, dia bahagia tanpa dibelenggu kuasa ditaktor. Dia bebas kini.
“Entah-entah sayang abang masa kecik-kecik pun macam ni tak?” Arman duduk di sebelah isterinya.
“Mana adalah,” Nabila segera mencubit lengan suaminya.
“Eh tak mengaku pulak tu. Abang mana ada macam ni. Si Syira kan perempuan. Maknanya dia ikut mamanya,” Arman tak habis nak menyakat.
“Mana adalah. Orang kata anak perempuan ikut perangai papanyalah,” Nabila membalas.
“Eh siapa cakap? Mana ada. Perempuan mestilah ikut perempuan sayang oi,” Ketawa Arman melihat isterinya mati idea. Nabila muncung sebentar. Geram pula dia. Lama suaminya ketawa. Suaminya sengaja, dia tahu.
“Eh abang, gelak-gelak juga. Ni kata nak kemas rumah. Bila nak buat?” Nabila berjaya mengenakan suaminya semula.
“Alaaaa baru nak seronok. Sayang ni…macam tau-tau je…” Ketawanya berdekah-dekah. Nabila turut sama ketawa. Hatinya berbunga bahagia. Malah makin gembira dengan hidupnya kini.

Kehadiran Arman seperti penyelamat. Penyelamat yang dikagumi. Kehadiran Inysirah menjadi penyeri rumah tangganya. Kini, dia punya keluarga sendiri. yang pasti, Nabila tak mahu mengulangi kesilapan lalu papa dan mamanya. Dia ingin menjadi mama yang terbaik buat Syarifah Nadia Insyirah dan isteri kepada Syed Arman Nasir yang taat dan setia. Nabila bahagia kini. Terima kasih Allah!

Tamat!!!

3 comments

tamat!! yeah!

kagum siapa yang tulis cerita sepanjang ini, kalau aku, aku rasa dah itam 15min nak habiskan penulisan gini >_<

gilos hebat dari saya!!
saya suke bace cerpen..tigat waktu zaman skolah <3

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...