Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Tuesday 15 May 2012

CERITA TENTANG JAMAL ii

Klik sini untuk Bahagian i

Telinga Jamal ditarik dan diheret sehingga ke bahagiaan luar kedai makan, lalu dihumbannya badan kecil dia sehingga kedua lututnya tergiris di jalan berbatu. Jamal melutut menahan kepedihan dikedua dilututnya, air mata yang dari tadi ditahan, kini muntah dari mata bundarnya. Dengan sedu yang masih lagi cuba ditahanya, Mak Lang datang kembali ke tempatnya dengan sebotol cuka lalu dicurahnya ke lutut Jamal.

“ Ambil kau! Gatal tangan mencuri lagi. sudahlah bapak kau itu tahu makan saja, bayarnya tidak!” Tangan kiri Mak Lang menarik kasar rambut Jamal, manakala tangan kanan bagai dirasuk curahkan separuh botol cuka ke lutut Jamal.

Jeritan sakit Jamal menarik perhatian pengunjung-pengunjung yang makan di kedai makan Mak Lang. Namun, tiada tanda-tanda seorang pun ingin membela Jamal, yang ada hanya suara-suara yang mengetawakan melihat keadaan dia mendakap kedua lututnya sambil menangis.

“Kau pergi! Aku tidak mahu tengok muka kau lagi. Kau bagitahu bapak kau supaya bayar hutang dia. Kalau tidak, dia dan kau sekali aku kerjakan. Faham?!” Rambut Jamal ditarik kebelakang menyebabkan kepalanya turut terdorong kebelakang.

Dengan lutut yang pedih, telinga yang masih kemerahan dan kepala yang berdenyut akibat ditarik kasar oleh Mak Lang tadi, Jamal berjalan perlahan menuju ke rumah. Pipinya masih lagi basah dengan air matanya.

~|~|~|~|~ 

Pintu kayu reput ditolak, selipar buruk hijau Jamal ditanggalkan. Dia melangkah masuk dari pintu dapur rumahnya dengan keadaan terhinjut-hinjut menahan pedih, air matanya yang masih lagi bersisa diseka. Baru saja Jamal melangkah ke ruangan dapur, dia terdengar tangisan Jamilah dari kamarnya. Namun rengekan Jamilah tidak lama, suara ayahnya mula memecahkan kebisuan kamarnya disusuli dengan bunyi tamparan dan arahan menyuruh Jamilah diam.

Tanpa mempedulikan lututnya yang masih lagi pedih, Jamal berlari menuju ke kamarnya. Namun langkahnya berhenti saat Jamal melihat ayahnya menampar pipi mulus Jamilah di tilam buruknya. Keadaan ayah bukan keadaan yang sempurna, seluar berona tanah yang selalu dipakai ayah bukan lagi disematkan di pinggang seperti selalu. Seluar tersebut berada dilantai dan ayah menindih Jamilah tanpa memakai apa-apa cerbisan kain yang menutup separa tubuhnya di hadapan adiknya.

“Ayah! Apa yang ayah buat dekat Jamilah.” Kaki Jamal bagai terpaku dihadapan pintu kamarnya.

“Kau! Apa kau buat di sini? Keluar!” Ayah Jamal kaget, tingkahnya mati.

Bersambung petang nanti - 4.00 p.m

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...