Anda mempunyai karya nukilan sendiri? Berminat untuk dipaparkan dan menjadi penulis jemputan di Warna Kaseh? Hantarkan karya anda di warnakaseh@gmail.com. Kami akan menerima semua genre penulisan dan juga bahasa.
ZINE SULUNG WARNA KASEH SUDAH BERADA DI PASARAN. HANYA DENGAN RM8, ANDA BOLEH MEMBACA 32 CERPEN TERBAIK PENULIS WARNA KASEH DI ZINE PILIHAN! JADI APA TUNGGU LAGI? TIADA CETAKAN KE-DUA UNTUK ZINE INI. BELILAH SEMENTARA MASIH ADA STOK.

UNTUK MEMBELI ZINE PILIHAN, ANDA BOLEH MERUJUK DI BAHAGIAN ZINE.

Saturday 28 July 2012

Reviu: KasaRnova

Buku: KasaRnova
Penulis: Izwan Hafifi
Penerbit: Lejen Press




Berjaya membeli buku ini semasa ART FOR GRABS + KL ALTERNATIVE BOOKFEST kat The Annexe Gallery bulan Mei lepas.

Pernah aku bawa juga buku ini ke tempat kerja dan rakan sekerja mengatakan kulit muka hadapan buku ini adalah gambar bogel + lucah sebaik sahaja melihatnya. Jenuh aku menerangkan yang buku ini suci murni ye. Tak de adegan lucah. Kehkeh.

Hero cerita ni Bali dan aweknya Farah. Korang bacalah  buku ni kalau nak tau kisah diorang ye.

Antara konflik utama cerita ini adalah percintaan. Of course antara Bali dan Farah. Bagaimana Bali menangani konflik ini dalam caranya sendiri. Pada aku, dia banyak lari dari masalah dan bukannya menghadapi masalah tersebut. Apabila dia sendiri berasa rimas dengan layanan Farah, dia ambil keputusan untuk mengkuarantin dirinya dari Farah tanpa mempedulikan perasaan awek tu. Cara ni sedikit sebanyak memakan diri pihak yang satu lagi, Farah. Kadang-kadang manusia ingat apabila dia lari dari masalah, masalah tu boleh selesai. Padahal tidak. Masalah akan terus membelenggu hidup.

Penulis buku ini rajin menerangkan tentang sesuatu perkara. Contohnya macam nak menerangkan tentang rokok;
[...] melayan batang yang berisi lebih lebih 4000 bahan kimia berbahaya termasuklah tar, nikotina dan karbon monoksida yang membahayakan kesihatan.
Disokong pula dengan ayat Al-Quran dan hadith Rasulullah s.a.w. Panjang lagi. Korang baca sendiri tau. 


Penulis juga rajin menyelitkan diri sendiri dalam penulisannya. Sering dia memberi komen terhadap tindakan watak-watak atau cara penulisan dalam novelnya. Bikin aku sengih sendiri.
Bali agak mamat ni nak sailing girlfriend dia ni. Sailing? Bodoh punya autocorrect Microsoft Words ini; sumpah penulis tak terdengar.


Penggunaan bahasa santai memudahkan aku untuk menghadam cerita ini. Perkataan Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris bercampur-aduk. Memang diakui rata-rata cara perbualan kita memang sebegitu. 
"Pasal I nampak boobs dia and she's wearing kurung, puas hati?" suara Tini sudah mula bersalut tone yang lebih tinggi.

Selain dari itu lebih berkisar tentang kisah cinta dunia zaman kini. Facebook, handphone dan macam-macam lagi la medium perantaraan. Kisah anak muda bercinta ^_^


Aku boleh agak ending cerita ini sebelum aku habis membacanya haritu. ^__^


*p/s: Kalau korang nak beli buku-buku macam ni, boleh klik link kat bawah ni




oleh: the ohsem dill

6 comments

ouhh..bagus eh.dapat byk ilmu

mohon pinjam.

erm boleh plak terselit sal penulis

cm santai je

guane nak beli nih, kalau buku2 indie, tak tau nak order camne tau..payah..

@CintaZulaikha

beli online. google lejen press.

dah lama tidak membaca bahan2 spt ini.. saya lebih cenderung membaca bahan2 bercorak ilmiah.. kalau novel saya membaca karya penulis2 lama..

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...