Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Monday 16 July 2012

Pet dan Nat- kisah 1 malam



“Kau yang cabut kan!”

“Suka hati kau je nak tuduh aku, dalam kes ni aku rasa dia yang cabut! Muka pun dah macam muka pembunuh, kau tak perasan ke.  Ada hati nak tuduh aku pulak!” 

Pet dan Nat saling berpandangan. Ada api yang marak bermain di sekeliling mereka. Pandangan yang tajam seperti itu tidak selalu muncul dalam setengah abad sekali. Manakan tidak, mereka spesis terancam.

“Habis, kau nak buat apa sekarang?”

“Buat bodoh lah pandai,”

“Ish, aku tak pahamlah dengan kau nih...bodoh ke pandai!”Nat cekak pinggang untuk kesekian kalinya.

“Bodoh...faham,” Pet pula menjeling. Akhirnya mereka sama-sama menggaru kepala.Saling tak memahami apa yang diperkatakan. Mereka terduduk di atas lantai.

Pet sambut kaki yang terputus dari tubuhnya. Begitu juga Nat, tapi bukan kakinya, sebaliknya lengan.

“Rasa-rasanya kalau kita pakai gam uhu, boleh tak sambung balik?”Pet mencadangkan.

“Brilliant...” Nat menepuk bahu Pet yang keras macam plastik.

****

Malam itu ketika Ana tidur nyenyak, mungkin kerana dibuai mimpi yang asyik. Dua patung barbie yang sama rupanya terburai di atas lantai. Kaki dan tangan berselerakkan.Semuanya kerana kerja Ana. Ini kerana Ana menangis mahukan mainan baru. Malangnya, mama lansung tak mengendahkannya. Hasilnya, Ana mencabut kaki dan tangan barbie-barbie itu. Dengan tersedu-sedu Ana mengerekot di atas katil lalu tertidur. Tidur dalam kekecewaan yang belum padam.

****

“Rasa-rasanya, esok, dia sambungkan kita balik tak? Aku tak tahulah dekat mana gam uhu tu...” Pet usap kakinya yang mulus.

“Mungkin, kalau dia tak gilakan benda tu lagi,” Nat juga mengusap lengannya. 

Mereka sama-sama merenung bulan yang semakin hilang di balik awan, terlalu lama rasanya menanti esok. Adakah esok akan sama seperti tadi . fikiran mereka saling bergolak.

Hanya Tuhan yang tahu.




4 comments

hahaha skali pasal menan daaa ~

comel sungguh ceritanya.

kesian ank patung barbie tue dpt tuan yg kejam..ehehe..dulu mase kecik2 sy suka botakkn rambut ank patung..ehehe..;)

Anonymous
09:30

bestnyaa.. eh. zulaikha tu nama saya !:)

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...